Gå til innhold

Om barna har fått nok sukker/ brus for dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

veldig enkelt. Om barna har fått nok godis eller brus for dagen, hender det at dere tar selv om de ikke får?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hæ?

Snakket med en venninde i dag. Hjemme hos dem er det slik at etter klokken 8 så er det ikke mer sukker på barna. Hun selv og samboeren har de samme reglene da hun mener det blir uretferdig ovenfor barna. Hva synes dere? Samme regler for voksne og barn eller forsyner dere dere når dere vil ha?

Skrevet (endret)

Vi sitter ikke og spiser eller drikker noe foran barna som de ikke får. Hvis det er noe jeg ønsker at eldstemann ikke skal ha så lar jeg være å spise det mens han er våken. Etter hans sengetid spiser jeg det jeg vil, men jeg synes ikke noe om å nekte ham noe jeg selv sitter å spiser på.

Endret av Arkana
  • Liker 13
Skrevet

Jeg ville aldri sittet og spist eller drukket noe foran barna hvis de ikke kunne få det samme. Det er jo slemt å sitte og friste dem med mat og drikke har lyst på!

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker som å drikke brus eller spise en kake f eks. Ikke nispise godis foran dem ;)

Gjest MrsTux
Skrevet

Nei, vi spiser ikke godteri foran barna mens de ikke får. Jeg synes det ville være slemt å friste dem på den måten og så nekte dem å spise, og hvordan skulle vi kunne begrunne at de ikke får, når vi selv forsyner oss?

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker som å drikke brus eller spise en kake f eks. Ikke nispise godis foran dem ;)

Men hvis de har lyst på den brusen eller kaken er det likevel ufint, synes jeg.

• Liker 3
Skrevet

Når barnet har spist nok fra godteriskåla/isboksen, tar vi den bort.

Kanskje tar vi den fram etter at barnet har lagt seg, kanskje ikke.

Jeg synes imidlertid at det blir mange nok kamper å ta, om en ikke skal argumentere og krangle over at en selv får lov til å ta en porsjon nr 3 med is, når barnet ikke får.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vært enig med dere over. Men om barna legger seg samtidig? Om alenetiden blir borte. Er det forskjell da?

Skrevet

Om alenetiden blir borte, som f.eks når man får store barn, gjelder vel det samme.

Sånn generelt synes jeg det er helt i orden at det er ulike regler for barn og voksne, det må barn akseptere, men ikke når det gjelder brus og kake.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville vært enig med dere over. Men om barna legger seg samtidig? Om alenetiden blir borte. Er det forskjell da?

Med tenåringer i hus hadde jeg fortsatt ikke sittet og spist godteri foran dem, uten at de fikk smake. Og hadde mine foreldre gjort noe lignende da jeg bodde hjemme, hadde jeg blitt forundret.

Hadde det vært snakk om øl, hadde det vært noe annet. Men voksne har ikke mer godt av sukker enn barn og ungdom, og de bør derfor gå foran som gode eksempler. Hvis de vil at barna skal være sunne, bør de også være det selv. Hvis ungdommen ikke får godteri fordi han eller hun sliter med kostholdet, bør foreldrene i alle fall denge seg selv litt i veggen og begynne å ta grep som angår hele familien. Det er deres vaner som har lagt premissene for ungdommens eventuelle problemer med kosthold.

• Liker 2
Skrevet

Har spist godt og drukket brus i skjul for sønnen min i alle år :fnise: Er ikke dette noe alle gjør? Man kan jo ikke spise godt foran barnet uten at de også får...

• Liker 7
Skrevet

Hos dem er det slik at begge barna har ADHD. Så det sier seg jo selv at det er begrensninger.

AnonymBruker
Skrevet

Hos dem er det slik at begge barna har ADHD. Så det sier seg jo selv at det er begrensninger.

Jeg har også 2 med ad/hd, men det endrer ikke det faktum at kan ikke de spise, skal heller ikke vi.

Nå er det jo bare en myte at sukker og ad/hd = hypre unger. Man trenger ikke en gang være hyper for å ha ad/hd.

Dobbeltmoral er en uting uansett etter mitt syn.

AnonymBruker
Skrevet

Vi legger også i hovedsak vekk godteri og brus når ikke barna får spise/drikke mer. Men samtidig er barna store nok til å skjønne at f.eks. hvis de har spist to kakestykker og jeg bare ett, så får jeg lov å ta et nytt stykke selv om det er stopp for dem. Bare et eksempel, ikke en situasjon vi er oppe i ofte. :fnise:

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan foreldre kan bruke den dobbelmoralske holdningen at barna ikke skal få, men foreldrene kan ta. Selv om at jeg ikke er forelder selv reagerer jeg på foreldre som gjør det på den måten. Det står ei skål med potetgull på bordet og ungene vil gjerne ha, men ungene for ikke lov å ta fordi har allerede spist en is i dag, noe foreldrene også har gjort. Og hva får de til svar? Jo, "dere er barn og vi er voksne og vi bestemmer". Latterlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan foreldre kan bruke den dobbelmoralske holdningen at barna ikke skal få, men foreldrene kan ta. Selv om at jeg ikke er forelder selv reagerer jeg på foreldre som gjør det på den måten. Det står ei skål med potetgull på bordet og ungene vil gjerne ha, men ungene for ikke lov å ta fordi har allerede spist en is i dag, noe foreldrene også har gjort. Og hva får de til svar? Jo, "dere er barn og vi er voksne og vi bestemmer". Latterlig.

Men er det noen som gjør det da? :klo: Jeg tror jeg strever litt med å skjønne hva TS egentlig vil frem til, jeg får en følelse av at hun mener det er greit, men det er mulig jeg misforstår.

Uansett er det vel ikke en problemstilling man må forholde seg til så veldig ofte. De færreste dytter jo ikke innpå med brus/is/godis/kake i hverdagen uansett.

Skrevet

Men er det noen som gjør det da? :klo: Jeg tror jeg strever litt med å skjønne hva TS egentlig vil frem til, jeg får en følelse av at hun mener det er greit, men det er mulig jeg misforstår.

Uansett er det vel ikke en problemstilling man må forholde seg til så veldig ofte. De færreste dytter jo ikke innpå med brus/is/godis/kake i hverdagen uansett.

Du ville blitt sjokkert over hvor mange dette faktisk gjelder.

• Liker 1
Skrevet

Du ville blitt sjokkert over hvor mange dette faktisk gjelder.

Antakelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...