Gå til innhold

folk med arvelige kroniske sykdommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste vanlig "husmannskost" med både smør og sukker, og ingen av mine barn er overvektige.

Den ene har vært undervektig i mange år, men det har en annen årsak, og de har begge arvet et par kroniske sykdommer, men det er genetikk, ikke kostholdsrelatert.

Et par kroniske sykdommer? Håper du ikke visste om de før du fikk barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal man droppe å få unge pga f.eks migrene, liksom? Kronisk sykdom. Samme med astma.

Idiot.....

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Skal man droppe å få unge pga f.eks migrene, liksom? Kronisk sykdom. Samme med astma.

Idiot.....

Tenkte mer i retning alvorlige sykdommer... som et par som visste de hadde en ekstremt sjelden recessiv sykdom der tilfeldigvis begge var bærere (slektninger), og fikk en datter, hvis hud vokste for fort. Hver dag måtte hun gå gjennom smertefulle nedskrubbinger, bruke desiliter med fuktighetskrem, så ut som et brannoffer, etc. Men så - foreldrene bestemmer seg for å få enda et barn. Når de VET begge har den recessive kombinasjonen av gener. De får, med overlegg, et barn til, for det var jo "bare" noen prosents sjanse for at dette barnet også fikk sykdommen... men ja, barnet fikk sykdommen. Et helt liv i smerter, lagd med overlegg.

Happy days! :D

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste at jeg hadde allergi, men et par andre kroniske sykdommer visste jeg ikke om før jeg ble gravid.

Ingen av sykdommene er alvorlige, men kan være litt plagsomme før de blir kontrollert ordentlig.

Skrevet

Så du mener altså at barn som blir født med kroniske sykdomer ikke har livets rett? DU vil ha det perfekte sammfunnet uten handicap, kronisk syke, downs syndrom etc.? :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener altså at barn som blir født med kroniske sykdomer ikke har livets rett? DU vil ha det perfekte sammfunnet uten handicap, kronisk syke, downs syndrom etc.? :kjefte:

Uh, nei? Ro ned. Snakker såklart ikke om barn som er født, ikke legg ord i munnen på meg. Mener bare at man ikke med vilje og overlegg, når man VET man har en sinnsykt slitsom sykdom, på død og liv må få egne barn når man VET at det er sjanse for at barnet også får sykdommen.

Snakker da ikke om allergier, herregud.

• Liker 1
Skrevet

Uh, nei? Ro ned. Snakker såklart ikke om barn som er født, ikke legg ord i munnen på meg. Mener bare at man ikke med vilje og overlegg, når man VET man har en sinnsykt slitsom sykdom, på død og liv må få egne barn når man VET at det er sjanse for at barnet også får sykdommen.

Snakker da ikke om allergier, herregud.

Utsagnet eliminerte ingen sykdommer heller...

Kroniske sykdommer kan være så mangt...

AnonymBruker
Skrevet

Utsagnet eliminerte ingen sykdommer heller...

Kroniske sykdommer kan være så mangt...

Ser den. Beklager for dårlig formulering. Eksamenslesing...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at i ekstreme tilfeller så bør man ikke få egne barn hvis det er stor sjanse for at barna får en alvorlig lidelse som ville gjøre livet deres til en kamp. Ikke fordi vi skal sortere bort syke folk, men fordi det er unødvendig å omtrent velge et liv som syk.

Og jeg er enig i at milde plager som allergi og migrene (som selvsagt kan være ille nok, men likevel bagateller sammenlignet med en del andre sykdommer) ikke er grunn for å la være å få egne barn.

Men så har vi alle gråsonene da. Der er jeg usikker. Jeg har selv gått noen runder før jeg bestemte at jeg ville ha egne barn. Årsaken er at vi har mye kreft i min familie. Men så er jeg gentestet og har ikke fått påvist noen forhøyet risiko for kreft, så jeg har valgt å få egne barn likevel. Hva jeg hadde valgt om jeg hadde fått påvist genfeil vet jeg ikke. For det er tross alt likevel ingen garanti verken ene eller andre veien.

Tone

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...