AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #1 Skrevet 3. juni 2011 Jeg elsker å tegne. Har tegnet hele livet. Har ikke vist hva jeg kan til så mange, fordi jeg ofte har opplevd at andre blir sure på meg. Så derfor tegner jeg for meg selv og gjemmer tegningene i en skuff. Drømmer om å gå å tegneskole, og kanskje bli illustratør og kanskje lage en barnebok Jeg og moren min har en del kontakt med en annen mor og hennes datter. Vi er venninner på en måte, men hun og moren er så sjalue. De vil ikke at jeg skal tegne, og moren hennes er flink til å komme med nedsettende ord og små sårende stikk om tegnignene mine og ting som jeg har lagd. datteren hennes er greiere, men hun blir påvirket av moren. Moren er livredd for at jeg skal være flinkere enn hennes datter. Dette påvirker meg i så stor grad at jeg har sluttet helt å tegne. Jeg takler rett og slett ikke dette, og da er det enklere å slutte å gjøre det jeg liker og heller skjule det. Denne jenta som jeg kjenner skal begynne på en tegneskole til høsten, og den har jeg også lyst til å gå på, men jeg føler at jeg ikke får lov at denne moren og jenta. Det er liksom bare de! Noen som vet hva jeg kan gjøre?
Gjest Consensio Skrevet 3. juni 2011 #2 Skrevet 3. juni 2011 Om du vil inn på tegneskolen, så søker du deg inn der. Om denne moren og jenta ikke liker det, så får det være opp til dem. Hev deg over det istedenfor. Dersom det rett og slett vil bli for vanskelig for deg psykisk, så kanskje du kan søke dit neste år? 10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #3 Skrevet 3. juni 2011 Denne jenta som jeg kjenner skal begynne på en tegneskole til høsten, og den har jeg også lyst til å gå på, men jeg føler at jeg ikke får lov at denne moren og jenta. Det er liksom bare de! Noen som vet hva jeg kan gjøre? En annen jentes mor bestemmer selvsagt ikke hvor du skal søke. Følg drømmen din, SØK! 6
fru.Tonic Skrevet 3. juni 2011 #4 Skrevet 3. juni 2011 WHAT A BITCH! altså morra, ikke deg kjære:) slike ting gjør meg bare... ARGH! jeg har ikke ord! hun har ikke noe I DET HELETATT med om du er flinkere enn datra hennes! du er den du er og ferdi med det:) det er som å si, "min datter har mindre tallent en din datter, så jeg synes datteren din skal roe seg ned og la dateren min gå forran din") kjere deg:) hvis du lar slike personer styre deg så kommer du aldri å komme deg ditt du vill i live ditt! ps. ta tallente ditt til den høyden at du blir betalt for å tegne:D you only live ones! 1
Timseh Skrevet 3. juni 2011 #5 Skrevet 3. juni 2011 Søk Vis at du er et sterkt menneske som hever deg over slike kommentarer. Den beste hevn er å lykkes. Ikke slutt å tegne, fortsett med det du virkelig liker. Det er jo akkurat det de vil, at du skal bli så usikker på deg selv at du ikke søker deg inn på denne skolen. Søk med hevet hode og lykke til Jeg er sikker på at du kommer langt. Ville tatt det de holder på med som et kompliment. Mulig at moren hennes ser at du virkelig har et talent og mulig du er mye flinkere enn datteren så dermed er du en stor trussel. Ikke la deg påvirke. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #6 Skrevet 3. juni 2011 Om du vil inn på tegneskolen, så søker du deg inn der. Om denne moren og jenta ikke liker det, så får det være opp til dem. Hev deg over det istedenfor. Dersom det rett og slett vil bli for vanskelig for deg psykisk, så kanskje du kan søke dit neste år? Jo, jeg kan sikkert søke neste år, for det er engentlig for sent å søke iår, men det er en privatskole, så jeg tenkte at jeg kunne spørre om jeg kunne få en plass om det var ledig. Om jeg skulle begynne iår er jeg redd for det skal bli vanskelig psykisk. Ja, jeg burde heve meg over det, men jeg er vel for overfølsom. Jeg vet at det ikke er mitt problem at de sliter med at jeg er flink å tegne. Det er slitsomt til tider og høre på moren som skryter av hvor flink datteren hennes er, også må vi sitte å høre på. Moren min syns også det er slitsomt, men hun opplever det ikke så ille som meg. Mamma sier selv at hun nesten ikke tør å si noe positivt om meg, fordi denne moren blir helt mørk av sjalusi ... Det værste er at vi har veldig mye med de å gjøre, for vi har et godt forhold ellers, det er bare denne tegningen som har gått til hodet på moren og datteren... Sikkert fordi datteren hennes ikke har hatt det så lett, og har aldri hatt venner bortsett fra meg. Så om jeg begynner på skolen vil de finne ut av det, og da vet jeg ikke hvordan de vil reagere ... de må vel bare leve med det ...
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #7 Skrevet 3. juni 2011 Ja, det kan hende at de ser at jeg er like flink, og at jeg dermed blir en trussel. Før sa denne jenta mye fint til meg og beundret meg. Hun syns det var gøy å se på at jeg tegnet (hun er noen år yngre enn meg), men moren hennes sliter med sjlusi eller noe, så hun påvirker datteren sin litt også. Moren min er rikere og har finere hus og finere bil enn moren til jenta. Jeg er penere enn datteren hennes(beklager at jeg sier dette, men jeg ville bare illustrere alt som ligger bak) og jeg har venner, noe som ikke datteren hennes har. Hun har bare meg, men jeg har alltid vært snill mot henne. Så jeg føler at moren vil at datteren hennes skal ha noe i fred. Jeg skal selvfølgelig ikke stå i veien for henne, men jeg føler at jeg må få lov til å gjøre det jeg elsker også.
fru.Tonic Skrevet 3. juni 2011 #8 Skrevet 3. juni 2011 Jo, jeg kan sikkert søke neste år, for det er engentlig for sent å søke iår, men det er en privatskole, så jeg tenkte at jeg kunne spørre om jeg kunne få en plass om det var ledig. privat skole er noe anna en statlig;) har du penger har du låv!;D
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #9 Skrevet 3. juni 2011 Misunnelige folk vil du nok møte på mange ganger i arbeidslivet også, så du kan ikke la det styre deg. Lykke til med studiene
Gjest Consensio Skrevet 3. juni 2011 #10 Skrevet 3. juni 2011 Men hvorfor må du sitte å høre på moren hennes? Gå å gjør noe annet. Hør på musikk. Spill på mobilen. Ja, du vil kanskje oppfattes (av henne iallefall) som en litt gretten tenåring, men hva så? Du må tenke på deg selv i denne situasjonen, og eliminere ting i livet ditt som drar deg ned psykisk.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #11 Skrevet 3. juni 2011 Om det er NKF du har tenkt å søke på (Illustrasjon), anbefaler jeg virkelig ikke den skolen. Enormt pengesluk, dårlig undervisning, dårlige jobbmuligheter. Waste of money.
Gjest Anuket Skrevet 3. juni 2011 #12 Skrevet 3. juni 2011 TS jeg forstår at det er vanskelig og du ikke liker situasjonen. Men det er faktisk ditt liv og din fremtid - så mann eller kvinn deg opp jente, stå opp for deg selv og dine drømmer! Denne sjalu moren skal ikke få diktere resten av ditt liv skal hun? Om du så må bli sint, så buker du det for å overse henne og følge deg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #13 Skrevet 3. juni 2011 Om det er NKF du har tenkt å søke på (Illustrasjon), anbefaler jeg virkelig ikke den skolen. Enormt pengesluk, dårlig undervisning, dårlige jobbmuligheter. Waste of money. Ja, det er den skolen, ja. Har du gått der selv? Hvorfor var det dårlig? Er det noen andre skoler du anbefaler bedre? TS
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #14 Skrevet 4. juni 2011 Ja, det er den skolen, ja. Har du gått der selv? Hvorfor var det dårlig? Er det noen andre skoler du anbefaler bedre? TS Jeg har gått interiør der, da, vet ikke så mye om hvordan det er på illustrasjon. Men etter en god del research på nettet har jeg fått det inntrykket av at elever fra NKF stiller dårlig på jobbmarkedet, det gjelder interiør, foto og journalistikk, de andre linjene vet jeg ikke. Det er mulig det ikke fins andre alternativer når det gjelder illustrasjon i Norge da, så da stiller kanskje illustrasjons-NKFelever sterkere enn interiør... Interiør-"utdannelsen" ved NKF er hvertfall mer eller mindre søppel, og bortkasta tid. Lærer ingenting der som man ikke lærer ved samme linja på VGS, og via et MYE billigere nettkurs i teknisk tegning. Så jeg forestiller meg at det er noe det samme ved Illustrasjonslinjen, da. Anbefaler deg å snakke med tidligere studenter ved NKF som har vært i jobbmarkedet i et par år - ikke legg vekt på å snakke med nåværende studenter, eller lærerne! De vil jo rekruttere så mange som mulig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå