Gå til innhold

Kan jeg bruke dette diktet på et konfirmasjonskort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i konfirmasjon på søndag til datteren til en venninne. Jeg kjenner konfirmanten veldig godt og har lyst til å ha en personlig hilsen i kortet (skal gi penger (500 kr)). Kan jeg bruke dette diktet?

Da du var liten var du søt og lubben

Nå er du femten og har vært hos presten

Og sitter vel snart på puben med gubben

Hvis du ikke slutter å si "Ja, nesten!"

Når mor din spør om leksa er gjort

Og du sitter på PC-en og flørter og tuller

Og snakker om hvem som har tatt abort

Og hvem som er jomfru og hvem som knuller

For før du aner så er du der selv

Med mage med unge i uten eksamen

Og barnefar med bidragsgjeld

Som sto der i kirka og sa Ja og Amen

Nei, jeg tror du skikker deg vel og bra

Men da må du ta livet litt mer alvorlig

Og høre litt mer på foreldera

Tillykke med dagen, det er jo så vårlig.

Må legge til at det er et lite selskap og at kortene ikke kommer til å bli lest opp. Og at konfirmanten er litt "vilter".

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg. Var et fint og personlig dikt som helt sikkert vil falle i smak og røre konfirmanten!

AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs denne gangen? Nei, jeg synes det var usmakelig å nevne abort, og at vedkommende snart selv står der med mage og far som ikke gidder å ta ansvar.

Litt "vilter" er vel ikke synonymt med dårlig humor.

• Liker 2
Skrevet

Er du seriøs denne gangen? Nei, jeg synes det var usmakelig å nevne abort, og at vedkommende snart selv står der med mage og far som ikke gidder å ta ansvar.

Litt "vilter" er vel ikke synonymt med dårlig humor.

Jeg kan jo skrive om det med abort, hvis det kan være støtende. Men jeg vet at det er et samtaleemne i "gjengen". Skal brøve å gjøre om det verset, da.

Skrevet

Jeg synes det var et motbydelig konfirmasjonsdikt og jeg tror jeg hadde blitt direkte lei meg om jeg fikk det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ledd meg ihjel! Og elsket det..:D:D

Skrevet

Og snakker om hvem som har kjørt for fort

Og hvem som er greie og hvem som er skruller

Ble det bedre nå?

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det var et motbydelig konfirmasjonsdikt og jeg tror jeg hadde blitt direkte lei meg om jeg fikk det.

Tror ikke hun blir lei seg for hun kjenner meg godt, og dessuten synes jeg det er greit med en liten moralpreken på konfirmasjondagen, for da skal man liksom bli voksen.

AnonymBruker
Skrevet

Og snakker om hvem som har kjørt for fort

Og hvem som er greie og hvem som er skruller

Ble det bedre nå?

Mye bedre :)

Skrevet

Mye bedre :)

Takk! Jeg synes det ble bedre selv, også. Fint å ha et sted hvor man kan få innspill! :Nikke:

Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg hadde moralpreken i min lillesøsters konfirmasjonskort siden hun er bortskjemt og barnslig, men mer "pent" skrevet da - ikke så røft.

(Noe ala: om at hun må huske på at hun er et forbilde for småsøsken og tantebarn, og at de ser opp til henne og vil vere som henne. Så man på tenke over hva man sier og gjør siden små ører og øyne får med seg det meste ;) Og at man må av og til høre på de voksne, selv om foreldrene ofte er de dummeste i verden... Bare skrevet som dikt da)

Men om du vet at hun er en sånn røff jente som ikke bryr seg om at andre leser kortet også, så er det vel greit.... men syns det var bedre uten aborten ja...

Skrevet

Jeg hadde moralpreken i min lillesøsters konfirmasjonskort siden hun er bortskjemt og barnslig, men mer "pent" skrevet da - ikke så røft.

(Noe ala: om at hun må huske på at hun er et forbilde for småsøsken og tantebarn, og at de ser opp til henne og vil vere som henne. Så man på tenke over hva man sier og gjør siden små ører og øyne får med seg det meste ;) Og at man må av og til høre på de voksne, selv om foreldrene ofte er de dummeste i verden... Bare skrevet som dikt da)

Men om du vet at hun er en sånn røff jente som ikke bryr seg om at andre leser kortet også, så er det vel greit.... men syns det var bedre uten aborten ja...

Enig i at det var litt røft, men jeg tror hun har godt av å se det svart på hvitt, også. Vet ikke om hun kommer til å skjerpe seg pga det diktet, men da har jeg ihvertfall sagt i fra.

Skrevet

Du har kanskje ikke lest så mange av Pet sine tråder du :fnise:

Skrevet

Du har kanskje ikke lest så mange av Pet sine tråder du :fnise:

Alle tror at jeg bare skriver tull! :tristbla: Det er ikke tilfelle, jeg har skrevet masse seriøst her siden 2004, faktisk. Men jeg har tulla litt, da.

Skrevet

Har lagd to vers til:

Og husk å se på gutter

Med veldig kritisk blikk

For klok er jo din mutter

Selv om all den kritikk

Som du har fått i livet

Er veldig kjærlig ment

Så se på siste skrivet

Fra rektor - ikke pent

Hva synes dere? Kan jeg ta de med?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...