Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt var ikke at det var vanskeligere å jukse på skolekesamen ,poenget mitt er man kan ikke legge opp eksamensformen rundt den ene studenten som kanskje betaler noen for å skrive eksamen! Dessuten er vgs-elevene fra Kunnskapsløftet nå vant til å ha med kilder hele tiden, det er et steg bakover dersom de må tilbake til puggesystemet når de begynner på uni.

Vel du skrev at "det kan man på skoleeksamen også". Og da oppfatter jeg det som at du begynner å diskutere hvilke av eksamensformene som er lettest å jukse i. Poenget i emnet her var å diskutere fordeler og ulemper med de to eksamensformene. Jeg poengterte bare at en av ulempene med hjemmeeksamen er at det er mye lettere å jukse. Og det er faktisk relevant. Det er viktig med kvalitetsikring! Og hva vet du om hvor utbredt det er å jukse på den måten? Tror du det er sånn at alle som gjør det formidler det til alt og alle? Jeg vet heller ikke hvor utbredt det er, men jeg vil ikke utelukke muligheten. Jeg vet at mennesker har en tendns til å jukse, både i sport og andre ting. Dette er hjemmeeksamenens akilleshel!

Jack.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nigiria
Skrevet

Jo, det er det. Les hva jeg skrev lenger oppe. De kan stille hvilke kildekrav de vil, og sjekke det elektronisk så mye de vil uten at de finner noe dersom en eldre student som kan stoffet bra utfører eksamen for den som jukser. Da vil jeg at du forteller meg hvordan de kan gjennomskue noe sånt. Om du klarer det, så er vi enige om at det ikke er lettere å jukse på hjemmeeksamen. En flink student som kan faget skikkelig som tar eksamen fra en annen student vet hvor han skal finne kilder, og han kopierer heller ikke rett fra nettet, så det er helt umulig å gjennomskue det.

Haha, men hvem i all verden gidder å gjøre det!? Kan ikke tenke meg noe flauere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker helt klart skoleeksamener. Tar heller 10 sånne enn én hjemmeksamen.

Jeg er veldig lite glad i å skrive store oppgaver (gruer meg til bacheloren). Nei, gi meg en vanlig eksamen som jeg kan sitte å lese/pugge til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker helt klart mappevurdering! Da får man tilbakemelding underveis og kan i mye større grad styre karakteren selv, det er i hvert fall min mening. Dessuten sier karakteren mer om det faktiske kunnskapsnivået enn en skoleeksamen.

Hjemmeeksamen synes jeg er helt greit. Ikke optimalt, men absolutt å foretrekke framfor skoleeksamen.

Skoleeksamen synes jeg er helt pyton! Kan lese som en helt, men føler likevel at eksamen blir et skudd i blinde. Særlig 6-timers eksamen sliter jeg med. Jeg klarer rett og slett ikke å konsentrere meg så lenge sammenhengende. Rommet har ofte dårlig luft, jeg får vodt i håndleddet og ender alltid opp med hodepine. Leser aldri gjennom oppgaven før jeg leverer, er rett og slett for susete i hodet til at det har noe for seg.

Nå studerer jeg førskolelærer. Det er kanskje annerledes for ingeniører? Regneoppgaver med to streker under svaret, det er ærlig talt noe jeg savner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...