Summerprincess Skrevet 12. november 2003 #1 Skrevet 12. november 2003 Jeg kom til å tenke på en ting. Har dere bestemt dere for om dere vil ha særeie eller felleseie? Om din ektefelle vil ha særeie, vil ikke det gi signaler om at man da ikke har så veldig positive tanker om at det vil vare? Hva tenker dere om dette? Jeg er vel litt gammeldags, men jeg syns det virker riktigst å ha felleseie. Planen er jo at man skal være sammen for resten av livet. Man skal jobbe sammen, spille på samme team. Da er det vel mest rettferdig at man ha felleseie.
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 12. november 2003 #2 Skrevet 12. november 2003 Vi har bodd sammen i mange år, og har kjøpt leilighet osv. sammen, så for oss er det sameie allerede. Det kommer helt av på hvor mye dere har hver for dere når dere går inn i ekteskapet, om det er en stor skjevfordeling. Syns ikke man skal tolke det som dårlig tro på ekteskapet selv om man ønsker særeie.
Gjest Tex Skrevet 12. november 2003 #3 Skrevet 12. november 2003 Min kjære eier i virkeligheten en million mer av huset vårt enn meg, så det skal vi skrive særeie på. Resten eier vi helt likt, så det blir felleseie på resten.
cappocino Skrevet 12. november 2003 #4 Skrevet 12. november 2003 Alt vi har nå eier vi sammen. Men begge våre foreldre har ganske store formuer, hans litt mer enn mine. Jeg foreslo særeie for han, men det var visst ikke så aktuelt fra hans side.
Summerprincess Skrevet 12. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2003 Visste ikke at det var mulig jeg. Trodde at man måtte ha eks felleseie på alt. Men derfor jeg spør dere. Siden jeg ikke vet så mye om dette.
hallingbrud Skrevet 12. november 2003 #7 Skrevet 12. november 2003 Vi skal ha delvis særeie. Jeg har en større formue enn han, og skal ha særeie på denne. Vi skal i tillegg ha særeie på det vi eventuelt arver senere. Dette er vi enige om begge to. Det er selvføgelig ikke noe hyggelig å snakke om at det er en hypotetisk sannsynlighet for at det en gang blir slutt, og ingen av tror det kommer til å bli en skilsmisse noen gang. Det er allikevel greit å ha det formelle i orden, siden det er en skjevdeling mellom formuene våre. Når det gjelder senere arv, så er det i tillfelle vi ikke får barn sammen. Han ønsker nemlig ikke arve f.eks. hytta til mine foreldre dersom vi aldri får barn, og mener at den da i så fall bør gå til mine søsken. Det samme gjelder f.eks. hytta til hans foreldre.
Holly Hobbie Skrevet 12. november 2003 #9 Skrevet 12. november 2003 Man har vel ikke særeie eller felleseie utfra om den ene er rikere enn den andre? For oss er det likegyldig at jeg ikke ikke har så mye penger på bok...vi deler alt likevel!
hallingbrud Skrevet 12. november 2003 #10 Skrevet 12. november 2003 Man kan ha særeie på nøyaktig hva man bestemmer selv. Det er derfor vi har valgt å ha særeie på noe (arv og formue man går inn i ekteskapet med) og felleseie på resten. Når det gjelder hva som lønner seg, så aner jeg ikke....
Gjest Tex Skrevet 12. november 2003 #11 Skrevet 12. november 2003 når det gjelder hva som lønner seg' date=' så aner jeg ikke....[/quote'] Kommer jo an på hvem som er rik og hvem som ikke er så rik det da.....
hallingbrud Skrevet 12. november 2003 #12 Skrevet 12. november 2003 Det kommer også ann på arveavgifter og andre regler dersom man kommer opp i en situasjon hvor man har arvet noe man syntes andre har rett på og dermed vil overføre dette tilbake til de personene...
April Skrevet 12. november 2003 #13 Skrevet 12. november 2003 Jeg vet ikke hva vi skal ha! Men vi skal jo overta hver vår gård, så sånn sett burde vi hatt særeie på de! Men vi skal overta hans først og pusse opp der o.l så det vil bli der vi skal bo. På min gård bor mamma, så det er ikke aktuelt å kaste ut henne bare for at jeg skal overta nå! Og den kan jo hende at den går rett til barna våre Ikke vet jeg hva vi gjør, ikke tenkt så mye på det! Men det kan jo kanskje være verdt en diskusjon snart....
nessi Skrevet 12. november 2003 #14 Skrevet 12. november 2003 Jeg skal ha særeie på det jeg la inn av kontantbeløp da vi kjøpte huset. Jeg fikk penger av foreldrene mine da vi kjøpte hus, mot at de forlanger at jeg skal ha særeie på disse (har samboerkontrakt i dag), slik at hvis noe mot alle formodninger skulle skje mellom meg og mi kjære, skal disse pengene forbli mine.
Snorkie Skrevet 12. november 2003 #15 Skrevet 12. november 2003 Alt vi har idag eier vi sammen og vi kommer ikke til å ha noen form for særeie.
Gjest Poirot Skrevet 12. november 2003 #16 Skrevet 12. november 2003 Ekteskapsloven er nå slik at alt man har før man går inn i ekteskapet kan tas med ut. Særeie er viktig hvis eks den ene parten har bedrift h*n står ansvarlig for, eller har mye gjeld. ved å tinglyse en ektepakt med særeie, kan ikke kreditorene ta det som da står oppført på den andre. Trenger mao ikke ha noe med brudd å gjøre. Særeie kan også ha sin funksjeon om man har særkullsbarn. http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-011.html
Gjest Tex Skrevet 12. november 2003 #17 Skrevet 12. november 2003 Der var du der! Satt nesten og ventet på deg :blunke: Godt vi har sånne som deg, Poirot...... IKKE ironi, hvis det var noen som lurte
hallingbrud Skrevet 12. november 2003 #18 Skrevet 12. november 2003 Du kan tydeligvis dette bedre enn meg, Poirot. Jeg hadde hørt at det var sånn, men ikke sikker. Men vi tenkte allikevel at det hadde vært greit å ha nedskrevet hva vi faktisk gikk inn med i ekteskapet sånn i grove trekk. Da slipper man eventuell krangling senere...
zmurfette Skrevet 12. november 2003 #19 Skrevet 12. november 2003 Hos oss blir det ikke særeie, for ingen av oss har noe særlig penger på bok... Om vi skulle komme til å skille oss en gang kommer jeg ikke til å tenke over om jeg har brukt noen 10 000 mer enn ham på noe vi da skal dele. Men jeg skjønner jo at det er annerledes om man sitter på større verdier. Dette med arv pirret min nyskjerrighet litt.. Må vi allerede nå ha særeie om det kun er jeg som skal eie det jeg arver fra mine foreldre? Håper jo på at jeg ikke trenger å arve de riktig enda... Er det ikke også noe med at gaver man får i et ekteskap også kun eies av den som har fått gaven? Eller er jeg helt på jordet her?
Isiselin Skrevet 12. november 2003 #20 Skrevet 12. november 2003 Regner med at vi skal ha felleseie siden vi er noen fattiglus begge to, men jeg har ikke snakket med min kjære om dette enda så jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå