Gå til innhold

Å selge bolig

LaToya

Anbefalte innlegg

Hei.

Min mann og jeg skal skilles og huset skal selges.

Vi har aldri gjort noe sånt før og trenger råd/tips/erfaringer.

Hva bør man tenke på med megler, ha visninger selv, fast pris eller %vis til megler osv

Alt mottas med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ta kontakt med flere meglere og be dem komme med et tilbud som du kan sammenligne. Det er selvfølgelig viktig at de presiserer hva dette tilbudet omfatter.

Hvilken takst får dere på huset? Dere bør selvfølgelig ikke velge den som gir høyest takst bare for å få mer for huset. Hva skal de ha i provisjon? Hvor lett tror de at det er å selge huset deres? Hvilke presentasjonsformer (internett, aviser, egen boligavis...) bruker de? Vil de holde visningene selv eller kan dere være der? Kan der spare på noe ved å gjøre ting selv?

Snakk med dem og gjør deg opp et bilde av hvem du liker best. Tror magefølelsen har mye å si for hvem man får et godt forhold til.

Kanskje ikke så mange konkrete tips, men håper noe kan brukes.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Solgte leilighet i sommer og har noen tips.

Gå til netteiendom.no De har et "lager" av meglere basert på erfaring fra brukere (oss som har solgt) Du registerer litt om boligen din og får tilbakemelding om 3-4 meglere som har erfaring fra ditt bosted og som har fått bra tilbakemeldinger.

Ta kontakt med alle meglere og snakk med dem. Invitere dem hjem på uforpliktende samtale (ikke signer noe første gang). Når du har snakket med megler om pris (provisjon, annonsepakke, fotografering, takst, visninger etc) og hvor og hvordan annonseringen skal være, så sammenligner du.

Den som kommer best ut - ikke bare prismessig (vet det teller), men totalt inngår dere avtale med. Ikke velg den billigste fordi den er billig - du kan fort tape på det.

Når prospektet er klart så skal du lese gjennom - sjekk at bildene ser fine ut og at de ikke "ødelegger" boligen ved at den ser mindre ut eller at farvene blir feil. Les nøye ang husleie, faste kostnader, fellesgjeld. Sjekk at det som står der ikke kan misforstås. Er det noe mer som burde inn, er det noe som bør skrives om, formuleres anderledes? Tilsvarende med annonsen.

Da er det i orden - og visning kan begynne. Dere må avgjøre hvem som holder visning - dere eller megler - tidspunkt etc. Få gjerne tips fra megler om det er ting i boligen som med fordel kan settes på loft etc.

Her var noen råd og dåd. Men hovedrådet er å gå på hjemmesiden til netteiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt å ha en megler med på de første visningene.

Ettersom dere ikke har gjort dette før, så er det ikke smart å velge en sånn "gjør-det-selv"-megler tror jeg.

Det kan være lurt å ta i mot folk utenom visningene også. Da trenger dere kanskje ikke å ha megleren der. Få dem til å skrive "Visning da og da. Eller ring for avtale" eller noe sånt i annonsen.

Jeg kunne selvsagt ha anbefalt en megler, men det er forskjeller fra sted til sted og på hus og leilighet.

Lurt å høre med flere meglere og gjerne noen dere har hørt noen fine ting om. Spør venner/kjente som bor på samme sted hvilken megler de har brukt.

Jeg opplevde at taksten på leiligheten min ble veldig høy. Denne summen ble også prisantydning. Det gikk heldigvis bra, men megleren sa at det kunne bli litt dumt med så høy prisantydning. Hvis denne hadde vært lavere, så hadde kanskje flere kommet på visningene og jeg kunne ha fått mer for leiligheten. Men da jeg fikk inn bud, så viste det seg at jeg fikk en god pris uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tips ved visning:

Sett 60w lyspærer i alle lamper

Puss alle vinduer og trekk gardinene helt fra

Uansett hva slags bolig du har, er det alltid en fordel at den ser LYS ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...