addict Skrevet 3. juni 2011 #1 Skrevet 3. juni 2011 Hei! Lille babyen min på 11 måneder er dårlig på fjerde dagen. Har han slitt med dårlig matlyst i 2-3 uker nå, men siden jeg ammer fortsatt og han tar puppen fint så har det ikke vært "krise". De siste 4 dagene har han kastet opp og hatt diarè. Han har såvidt spist, utenom pupp, og kastet opp MYE ca 3-4 ganger om dagen. Voldsomme diarè-bleier som tyter ut overalt.. Bæsjen er helt gul eller grønn. I går var det ikke oppkast, kun diarè. Allmentilstanden hans er fin, bortsett fra at han blir veldig grinete utover ettermiddagen, og gjerne legger seg til å sove ved puppen et par-tre ganger om morgenen helt ut til klokken 10 (!). til vanlig står vi opp kl 5-6.. På dagen er han i godt humør og leker og prater og styrer på.. Da dette er tredje eller fjerde gangen dette skjer bare i vår, så ringte jeg legekontoret første dagen. Siden allmentilstanden er bra, så er det ikke noe å gjøre med, men vi har fått time til "utredning" om 14 dager. Nå når han kaster opp så heftig den fjerde dagen så begynner jeg å bli bekymret likevel.. Men det er jo ikke noe å gjøre med oppkast og diarè, i følge legekontoret.. Noen tips eller erfaringer å komme med? Føler meg litt hjelpesløs, det er jo kjempeekkelt for babyen min å ha det slik i så mange dager i strekk... :(
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #2 Skrevet 3. juni 2011 Uff, skjønner at du er urolig. Når man har både oppkast og diare blir man fort avkreftet og orker ikke så mye. Sjangsen for å bli dehydrert er også stor, å væskeinntaket må være høyt ved diare og oppkast. Du sier at allmenntilstanden er bra, men nå går vi mot helg, og det er fjerde dagen dette pågår. Jeg ville tatt kontakt med lege igjen og krevd å få en legetime umiddelbart. Ofte synes jeg helsesekretærene (som man gjerne snakker med ved henvendelse til legekontor) har lett for å stille en diagnose, og gjerne over tlf. De er ikke leger å skal ikke diagnostisere noen, så stå på kravene dine å forlang en legetime eller å få snakke med legen på tlf. Du som mamma føler at situasjonen er ekkel å vet ikke hvordan du skal håndtere dette, da er lege den rette hjelpen. Hvis du ikke får time hos barnelegen/ fastlegen idag så kan du jo ta kontakt med legevakta når den åpner i ettermiddag. Eller du kan gå innom helsestasjonen nå, kanskje de kan hjelpe deg. 1
addict Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2011 Tusen takk for svar "Kjenner til" hun som sitter i skranken, og hun er en veldig hjelpsom og ok dame altså, og hverken prøver å diagnosere eller bagatellisere. Men det er vel sant som hun sier, at så lenge allmentilstanden ikke er dårlig, så tyder det ikke på at barnet er dehydrert og trenger noe medisinsk hjelp med det første.. For jeg VET jo at det ikke er noe å gjøre med diarè og oppkast, de kan jo ikke gi han en pille slik at det stopper. Likevel så synes jeg det er bekymringsverdig at han er helt fin i formen, men kaster opp 4 dager på rad, spesielt når det er 3-4 gang bare i vår.. Huff, revet mellom bekymret-mamma og prøve å ikke være overhysterisk-mamma..
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #4 Skrevet 3. juni 2011 Skjønner at du ikke vil bli oppfattet som hysterisk mor, men det er tross alt bedre med en tlf for mye enn en for lite. Det med at allmenntilstanden er bra mener jeg ikke behøver å bety så mye, det finnes ingen fasit på hvordan tilstanden skal være ved bl.a sånne plager som barnet ditt har. Du får kjenne på magefølelsen din, å sier den at du vil ha en lege til å undersøke barnet ditt, ja da kontakter du lege. Hvis du er komfortabel med situasjonen så venter du. 1
kaprifolen Skrevet 3. juni 2011 #5 Skrevet 3. juni 2011 Kok opp havregryn, bland dette vannet med blåbærjuice og gi i små porsjoner utover dagen. Kan hjelpe magen til dere får hjelp. Ellers funker kokt ris på magesjuke bikkjer, samme effekt på mennesker?
Kosejenta Skrevet 3. juni 2011 #6 Skrevet 3. juni 2011 Huff, ingen god situasjon. Da misnste var rundt 12-13 mnd fikk h*n ofte diare, og vi ble anbefalt å gi ham noe med blåbær, feks biola, litt blåbærsyltetøy blandet i grøt ol, og dette fungerte veldig bra. Nå har vel kanskje ikke barnet ditt begynt med vanlige melkeprodukter, men som sagt syltetøy eller moste blåbær fungerte også. Håper det ordner seg!
Gjest Tessa3 Skrevet 3. juni 2011 #7 Skrevet 3. juni 2011 Biola er veldig bra:) Prøv med en halv kopp 2-3 ganger daglig. Venninnen min fikk det rådet av legen sin. Sønnen hennes ble bra andre dagen han fikk det. Da var han 7mnd tror jeg..
addict Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2011 Takk for svar! Dro ikke til legen, men han fikk litt blåbærsyltetøy fra helsekosten.. Skal gi han mer av det ser jeg :-)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #9 Skrevet 3. juni 2011 AT et barn kaster opp og har diare, tyder på at barnet ikke tåler det du spiser. Du ammer, og det du spiser vil barnet få i seg, Kanskje babyen ikke tåler gluten eller melkeprodukter? Sikkert noen som halshugger meg nå, men jeg har mye erfaring med dette selv. Da jeg var liten hadde jeg diare lenge, og de fant ut at jeg hadde Cøliaki. Ikke noe farlig med det, jeg ble superflink å lese på ingredienser og superflink p lage mat fra grunnen av fra jeg var 8 år
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #10 Skrevet 3. juni 2011 ja, aregrøt eler risgrøt lagd med rismelk er mye bedre for barna enn hvetegrøt og kumelksgrøt.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #11 Skrevet 3. juni 2011 ja, aregrøt eler risgrøt lagd med rismelk er mye bedre for barna enn hvetegrøt og kumelksgrøt. ja, havregrøt eller risgrøt skulle det stå lykke til med babyen. OG sørg for at babyen får i seg nok vann, og farris med eplejuice er bra for løs mage
addict Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 3. juni 2011 Huff nå spyr han igjen i hele senga si..
addict Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #13 Skrevet 3. juni 2011 AT et barn kaster opp og har diare, tyder på at barnet ikke tåler det du spiser. Du ammer, og det du spiser vil barnet få i seg, Kanskje babyen ikke tåler gluten eller melkeprodukter? Sikkert noen som halshugger meg nå, men jeg har mye erfaring med dette selv. Da jeg var liten hadde jeg diare lenge, og de fant ut at jeg hadde Cøliaki. Ikke noe farlig med det, jeg ble superflink å lese på ingredienser og superflink p lage mat fra grunnen av fra jeg var 8 år Det er derfor vi skal til legen Men hvis han reagerer på noe jeg spiser, ville han ikke vært dårlig hele tiden da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå