Gå til innhold

Barne hage plass til eldste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste jente var 3 år da vi fikk nr 2. Hun var en meget aktiv og impulsiv jente , så dagene var hektiske men veldig hyggelige! Hun var i bhg 50% for å holde kontakten med personalet og vennene og delta i felles skapet og aktivitetene der , og jeg brukte den tiden til barsel treff , hus arbeid og ærend. Fikk ofte kommentarer for "at du orker å ha henne så mye hjemme" , og i etter tid har alle mine venner , familie og bekjente alle valgt 100% bhg for sine eldste i permisjons tiden. Men selv om barnet trives godt i bhg , er det jo også stas å være hjemme med mor`\far og babyen? Gå turer , dra på besøk , slappe av å få bli godt kjent med denne lille nye? Hva valgte dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50% bhg i 4 mnd, deretter ingen barnehage.

Ville nok ha fortsatt med 50%, men jeg tok barnet ut av barnehagen av sikkerhetsmessige årsaker.

Jeg syntes 50% var greit for da hadde jeg tid til bare babyen noen dager og begge andre dager. Og på kveldstid kunne pappaen ta seg av babyen slik at det ble bare meg og eldste, eller bare meg.

Men det var det riktige for oss. Andre må kjenne på hva som er riktig for dem.

Skrevet

Ja,jeg mente ikke at ingen plass,50% el 100% er det rette for alle, men reagerte på alle "såå travelt! " kommentarene. Personlig syntest jeg permisjonen var bare gull uten tidsklemme og masse tid til familien .

Skrevet

Min sønn blir 3år rett etter at vår nye baby kommer til verden )er 40uker idag).

Han skal beholde 100% plassen fordi han trives godt i barnehagen og trenger mer stimuli enn hva jeg kan gi ham den første tiden. Han er riktignok aldri i barnehagen fulle dager, og kommer heller ikke til å være det i permisjonstiden, men jeg risikerer ikke hele barnehageplassen for noen mnd. Har planer om å la ham komme litt sent og hentes tidligere om dagene, og la ham få fri dersom vi skal noe spennende/gøy. Det tror jeg vil passe best for oss=)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har beholdt 100% plass, men leverer sent og henter tidlig så dagene blir kortere enn før permisjonen min startet. I tillegg har vi reist bort en del dette året så det har blitt en del fridager fra barnehagen. Foretrekker 100% plass så jeg får litt med fleksibilitet i hverdagen og har mulighet til å benytte plassen når jeg selv ønsker.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den eldste sønnen vår begynte i barnepark før lillebror kom. Der kan han være opptil 5 timer om dagen om sommeren, og 4 timer om vinteren. Han går fremdeles der nå som lillebror er her, men han er jo likevel mest hjemme. Jeg får til stadighet reaksjoner fra andre om hvordan jeg orker å ha ham så mye hjemme, hvorfor jeg ikke har fulltids barnehageplass til ham og hvorfor i all verden jeg ønsker å ha dem hjemme med meg til de er minst to år. Flere av mødrene i barselgruppen min gleder seg allerede til å være tilbake i jobb (babyene er knapt 3 mnd) og de som har eldre barn har dem alle fulltid i barnehage hver eneste dag, selv om de altså er hjemme i permisjon. Jeg skjønner jo selvsagt at man ikke gir opp en 100% plass bare for permisjonstiden når man trenger den etterpå, men selv med fulltidsplass har man jo likevel muligheten til å levere sent og hente tidlig eller faktisk ha rene fridager.

Jeg på min side kan ikke forstå hvorfor så mange andre ikke ønsker å bruke mer tid på barna sine og ser det som en selvfølge at de skal ha lange dager i barnehagen allerede fra de er små. Jeg synes det er rart at jeg må forsvare hvorfor jeg vil bruke tid på mine egne barn. Jeg liker faktisk å være sammen med barna mine. Klart at dagene er travle når begge er hjemme, men sånn er det å ha barn. Jeg liker å få mye tid med dem og liker at vi har rolige dager uten å måtte rekke alt mulig rart. De timene storebror er i parken er kosetid med lillebror og da får jeg også gjort litt husarbeid, dratt på barseltreff, handlet, trillet en tur eller bare slappet av. Når han er hjemme eller de dagene parken er stengt er det han som er i fokus. Da triller vi til en lekeplass eller bare leker i hagen, baker boller, pusler puslespill eller hva som helst. Synes vi har en fin balanse mellom lek med andre barn i parken og tid sammen hjemme.

Endret av Arkana
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Snuppa her var akkurat fylt 2 da hun ble storesøster og hun går 100 % i barnehage. (hadde 80 % frem til januar). Hun har sine rutiner, sin hverdag, sine venner - og jeg kunne ikke tenkt meg å ta dette bort fra henne bare for å gå hjemme med meg. Hvem har godt av å gå hjemme hver dag uansett?

Tar hun gjerne ut av bhg en dag innimellom og finner på noe ekstra kjekt eller bare koser oss hjemme. Men dagen med en baby er jo krevende (først nå når babyen har blitt 5 mnd det har begynt å roe seg litt syns jeg) det går i soving-amming-bleieskift..Jeg er møkksliten etter nattevåk osv. Ikke så veldig givende for en 2 åring. Men som sagt, nå er det lettere, men jeg er veldig glad at jeg har hatt henne i bhg i denne perioden.

Hun blir levert sent hver dag (09 - 09:30) og blir hentet rundt 15, så lange dager har hun iallefall ikke :) Men hun stortrives i barnehagen og det er utrolig deilig for meg å vite.

Endret av SummerJoy
Skrevet

Vi har tenkt mye på dette da vi får en baby når poden nettopp har fylt to år. Først tenkte jeg at jeg ville ha ham hjemme, men så begynte jeg å tenke på at han trives jo utrolig godt i barnehagen og har godt av å treffe andre mennesker. Derfor landet jeg på at jeg ikke ville ta ham helt ut av de vante rutinene, å jeg begynte å tenke på å ta ham ut 50% istedet. Men så leste jeg at man likevel må betale for plassen dersom de ikke får fylt den opp når man søker permisjon, og det er ikke sikkert det er så lett å fylle opp en plass 50% i noen mnd?

Så nå har jeg landet på at vi beholder plassen, men kommer til å ha korte dager, f eks fa 9-10 til 14-15 tiden, dvs 4-5 timer om dagen. Og sannsynligvis kommer han til å være hjemme med meg hele dagen med jevnlig mellomrom, men siden jeg også skal ta fag på universitetet, er det greit å ha fleksibiliteten en fulltidsplass vil gi oss.

Gjest pysepusen
Skrevet

Når den tid kommer, kommer vi til å beholde plassen hans. Nå har han 80 % plass, så gjerne han har det den gangen han blir storebror også. Da har han jo en fridag i uken. Ellers kommer jeg til å gi ham kortere dager og sånn. Men blir neste baby som denne så trenger mor en hvil midt på dagen de første månedene og da er det bedre for en aktiv storebror å være i bhg enn hjemme med en trøtt mamma som ikke klarer å fokusere skikkelig. Så kan vi heller ha en laaang ettermiddag sammen :nigo:

Skrevet

Min sønn blir 3år rett etter at vår nye baby kommer til verden )er 40uker idag).

Han skal beholde 100% plassen fordi han trives godt i barnehagen og trenger mer stimuli enn hva jeg kan gi ham den første tiden. Han er riktignok aldri i barnehagen fulle dager, og kommer heller ikke til å være det i permisjonstiden, men jeg risikerer ikke hele barnehageplassen for noen mnd. Har planer om å la ham komme litt sent og hentes tidligere om dagene, og la ham få fri dersom vi skal noe spennende/gøy. Det tror jeg vil passe best for oss=)

Vi har nettopp fått barn nr 2, og storebroren kommer her til å beholde 100 % plass i bhg av de samme grunnene som Ms.Blaise skisserer ovenfor - og med de samme mulighetene til oftere fridager / korte dager.

I tillegg synes jeg at lillesøster også "fortjener" min fulle oppmerksomhet i permisjonen, akkurat slik storebroren hadde. En aktiv 3åring tar mye tid og plass og oppmerksomhet, og da blir det lett til at dagene skulle blitt helt tilpasset rundt ham, og at lillesøster fulgte med litt på lasset. Jeg vil ha tid og mulighet til å gi henne all den oppmerksomheten som hun også fortjener, og så har vi full familietid når barnehagen er ferdig.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Kråkesaks.

Skrevet (endret)

I tillegg synes jeg at lillesøster også "fortjener" min fulle oppmerksomhet i permisjonen, akkurat slik storebroren hadde. En aktiv 3åring tar mye tid og plass og oppmerksomhet, og da blir det lett til at dagene skulle blitt helt tilpasset rundt ham, og at lillesøster fulgte med litt på lasset.

Dette tenker jeg også på. 2 åringen kan være veldig voldsom og herjete, og selvom babyen som oftest får latterkrampe av henne, så ser jeg også at han av og til kvepper til og slike ting. Og da han var mindre kunne han begynne å grine om hun plutselig skulle finne på å rope "BØ!", (ikke for å være slem, men fordi hun bare nettopp har lært det;) ) midt i ammingen og når han ligger der helt uforberedt. Uffa..

Jeg syns det er kjempedeilig å ha noen rolige timer sammen med han på dagtid når hun er i bhg, og det tror jeg babyen setter pris på også ;)

Endret av SummerJoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...