Gå til innhold

Hvorfor har ikke mennesker pels?

FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

Hos meg har det foregått en privat :fnise: bråevolusjon over noen tiår. Jeg var kjempepelskledd som ung. Nå holder det at jeg drar frem høvelen et par ganger i året. Jippi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, pels idag er jo skam! Frem med høvelen for eneste håret vi skal ha er på hue og rundt øynene? logisk nok! :P

Og det håret skal farges, styles og formes..

Merkeligemerkelige mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  Xaphan skrev (På 3.6.2011 den 0.56):

Ja, det er rart det der. Siden vi mennesker har utviklet ulik hudfarge og fysikk for å tilpasse oss klimaet vi bor i burde jo egentlig vi som bor i kaldere strøk være mer hårete? Eller er vi det kanskje? Har vi nordmenn mer hårvekst enn for eksempel afrikanere?

Kjæresten min lærte i millitæret at de med mørk hud lettere får frostskader i huden enn de med lys nordisk hud. Så hvis det stemmer er vi i hvert fall på noen måter bedre rustet mot kulda, selv om det ikke akkurat er store forskjellene.

ThatWoodcut skrev (På 4.6.2011 den 8.29):

For å ta det den andre veien: hvis man ikke har klær på f.eks en arm hele året resten av livet, og dine barns barns barnebarns barn gjør det samme vil kroppen da utvikle pels på armen?

Det er vel ikke sånn evolusjonen fungerer. Om jeg går med ene armen bar resten av livet, så forandrer jo ikke det genene mine. Det som kunne gjort utslag og forandret arten over tid er derimot om kun de med kraftig hårvekst på armene fikk lov eller mulighet til å formere seg. Dermed ville generasjonen etter dem sannsynligvis ha flere med kraftig hårvekst, og så kunne de av dem med sterkst hårvekst igjen formere seg. På sikt ville nok dette ført til generelt kraftigere hårvekst på armene. Det er denne metoden vi bruker for å avle frem spesielle egenskaper hos dyra våre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pels vi og, bare ikke så mye. Det er jo hår overalt på kroppen, men vet ikke helt hvorfor det er så lite ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mysan skrev (På 19.6.2011 den 18.07):

Hvem er evolusjonen? :sjenert:

Nesten sånn som selen? :jepp:

Ikke at den går veldig oppreist, men den dykker og holder pusten bedre enn de fleste. Den snakker ikke, og den har ikke mistet pelsen.

Mer som sjøkuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nøtt: Hvorfor har f.eks tyrkere og grekere kraftigere kroppsbehåring enn oss i kalde nord?? :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.6.2011 den 0.19):

Tipper det er til fordel for svetten og menneskets avskjølingssystem. det er jo blant annet det at vi svetter som gjør at vi kan løpe lange distanser uten å ta pause. Mennesket er faktisk et av de mest utholdende pattedyrene.

Gå å finn senga di nå frøken;)

det er vi vel ikke. og vi er ikke de eneste pattedyrene som svetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  ThatWoodcut skrev (På 4.6.2011 den 8.29):

For å ta det den andre veien: hvis man ikke har klær på f.eks en arm hele året resten av livet, og dine barns barns barnebarns barn gjør det samme vil kroppen da utvikle pels på armen?

Ikke nødvendigvis.

Seleksjon er også en del av evolusjonen. Dersom alle kvinner foretrekker menn med lite hår vil ikke menn med mye hår få reprodusert seg og disse genene vil ikke føres videre. Det samme for kjønnsmessig motsatt også, så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liquorice skrev (På 6.7.2011 den 0.01):

En nøtt: Hvorfor har f.eks tyrkere og grekere kraftigere kroppsbehåring enn oss i kalde nord?? :sjenert:

For at vi skal ha noe å undre oss over :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje for å transportere svette bort fra kroppen? eller for å beskytte seg mot sand?

Gudene vet.. Men tyrkere kan være noen skikkelig hårete folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liquorice skrev (På 6.7.2011 den 0.01):

Fordi tyrkere har en tendens til å gifte seg med tyrkere :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2011 den 0.04):

det er vi vel ikke. og vi er ikke de eneste pattedyrene som svetter

Hvilke andre pattedyr er det som svetter, da? Svettekjertler i normal forstand finner du bare hos primater, og med mennesket som svett onkel nummer èn.

Noen hovdyr, som hester, esler, kyr og kameler, har en annen variant av svettekjertler.

Og så er det en del dyr som har svette-aktige kjertler på føttene, hovedsaklig for å bedre gripe-evne og friksjon.

Men primater er de eneste som svetter i stor stil for å regulere temperaturen sin.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det med hårvekst og varmt klima har vel kanskje noe med isolasjon å gjøre. Afrikanere har så vidt jeg har lest, sitt svarte, tette, småkrøllete hår for å beskytte hodet mot overoppheting. Min kusine som loffet rundt og jobber her og der i søramerika noen måneder, var full av hår på kroppen da hun kom hjem. Muligens hadde hun ikke fått MER hår, men de hun hadde var blitt lenger og veldig mye mer tydelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...