FrøkenJosefine Skrevet 3. juni 2011 #1 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Jeg har fundert på dette en stund.. For det må jo være evolusjonen som har gjort at vi har mistet pelsen, men ser ikke helt det praktiske i dette siden vi bruker klær? Og hvis du ser på mennesker som dyr generellt er vi jo himla stygge! Hehe tror jeg hadde blitt grusomt redd hvis jeg hadde sett et menneske for første gang hvis jeg ikke var et selv.. Kanskje jeg skulle lagt meg snart? hehe Edit_skriveleif Endret 3. juni 2011 av FrøkenJosefine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 3. juni 2011 #2 Del Skrevet 3. juni 2011 Nesten litt utenfor tema dette (jeg burde også legge meg snart ja), men det du sa om å være redd for mennesker minte meg om den filmen, Jungeldyret Hugo. Når han kommer hjem til jungelen og forteller om hvordan mennesker ser ut, store, rosa og hårløse bortsett fra en dott på hodet. Å alle dyrene: Ellers så har jeg egentlig ikke en bra teori mtp det du spør om 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #3 Del Skrevet 3. juni 2011 Tipper det er til fordel for svetten og menneskets avskjølingssystem. det er jo blant annet det at vi svetter som gjør at vi kan løpe lange distanser uten å ta pause. Mennesket er faktisk et av de mest utholdende pattedyrene. Gå å finn senga di nå frøken;) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 3. juni 2011 Raindrops skrev (På 3.6.2011 den 0.17): Nesten litt utenfor tema dette (jeg burde også legge meg snart ja), men det du sa om å være redd for mennesker minte meg om den filmen, Jungeldyret Hugo. Når han kommer hjem til jungelen og forteller om hvordan mennesker ser ut, store, rosa og hårløse bortsett fra en dott på hodet. Å alle dyrene: Ellers så har jeg egentlig ikke en bra teori mtp det du spør om Hahaha Men det er jo sant! Vi ser jo helt merkelig ut i forhold til andre dyr... i tillegg går vi på to ben, og masse rare filler på kroppen.. Filosofiske hjørnet på meg idag gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 3. juni 2011 #5 Del Skrevet 3. juni 2011 Ja, det er rart det der. Siden vi mennesker har utviklet ulik hudfarge og fysikk for å tilpasse oss klimaet vi bor i burde jo egentlig vi som bor i kaldere strøk være mer hårete? Eller er vi det kanskje? Har vi nordmenn mer hårvekst enn for eksempel afrikanere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 3. juni 2011 er jo spesielt at vi tar på oss andre dyrs pels for å holde oss varme i mangel på vår egen.. Det har vi jo gjort siden vi ble mennesker.. uten pels! Virkelig sært altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleLola Skrevet 3. juni 2011 #7 Del Skrevet 3. juni 2011 FrøkenJosefine skrev (På 3.6.2011 den 0.11): Jeg har fundert på dette en stund.. For det må jo være evulosjonen som har gjort at vi har mistet pelsen, men ser ikke helt det praktiske i dette siden vi bruker klær? Og hvis du ser på mennesker som dyr generellt er vi jo himla stygge! Hehe tror jeg hadde blitt grusomt redd hvis jeg hadde sett et menneske for første gang hvis jeg ikke var et selv.. Kanskje jeg skulle lagt meg snart? hehe kanskje evolusjonen har forstått hvor skadelige menneskene er for jorda, og prøver å få oss til å dø ut ved å utvikle oss "upraktisk" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tipo Skrevet 3. juni 2011 #8 Del Skrevet 3. juni 2011 Stamtreet vårt kan spores ved hjelp av DNA analyser men hvorfor de forksjellige trinnene i evolusjonen har vært forstrinsmessig ovenfor andre muligheter er ikke så lett å finne svar på. En av teoriene en del forskere og jeg personlig holder en finger på er at vi utviklet oss til å stå oppreist, mistet pelsen og kan snakke er at vi på et tidspunkte levde en del i vannet. Det er da snakk om at vi måtte reise oss opp for å vade, holde pusten for å dykke og svømme - dermed utviklet vi også evnen til å artikulere lyder og språket ble født, og om dette er sant så er det mulig vi mistet den strie pelsen for å flyte bedre og fikk mer underhudsfett for å holde på varmen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 3. juni 2011 Hmm ja er kanskje vanskelig å spore evolusjonen helt ned til de minste detaljer.. Men er fascinerende igrunn! Lurer på det idag også, selvom jeg har sovet! hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. juni 2011 #10 Del Skrevet 4. juni 2011 Xaphan skrev (På 3.6.2011 den 0.56): Ja, det er rart det der. Siden vi mennesker har utviklet ulik hudfarge og fysikk for å tilpasse oss klimaet vi bor i burde jo egentlig vi som bor i kaldere strøk være mer hårete? Eller er vi det kanskje? Har vi nordmenn mer hårvekst enn for eksempel afrikanere? Intelligensen vår, og evnen til å utvikle teknologi av forskjellige slag, har overtatt mye av den rollen evolusjon har for andre arter. Dvs: Vi behøver ikke utvikle et ekstra fettlag eller en ny type pels for å klare oss i kaldt klima. Vi kan finne måter å takle kulda på som ikke forutsetter at vi utvikler oss fysisk. Så vidt jeg husker, mener man at menneskene har vært gjennom en eller flere nær-utryddelses-katastrofer, der vi kom ganske nær til å bli utryddet som art. De som klarte seg gjennom dette, var de mest tilpasningsdyktige, og sannsynligvis også de som var best i stand til samarbeid med andre. Og dette har blitt bragt videre i form av en ganske høyt utviklet intelligens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 4. juni 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 4. juni 2011 Ser ut som det er mange forskjellige teorier iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ThatWoodcut Skrevet 4. juni 2011 #12 Del Skrevet 4. juni 2011 For å ta det den andre veien: hvis man ikke har klær på f.eks en arm hele året resten av livet, og dine barns barns barnebarns barn gjør det samme vil kroppen da utvikle pels på armen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 4. juni 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 4. juni 2011 Ja, det ville jeg tro.. Men sjansen for å fryse ihjel først er jo ganske stor..hmm! Og i Afrika går de jo med mindre klær, men der er det for varmt til pels! hehe Jeg har en sånn følelse av at jeg får mere hår på leggene om vinteren når jeg fryser litt på leggene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 4. juni 2011 #14 Del Skrevet 4. juni 2011 Sitat Mennesket er eneste medlem av hele vår orden, primatene, som ikke har pels. Men slik har det ikke alltid vært. Blant annet er gåsehud et tydelig tegn fra den gangen vi hadde pels. Pelsen isolerer mot kulde og beskytter mot fukt, støt, slag og solens UV-stråler. Hvorfor mistet da våre forfedre en så genial ting som det har tatt millioner av år å utvikle? Hindret pelsen svømming fordi vi oppsto i vann? Eller vek pelsen plassen for et effektivt kjølesystem som banet veien for utviklingen av vårt mest varmefølsomme organ – hjernen? Det har vært mange teorier, men nå heller forskerne mot at vi ble nakne for å stå imot angrep fra parasitter. http://illvit.no/naturen/fortidsdyr/hvorfor-mistet-mennesket-pelsen Om du lager brukar der inne, får du tilgong til PDF-versjon av artikkelen. Å lage brukar er gratis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 5. juni 2011 #15 Del Skrevet 5. juni 2011 ThatWoodcut skrev (På 4.6.2011 den 8.29): For å ta det den andre veien: hvis man ikke har klær på f.eks en arm hele året resten av livet, og dine barns barns barnebarns barn gjør det samme vil kroppen da utvikle pels på armen? Hvis absolutt alle mennesker som bor i litt kaldere strøk (tempererte områder og kaldere), går kledd slik, og det fins en mekanisme som gjør at de med lite hår på armene dør i større antall før de når forplantningsdyktig alder (eller kanskje samfunns-forplantningsdyktig alder - seksuell lavalder mm), så ja, da vil folk generelt få mer hår på armene (tror jeg). Om folk går rundt og fryser livskiten av seg på armene, men ikke pådrar seg livstruende infeksjoner som fører til at de dør, før de fører slekten videre, vil nok armhårsdensiteten holde seg noenlunde konstant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cyanid Skrevet 9. juni 2011 #16 Del Skrevet 9. juni 2011 Enda rarere at vi barberer de områdene på kroppen med antydning til pels! Ah nå følte jeg meg penere i dag, sånn på dyre-måten, siden jeg har glemt å rake leggene i det siste! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 9. juni 2011 Ja, det er skikkelig finurlig! Fasciner meg så sinnsykt.. Stirer gjerne på folk på bussen og synes de er rare fordi de ikke harp els..haha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie_22 Skrevet 15. juni 2011 #18 Del Skrevet 15. juni 2011 Ifølge en ofte gjengitt teori ble pelsen etter hvert til større ulempe enn fordel da vi beveget oss ned fra trærne og ut av skogen for å leve på den åpne savannen. I jakten på byttedyr var det en ulempe ikke å kunne kvitte seg med overskuddsvarme og dermed unngå overopphetning. Dette førte til at individer med tynnere pelsvekst klarte seg bedre, og gjennom generasjonene forsvant pelsen langsomt. Håret på hodet har vi likevel beholdt som beskyttelse mot solstrålene. En ny teori, som blant annet biolog Mark Pagel ved University of Reading står bak, går ut på at parasitter som trives i pelsvekst, etter hvert ble en så stor trussel mot våre forfedres helsetilstand at det skjedde en selektering i retning av pelsfattige individer. Fordi vi samtidig begynte å bo i huler og bruke ild, samt utviklet primitive klesplagg, fikk vi ”råd til” å unnvære pelsen. Illustrert vitenskap 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 19. juni 2011 #19 Del Skrevet 19. juni 2011 ayla_92 skrev (På 3.6.2011 den 1.00): kanskje evolusjonen har forstått hvor skadelige menneskene er for jorda, og prøver å få oss til å dø ut ved å utvikle oss "upraktisk" Hvem er evolusjonen? Tipo skrev (På 3.6.2011 den 1.03): En av teoriene en del forskere og jeg personlig holder en finger på er at vi utviklet oss til å stå oppreist, mistet pelsen og kan snakke er at vi på et tidspunkte levde en del i vannet. Det er da snakk om at vi måtte reise oss opp for å vade, holde pusten for å dykke og svømme - dermed utviklet vi også evnen til å artikulere lyder og språket ble født, og om dette er sant så er det mulig vi mistet den strie pelsen for å flyte bedre og fikk mer underhudsfett for å holde på varmen. Nesten sånn som selen? Ikke at den går veldig oppreist, men den dykker og holder pusten bedre enn de fleste. Den snakker ikke, og den har ikke mistet pelsen. Jeg også lurer litt på når det ble mer praktisk å ikke ha pels, slik at de pelsløse var de som formeret seg og de hårete døde ut... Teknologi er en nokså ny ting. Hårløse mennesker er noget eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #20 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg har pels. Du skal se leggene mine etter noen måneder, jeg er som en medium gorilla! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå