Grønt blad Skrevet 5. juni 2011 #21 Skrevet 5. juni 2011 Du må ikke tro på det anonymebrukere skriver i den type tråder. Det er løgn. Det er vanskelig å gå ut av vgs med 2 i snitt selv med minimalt innsats -da får man heller IV. De som får 2 i snitt er de som er mindre begavet, og disse vil ikke klare å komme seg gjennom et såpass krevende studie som medisin etc er. Det er ikke vanskelig å få 2 på vg, det er jo bare å skrive "vet ikke" på prøvene, så har læreren noe å vurdere, og det vurderes til stryk, skriver du et par fornuftige setninger har du en toer. Trenger ikke være mindre begavet selv om man er skolelei, eller det kan ha skjedd andre ting i livet som gjør at skolen ikke er i fokus: skilsmisse, dødsfall, alvorlig sykdom m.m. Og selv om en del AnonymBrukere tuller , troller og lyver, så kan man ikke avskrive alt som skrives av AnonymBruker. Det finnes mange grunner til at man ønsker å være anonym, og det er ikke alt man ønsker at skal knyttes opp til sin profil. Men...er det noe bedre å plutselig få "problemer" underveis i medisinstudiet i Norge? Der gis det ikke karakterer underveis, og alle kan bestå. Der er det også en rekke dårlige eksempler. På utenlandsutdanningene i Øst-Europa har en del nordmenn dårlige karakterer, men de blir motivert når de får studere det de er mest interessert i! De står løpet ut, og består utdanningen sin. Det står ikke noe mindre respekt av det, enn å ha et høyt snitt fra vdg., som baseres på summen av en rekke mer eller mindre matnyttige fag. Disse 3 legene som ble nevnt er kun noen eksempler, men vet at det finnes mange av de etterhvert - heldigvis, siden det norske systemet er så trangt og ufleksibelt. Alle som har vært på norske sykehus vet at det er masse Øst-Europeiske og russiske leger der, som kan noen norske gloser. Duket for misforståelser blir det av slikt. Hva er det med denne populære påstanden om at alle kan bestå i Norge, siden det ikke er karakterer her. Den har virkelig ik rot i virkeligheten. Her må man minst ha 65%, altså minst en C, for å bestå, altså er det ikke snakk om en F-karakter som en stå-karakter. I utlandet kan man altså gå videre med en D, mens her må alle ha hatt minst C. Dette ser jeg ikke på som ''lettere å bestå''. At folk har ulike grunner til å studere i utlandet, og at man ikke er mindre motiverte og inspirerte til å utføre medisin bare fordi man ikke gikk ut med mer enn 5,5 i snitt på vgs, er jeg helt med på. Men å prøve å rakke ned på norske medisinstudenter, for å få fram dette budskapet, vitner bare om ignoranse og kanskje litt lav selvfølelse... Helt enig med deg, det er ikke bare bare å gli gjennom medisinstudiet i Norge. Mener å ha hørt at på en del eksamener krever man tilsvarende B for å bestå. Likevel kan man selvsagt møte "udugelige" leger utdannet i Norge. Noen passer ikke sosialt som leger, og ingen leger kan alt om alt, og ikke alle takler det like bra når pasientene spør om noe legen ikke kan. Svar til TS: Jeg har gjort meg opp noen av de samme tankene etter å ha lest tråden du henviser til, og jeg håper virkelig ikke at noen med 2-3 i snitt som kom inn på medisin i utlandet, praktiserer i min by. Samtidig stemmer ikke det med mitt inntrykk av de som studerer medisin i utlandet. De jeg vet om som har studert medisin i utlandet har ligget godt over 5 i snitt fra vgs, eller tatt opp fag fra vgs. Selv om jeg mener at 2 i snitt ikke viser at en person er dum, så mener jeg at det er stor forskjell på et snitt på 2-2,3 og 5-6. Det er grunn til å tro at en person med et høyt snitt sitter med mer allmennkunnskap og også har et høyere refleksjonsnivå enn en person med svært lavt snitt. En person med svært lavt snitt kan godt oppnå det refleksjonsnivået, men det er ikke sikkert at han/hun er der akkurat da... 1
Gjest Coarvi Skrevet 5. juni 2011 #22 Skrevet 5. juni 2011 Jeg ser ikke problemet. Enten greier de medisinutdanningen (som er utrolig krevende, både utenlands og innenlands), eller så greier de ikke. Hva de greide som 17-åringer er, for meg, helt irrelevant - greier man å bestå en medisinutdanning (som er godkjent i Norge) er det det som gjelder. Det er da "haugevis" av elendige leger som utdannes i Norge også, så jeg tror ikke et høyt karaktersnitt fra vgs forbedrer kvaliteten på legene så veldig. Ofte er det de sosiale evnene som er problemet til dårlige leger, og ikke hva de kan eller klarte å prestere på videregående. Jeg tror faktisk det høye karakterkravet i Norge bidrar til flere dårlige eller umotiverte leger, det er nemlig skummelt mange "genier" fra videregående som velger å studere medisin fordi det er status, og ikke fordi det er det de virkelig ønsker å gjøre. Så lenge Norge godkjenner utdanningen fra disse utenlandske skolene ser jeg altså ikke problemet. Disse utdanningene er ikke akkurat noen "walk in the park" for studentene, og de som greier å komme seg gjennom alle årene tror jeg er like bra (eller dårlig) skikket til å bli leger som de norske studentene. Det er selve utdanningen som teller, ikke hva de gjorde for 8 år siden på videregående. Jeg har ærlig talt respekt for folk med 3 i snitt som likevel greier å bestå medisinutdanningen! 2
Kelsier Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #23 Skrevet 5. juni 2011 Hadde Norge vært isolert fra resten av verden uten muligheter for å studere utenlands, ville det nesten ikke ha vært leger og tannleger i dette landet. Kjempefint at nordmenn reiser i hopetall til Krakow i Polen og Ungarn for å bli leger, veterinærer og tannleger. De klarer jo studiene, tar re-takes og det blir folk ut av dem. De kommer tilbake til Norge og jobber ved norske sykehus og etc. En gammel venninne hadde 2.0 i snitt, og en nabovenninne av henne hadde samme snitt. De to reiste til ungarn for å bli henholdsvis lege og veterinær. De jobber som det i dag i Norge Alle bør få lov. Helt uenig her. Alle bør absolutt ikke få lov. Hvorfor bør alle få lov? 3
Sheherasade Skrevet 5. juni 2011 #24 Skrevet 5. juni 2011 Ikke vet jeg, men jeg har hørt at det i løpet av studiene i Polen er vanskeligere å fortsette fra år til år, da det er stor grad av utsiling etter hvert trinn. Så de som faktisk består det siste året er de beste. Vanskeligere å komme inn i Norge, men i Norge består de fleste som kommer inn. Enklere å komme inn i Polen, men vanskeligere å komme seg gjennom hele studiet. Har jeg hørt, da. 1
Gjest Aria. Skrevet 5. juni 2011 #25 Skrevet 5. juni 2011 Jeg ser ikke problemet. Enten greier de medisinutdanningen (som er utrolig krevende, både utenlands og innenlands), eller så greier de ikke. Hva de greide som 17-åringer er, for meg, helt irrelevant - greier man å bestå en medisinutdanning (som er godkjent i Norge) er det det som gjelder. Det er da "haugevis" av elendige leger som utdannes i Norge også, så jeg tror ikke et høyt karaktersnitt fra vgs forbedrer kvaliteten på legene så veldig. Ofte er det de sosiale evnene som er problemet til dårlige leger, og ikke hva de kan eller klarte å prestere på videregående. Jeg tror faktisk det høye karakterkravet i Norge bidrar til flere dårlige eller umotiverte leger, det er nemlig skummelt mange "genier" fra videregående som velger å studere medisin fordi det er status, og ikke fordi det er det de virkelig ønsker å gjøre. Så lenge Norge godkjenner utdanningen fra disse utenlandske skolene ser jeg altså ikke problemet. Disse utdanningene er ikke akkurat noen "walk in the park" for studentene, og de som greier å komme seg gjennom alle årene tror jeg er like bra (eller dårlig) skikket til å bli leger som de norske studentene. Det er selve utdanningen som teller, ikke hva de gjorde for 8 år siden på videregående. Jeg har ærlig talt respekt for folk med 3 i snitt som likevel greier å bestå medisinutdanningen! Veldig enig! Jeg syntes det faktisk er BRA at en som kanskje mistet moren sin på vgs, kom i feil miljø, var lei av livet og skolen og alt eller hva som helst, greier å reise seg så til de grader, at de de tar opp fag og kommer inn i enten utlandet eller Norge og faktisk kommer seg igjennom det tøffe og krevende medisin studiet. Way to go! Jeg tror også det er disse som på et eller annet punkt finner ut at de virkelig vil bli leger. Jeg kjenner flere som studerer i Polen, Sveits, USA, en i Tyskland og en i Ungarn. De hadde nok ikke 2'ere nei, ganske godt snitt i utgangspunktet, tok opp litt fag, kanskje finpusset litt på en matte karakter e.l. og så bestod de opptaks prøver for å komme inn i det landet. Skarpe jenter alle sammen. Har du tenkt på at noen også velger å studere medisin i utlandet? Hun ene kom inn i Norge, men ville heller til Sveits. Hadde en gutt i klassen på ungd. skolen. Utrolig flink, fikk vel 6'ere på alle prøver og fremføringer, og om han fikk en 5'er løp han hjem og pugget seg ihjel så han fikk 6 neste gang. Veldig flink, men jeg gremmes ved å tenke på at han idag studerer medisin (i Norge ja), utrolig lite hyggelig fyr, null sosial intelligens og viste lite empati ovenfor oss andre i klassen og slem med dyr. Så da kan jo dere som er så opptatt av at legene skal ha gode karakterer fra de var 17 få han her som lege, så kan vi andre få alle disse "dummingene" med 2'ere som likevel greide å bli lege. 2
Bårdsen Skrevet 6. juni 2011 #27 Skrevet 6. juni 2011 Tviler veldig på alle AB-historiene om 2er i snitt (Hvordan klarer du egentlig å få under 2.5 i snitt ? Det er nesten godt gjort i seg selv, å ligge så lavt og stå i alle fag!) som har kommet inn i utlandet. Gi meg kilder på det og jeg skal ikke betvile dere Jeg synes likevel det er trist at det skal være så pokkers få legestudieplasser i Norge, vi må da i redelighetens navn kunne utdanne nok til eget behov! Har flere venner som ville bli lege (noen av edle grunner, andre fordi de ville inn på noe vanskelig..) mesteparten av de klarte det, men det var jobb. Og du måtte kunne systemet og/eller ha litt flaks. Karakterer er ikke alt, men om du ikke gjorde en innsats (av forskjellige grunner, jeg vet) på VGS er det mulig å ta opp ting som privatist/bjørknes/div. Sier ikke at det er lett, men så var det ikke bare gleden for oss som gjorde en innsats på VGS. heller! Om du legger inn en innsats får du et levelig snitt på VGS. 1
bioing Skrevet 6. juni 2011 #28 Skrevet 6. juni 2011 Tviler veldig på alle AB-historiene om 2er i snitt (Hvordan klarer du egentlig å få under 2.5 i snitt ? Det er nesten godt gjort i seg selv, å ligge så lavt og stå i alle fag!) som har kommet inn i utlandet. Gi meg kilder på det og jeg skal ikke betvile dere Jeg synes likevel det er trist at det skal være så pokkers få legestudieplasser i Norge, vi må da i redelighetens navn kunne utdanne nok til eget behov! Har flere venner som ville bli lege (noen av edle grunner, andre fordi de ville inn på noe vanskelig..) mesteparten av de klarte det, men det var jobb. Og du måtte kunne systemet og/eller ha litt flaks. Karakterer er ikke alt, men om du ikke gjorde en innsats (av forskjellige grunner, jeg vet) på VGS er det mulig å ta opp ting som privatist/bjørknes/div. Sier ikke at det er lett, men så var det ikke bare gleden for oss som gjorde en innsats på VGS. heller! Om du legger inn en innsats får du et levelig snitt på VGS. Enig i at det er for få medisinstudieplasser i Norge, hvorfor ikke øke antall plasser? Særlig når vi importerer så mange leger fra utlandet allikevel! Da hadde man spart mange norske studenter for en gigantisk studiegjeld. Og det må være mye vanskeligere å ta studiet i utlandet, siden man må lære seg et nytt språk i tillegg.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #29 Skrevet 6. juni 2011 Tviler veldig på alle AB-historiene om 2er i snitt. Det lar seg veldig fint gjøre ved: - Foreldre i skilsmisse - Personlige problemer - Mobbing - Mistrivsel i skolen og på hjemstedet - Umodenhet - Alkoholisme i nær familie - Generelt uheldig tidspunkt i vedkommendes liv i tenårene/vdg.skoletiden Det finnes faktisk noen mennesker som har sin "verste tid" under vdg skole-årene, og spesielt avgangsåret. Disse kan være "uheldige". At de så får samlet seg og hentet seg inn igjen noe senere, og i steden for å gå om igjen disse 3 årene, eller å ta opp fag igjen, velger de å fortsette med det snittet de faktisk har. Står respekt av det, spesielt for alle de norske medisinstudenter som fullfører i Polen, Ungarn og hvor det nå måtte være. Så ja, det er mulig.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #30 Skrevet 6. juni 2011 Hvorvid det er "er mulig" eller ikke å få under 2.5 i snitt fra vgs kan vel diskuteres i en annen tråd? Det er vel strengt tatt ikke det som er temaet her. Spørsmålet er vel hvorvidt disse menneskene absolutt skal ha muligheten til å bli leger med akkurat dét snittet?
Bårdsen Skrevet 6. juni 2011 #31 Skrevet 6. juni 2011 Enig i at det var teit av meg å betvile to ting i samme setning. Skal ikke krangle på at det er mulig å få to i snitt, men resten av posten står, så hva med å lese resten? Tror fortsatt ikke på at folk med 2 i snitt kommer inn overalt i europa helt uten videre. Veldig enig! Jeg syntes det faktisk er BRA at en som kanskje mistet moren sin på vgs, kom i feil miljø, var lei av livet og skolen og alt eller hva som helst, greier å reise seg så til de grader, at de de tar opp fag og kommer inn i enten utlandet eller Norge og faktisk kommer seg igjennom det tøffe og krevende medisin studiet. Way to go! Jeg tror også det er disse som på et eller annet punkt finner ut at de virkelig vil bli leger. Jeg kjenner flere som studerer i Polen, Sveits, USA, en i Tyskland og en i Ungarn. De hadde nok ikke 2'ere nei, ganske godt snitt i utgangspunktet, tok opp litt fag, kanskje finpusset litt på en matte karakter e.l. og så bestod de opptaks prøver for å komme inn i det landet. Skarpe jenter alle sammen. Har du tenkt på at noen også velger å studere medisin i utlandet? Hun ene kom inn i Norge, men ville heller til Sveits. Hadde en gutt i klassen på ungd. skolen. Utrolig flink, fikk vel 6'ere på alle prøver og fremføringer, og om han fikk en 5'er løp han hjem og pugget seg ihjel så han fikk 6 neste gang. Veldig flink, men jeg gremmes ved å tenke på at han idag studerer medisin (i Norge ja), utrolig lite hyggelig fyr, null sosial intelligens og viste lite empati ovenfor oss andre i klassen og slem med dyr. Mhm, godt snitt i utgangspunktet, pusset litt på vitnemålet, kom inn Godt å høre! Har ingenting imot at folk har kommet gjennom et godt opplegg, og er de kvalifiserte leger når de er uteksaminert er jo alt bare gleden Har også bekjente som kom inn i Norge, men valgte Polen og hører stadig eventyr om sinnsvakt rimelig uteliv Til AB med liste: Jeg har halvpartena av lista di inne og fikk 5.2 i snitt. Det er leit med alle som hadde problemer på videregående, men skal vi ha et karaktersystem (som er en debatt i seg selv) så har vi et karaktersystem, mange av de med allright snitt på VGS la ned en betraktelig mengde arbeid der. Ift. til lege er jo det abre ikke aktuellt, i og med at det er så få plasser at det er en gru , men ift. lærer osv: Jeg er for å stille inngangskrav til studier, selv studier uten full dekning. At man skal ha f.eks. 3 i matte/norsk/engelsk på lærerhøyskolen er bare rett og rimelig. Om du hadde problemer eller latskap på vgs. snakker vi her om et år med å ta opp fag!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #32 Skrevet 6. juni 2011 Til AB med liste: Jeg har halvpartena av lista di inne og fikk 5.2 i snitt. Fint for deg, men husk at ikke alle absorberer og håndterer som deg Ved flere av de ungarske og polske universitet har det vært og er tilstrekkelig med et bestått vitnemål fra den videregående skole. Men, disse må ta en språktest i engelsk, og de må avlegge en kort basisprøve i naturfag. Dette får studentene oppgitt tips om litteratur til. Kjenner ei norsk ei som ble lege fra et polsk universitet, som faktisk såvidt besto matten, og hadde et nokså lavt gjennomsnitt fra vdg.: hun klarte fint den opptakstesten, etter å ha lest litt om de temaene som de fikk vite hva var på forhånd. Språktesten gikk og fint. Hun sa det var tøft med resten, og det ble mange re-takes. Men i dag er a lege i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #33 Skrevet 6. juni 2011 Jeg kjenner tre jenter som jeg gikk på videregående med. De hadde et klart mål om å komme inn på medisin og bli leger. De arbeidet hardt med fagene og brukte mye tid på skolearbeidet. Og de endte opp med karaktersnitt på rundt 3,5........ Etter videregående begynte samtlige av disse tre jentene på privatgymnas for å ta opp kjemi - det vil si, ta kjemi for første gang. De kunne jo ikke ta "SÅ vanskelige fag!" mens de gikk på videregående, selv om vi da også var mange som hadde "full pakke" med både matematikk, fysikk, kjemi og biologi på høyeste nivå. Disse tre jentene valgte altså ikke de mest krevende fagene, da det ble, vel, for krevende. Grunnlaget for å komme inn på medisin i Øst-Europa var altså matematikk S2 (samfunnsfag-matte, ikke realfag) og kjemi 1 + kjemi 2 med middelmådige karakterer. Etter å ha tatt fag etter videregående, også her med rundt 3,5 i snitt, kunne de endelig sette seg på flyet nedover mot Slovakia og Polen for å bli leger. Og stadig vekk ser jeg oppdateringer som "har lest 3 timer i dag!! " (er DET noe å være stolt av, når du studerer medisin?) og "STOD PÅ ANATOMY/EMBRYOLOGY" osv. La gjerne enhver historie om norske middelmådigheter som reiser til østblokklandene for å studere medisin bli en solskinnshistorie, men jeg for min del foretrekker leger utdannet i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland når det er noe galt med kroppen min. 3
Bårdsen Skrevet 7. juni 2011 #34 Skrevet 7. juni 2011 Har kutta i sitater, for å gjøre posten mer leselig. Har gjort en innsats på å være redelig mot originalposter Spørsmålet er vel hvorvidt disse menneskene absolutt skal ha muligheten til å bli leger med akkurat dét snittet [Type 2.5 i snitt]? Om de er i stand til det så kan de jo det? I og med at de faktisk studerer på disse stedene som tar de inn, så stiller de jo på sett og vis bakerst i køen. (I wouldn't be in a club that'd accept me as a member osv.) Fint for deg, men husk at ikke alle absorberer og håndterer som deg Ved flere av de ungarske og polske universitet har det vært og er tilstrekkelig med et bestått vitnemål fra den videregående skole. Men, disse må ta en språktest i engelsk, og de må avlegge en kort basisprøve i naturfag. Dette får studentene oppgitt tips om litteratur til. Nå er jeg litt unntak i og med at jeg er veldig glad i teori, selv om jeg vet hvordan det er å få på kanten ift. å bare forsvinne fra skolen i et uker. Men jeg følte det var verdt å ta med Det høres jo doable ut Disse tre jentene valgte altså ikke de mest krevende fagene, da det ble, vel, for krevende. Grunnlaget for å komme inn på medisin i Øst-Europa var altså matematikk S2 (samfunnsfag-matte, ikke realfag) og kjemi 1 + kjemi 2 med middelmådige karakterer. Etter å ha tatt fag etter videregående, også her med rundt 3,5 i snitt, kunne de endelig sette seg på flyet nedover mot Slovakia og Polen for å bli leger. Og stadig vekk ser jeg oppdateringer som "har lest 3 timer i dag!! " (er DET noe å være stolt av, når du studerer medisin?) og "STOD PÅ ANATOMY/EMBRYOLOGY" osv. La gjerne enhver historie om norske middelmådigheter som reiser til østblokklandene for å studere medisin bli en solskinnshistorie, men jeg for min del foretrekker leger utdannet i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland når det er noe galt med kroppen min. Liten skoleverket kommentar: S2+S1=R1 i de fleste søkesteder i Norge og. I tillegg vil jeg si at realfag er tyngre på vgs. siden det er tyngre å bare snakke seg gjennom faga, vgs-realfag er faktisk temmelig nærme the real deal Antar her at medisinstudiene vi snakker om er gode nok til at de som kommer ut og har stått faktisk har kompetansen de trenger. Om ikke burde vi ikke akseptere de uansett snitt! Hva er høyt snitt? Karaktersystemet er ikke perfekt, jeg er helt enig i at det er et slingringsmonn der. Men jeg tror også at det slingringsmonnet er såpass lite at vi kan bruke systemet. Karakterer måler jo hvor god du er på å lese fag, og hvor lett du tar faga. Selv om systemet har feil og mangler kan vi jo med en viss sikkerhet si at en på 3 og en på 5 er forskjellige! Trenger man høyt snitt for å komme gjennom medisin? Tja, tydeligvis er det mulig uten også? Fortsatt så er de som reiser ned motiverte (planlegge 6 år i ukraina?) til å studere faget, og da hjelper det mye. Men om jeg skulle sette penger på hvem som kom gjennom ville jeg fortsatt satt en knapp på han med 5 i snitt framfor han med 3. Og der tror jeg vi finner grunnen til at det er allright å sile etter karakterer, om vi ikke kan la alle komme inn, kan vi la de vi med størst sannsynlighet tror kan takle linja komme inn. Og det virker fornuftig på et vis. Særlig på dyre linjer som medisin. Selv om man kanskje ikke trenger det såå mye for å komme gjennom (det sies at medisin er tungt å komme inn på, mens siv-ing er tungt å komme gjennom ) Jeg mener at vi trenger flere medisinstudieplasser. Men om snittet går ned til 5 ser jeg ikke noe problem i å fortsatt bare ta inn de med 5 i snitt, selv om man kan ha ahtt problemer på vgs. osv. Det er en måte å bevise at en takler fag på før en kommer inn på dyre linjer, og det synes jeg er helt greit.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #35 Skrevet 7. juni 2011 Jeg fikk 3 i snitt og da skulket jeg nesten halve tiden. Så ja, jeg er enig. Det er skremmende. Hvorfor er det skremmende??? Det er jo ikke slik at man blir lege bare fordi man kommer inn på medesinstudiet, man må jo fortsatt klare studiet! Om man virkelig er helt inkompetent så ryker man der. Jg vet ikke med deg, men jeg blåser i om legen min kan norsk språklitteratur og verdens historie, så lenge han kan jobben sin... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå