Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest litt i karakterer fra vgs-tråden og den satte i gang tankene.

Nå har det seg ikke slik at jeg mener at ens prestasjoner på videregående skal avgjøre hvordan man lever resten av livet sitt, men jeg må innrømme at jeg blir litt.. bekymret når jeg tenker over disse som går ut av videregående med såvidt bestått (2.0-2.4 i snitt) og drar til Polen, Ungarn etc. og utdanner seg til å bli lege, vetrinær, tannlege.

Jeg har full forståelse for at man kan være umotivert på videregående og at det kan ha skjedd ting som gjør at man får det sånt snitt, men et såpass lavt snitt vitner jo faktisk om at man har gått glipp av mye essensiell undervisning.

Jeg skjønner at det er håpløst å komme inne på disse studiene i Norge, med sinnsyke snitt som nærmer seg 6.0 i tillegg til alle mulige realfagspoeng, og det er ikke det å dra utenlands for å ta seg en utdanning jeg syns er skremmende, men det at det virker som det er knapt et krav om å ha bestått videregående. Jeg må si det at jeg helst vil at personen som skal være legen min, tannlegen min eller vetrinæren til hunden min skal ha noe bedre enn tilnærmet stryk altså. Spesielt med tanke på at med et sånt snitt har man faktisk svake karakterer i alle fag, ikke bare i gym, nynorsk og tysk.

Det er et poeng at disse menneskene uansett må klare å komme seg gjennom f.eks. medisinstudiet, noe de ikke klarer hvis de beholder gamle studievaner og dermed har endret seg og arbeider hardt, men jeg syns fortsatt det er skremmende at man tar inn så svake studenter på studium som krever såpass mye etter endt utdanning.

Hva syns dere?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde Norge vært isolert fra resten av verden uten muligheter for å studere utenlands, ville det nesten ikke ha vært leger og tannleger i dette landet.

Kjempefint at nordmenn reiser i hopetall til Krakow i Polen og Ungarn for å bli leger, veterinærer og tannleger. De klarer jo studiene, tar re-takes og det blir folk ut av dem. De kommer tilbake til Norge og jobber ved norske sykehus og etc. :)

En gammel venninne hadde 2.0 i snitt, og en nabovenninne av henne hadde samme snitt. De to reiste til ungarn for å bli henholdsvis lege og veterinær. De jobber som det i dag i Norge :)

Alle bør få lov.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde Norge vært isolert fra resten av verden uten muligheter for å studere utenlands, ville det nesten ikke ha vært leger og tannleger i dette landet.

Kjempefint at nordmenn reiser i hopetall til Krakow i Polen og Ungarn for å bli leger, veterinærer og tannleger. De klarer jo studiene, tar re-takes og det blir folk ut av dem. De kommer tilbake til Norge og jobber ved norske sykehus og etc. :)

En gammel venninne hadde 2.0 i snitt, og en nabovenninne av henne hadde samme snitt. De to reiste til ungarn for å bli henholdsvis lege og veterinær. De jobber som det i dag i Norge :)

Alle bør få lov.

:hakeslepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:hakeslepp:

Slik er virkeligheten :) Alle bør få sjansen, gjerne flere ganger. Norge har heldigvis ikke monopol på utdanninger!

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er uenig med deg. Bare fordi du ikke var spesielt intressert i Hamsun, muskelmasse, nordlys, ibsen, ligninger og hvor mange ganger du klarte å løpe rundt en fotballbane, betyr det ikke at du er uegnet for å være lege. Det betyr bare at vidregående utdanning er veldig bredt, og at man faktisk må være et supermenneske for å få gode karakterer i alt sammen.

Så jeg synes heller det er positivt at de som nesten strøyk på vgs, faktisk tar seg sammen, og får seg en fin bachelor/master/doktorgrad. Hva ville du, da? At toerne bare skal sitte i kassa på rema, så kan vi som fikk over 4 i snitt faktisk bidra her i verden?

Reint personlig mener jeg at livene våre ikke bør være forutsbestemt av karakterne vi fikk da vi var atten år. Jeg mene at alle bør ha like rettigheter også etter vidreående - jeg kom ut med nærmere 5 i snitt, men stiller på lik linje med 2erne - jeg må også reise til utlandet om jeg vil bli lege.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er også uenig med deg, TS. Om de er like umotiverte på studiet sitt som de var på vgs, vil de jo ikke klare å fullføre. Studieplanen, pensum og eksamen er jo den samme, enten om det er en student med et gjennomsnitt på 6 eller 2. De lærer akkurat det samme, og må igjennom de samme testene, prøvene og bøkene for å kunne bli uteksaminert. Hvis en snur på problemstillingen, så er det kanskje disse som gikk ut med 2ere som må studere hardest, da disse må ta igjen mye, samt at de må finne en studiemetode som passer for dem.

• Liker 4
Skrevet

Hele bakgrunnen for denne tråden er feil. Det er ikke slik at folk med 2 i snitt kommer inn på legeutdanning i øst-europa. Kjenner selv folk som studerer der, og kravet er over 4 i snitt, pluss minimum 4 i alle realfag. Dessuten er det opptaksprøver mange steder.

HVis situasjonen hadde vært sånn som ts beskriver hadde jeg vært helt enig.

Det er faktisk ikke sånn at det er veldig vanskelig å få gode karakterer på vgs. Leser du et minimum til prøvene er det ganske lett å få 4 for de fleste oppegående personer. Mange jeg kjenner surfet seg fjennom nesten uten å lese, og komme ut med rundt 4-5 i snitt. Er intelligensen din på et nivå som gjør at det krever MASSE lesing for å få bedre enn 2, har du ikke noe å gjøre på et medisinstudie uansett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hele bakgrunnen for denne tråden er feil. Det er ikke slik at folk med 2 i snitt kommer inn på legeutdanning i øst-europa. Kjenner selv folk som studerer der, og kravet er over 4 i snitt, pluss minimum 4 i alle realfag.

Pussig, dette kan da umulig gjelde overalt på alle universiteter...kjenner 3 leger som alle studerte i Øst-Europa, og ingen av de hadde mer enn 2,5 i snitt fra vdg. De hatet matematikk vet jeg...og all besto (selvsagt) språktesten i engelsk før de startet.

• Liker 2
Skrevet
Pussig, dette kan da umulig gjelde overalt på alle universiteter...kjenner 3 leger som alle studerte i Øst-Europa, og ingen av de hadde mer enn 2,5 i snitt fra vdg. De hatet matematikk vet jeg...og all besto (selvsagt) språktesten i engelsk før de startet.

Hvertfall de seriøse stedene du blir henvist til gjennom norske nettsider som medisinstudent.no, og bjørknes osv. Dette gjelder universitetene i polen, slovakia, og Ungarn. Det er klart, kan man legge litt cash på bordet kan man sikkert komme inn et sted i kasakhstan eller lignende (hvis d defineres som øst-europa, men regner ikke med det var d du mente ;):skravle:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er selvsagt alle anonyme her inne, men jeg synes det er spesielt lite troverdig å komme med slike påstander som dette som anonym bruker (ja, jeg er det selv, men jeg drar ikke røverhistorier, stort sett). Jeg har aldri hørt at noen med så lave snitt kommer inn - kjenner selv flere som har gått medisin i utlandet (også Østeuropa), og en må i tilfelle til obskure korrupte land hvor en forhåpentligvis ikke får godkjent utdanningen sin når en kommer tilbake... Vet at det jukses med vitnemål etc i enkelte deler av verden, jeg har selv møtt utvekslingsstudenter som etter alle solemerker ikke har den bakgrunnen vitnemålet tilsier, men da blir de heller ikke godkjent i Norge (stort sett!).

HVIS det er en god grunn til at en har så dårlig snitt (noen greier jo ikke fullføre videregående i den alderen, men kan være smarte som bare det), og en f eks ikke har problemer med å lære de relevante fagene, ser jeg ikke på det som et stort problem. Så lenge dette dokumenteres underveis i utdanningen på en troverdig måte, ikke gjennom karakterer en kan kjøpe seg til, selvsagt.

Skrevet

Du må ikke tro på det anonymebrukere skriver i den type tråder. Det er løgn. Det er vanskelig å gå ut av vgs med 2 i snitt selv med minimalt innsats -da får man heller IV. De som får 2 i snitt er de som er mindre begavet, og disse vil ikke klare å komme seg gjennom et såpass krevende studie som medisin etc er.

AnonymBruker
Skrevet

Hvertfall de seriøse stedene du blir henvist til gjennom norske nettsider som medisinstudent.no, og bjørknes osv. Dette gjelder universitetene i polen, slovakia, og Ungarn. Det er klart, kan man legge litt cash på bordet kan man sikkert komme inn et sted i kasakhstan eller lignende (hvis d defineres som øst-europa, men regner ikke med det var d du mente ;):skravle:

Jeg kjenner altså til 3 stk som alle hadde like over 2 i snitt, som kom inn på medisinutdanningen i Ungarn. Kravet var "bestått vitnemål fra videregående". Siden de ikke hadde valgt matte, disse 3, måtte de ta en ekstra inngangsprøve i basis naturfag. Den besto de. Og i dag er de leger. De måtte jobbe hardt selvsagt...og noen eksamener måtte de ofte ta om igjen. Målet var å bestå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke tro på det anonymebrukere skriver i den type tråder. Det er løgn. Det er vanskelig å gå ut av vgs med 2 i snitt selv med minimalt innsats -da får man heller IV. De som får 2 i snitt er de som er mindre begavet, og disse vil ikke klare å komme seg gjennom et såpass krevende studie som medisin etc er.

Tull, de var skolelei. Og likte kun noen få fag. Den ene hadde foreldre som skulle skilles.

Det er mange grunner til å folk presterer som de gjør.

• Liker 2
Skrevet
Jeg kjenner altså til 3 stk som alle hadde like over 2 i snitt, som kom inn på medisinutdanningen i Ungarn. Kravet var "bestått vitnemål fra videregående". Siden de ikke hadde valgt matte, disse 3, måtte de ta en ekstra inngangsprøve i basis naturfag. Den besto de. Og i dag er de leger. De måtte jobbe hardt selvsagt...og noen eksamener måtte de ofte ta om igjen. Målet var å bestå.

Isåfall håper jeg ikke disse legene praktiserer nær min hjemby!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Isåfall håper jeg ikke disse legene praktiserer nær min hjemby!

Men...er det noe bedre å plutselig få "problemer" underveis i medisinstudiet i Norge? Der gis det ikke karakterer underveis, og alle kan bestå. Der er det også en rekke dårlige eksempler.

På utenlandsutdanningene i Øst-Europa har en del nordmenn dårlige karakterer, men de blir motivert når de får studere det de er mest interessert i! De står løpet ut, og består utdanningen sin. Det står ikke noe mindre respekt av det, enn å ha et høyt snitt fra vdg., som baseres på summen av en rekke mer eller mindre matnyttige fag.

Disse 3 legene som ble nevnt er kun noen eksempler, men vet at det finnes mange av de etterhvert - heldigvis, siden det norske systemet er så trangt og ufleksibelt. Alle som har vært på norske sykehus vet at det er masse Øst-Europeiske og russiske leger der, som kan noen norske gloser. Duket for misforståelser blir det av slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med denne populære påstanden om at alle kan bestå i Norge, siden det ikke er karakterer her. Den har virkelig ik rot i virkeligheten. Her må man minst ha 65%, altså minst en C, for å bestå, altså er det ikke snakk om en F-karakter som en stå-karakter. I utlandet kan man altså gå videre med en D, mens her må alle ha hatt minst C. Dette ser jeg ikke på som ''lettere å bestå''.

At folk har ulike grunner til å studere i utlandet, og at man ikke er mindre motiverte og inspirerte til å utføre medisin bare fordi man ikke gikk ut med mer enn 5,5 i snitt på vgs, er jeg helt med på. Men å prøve å rakke ned på norske medisinstudenter, for å få fram dette budskapet, vitner bare om ignoranse og kanskje litt lav selvfølelse...

• Liker 1
Gjest Nadezhda
Skrevet

Jeg synes det er bra at man kan få en ny sjanse. Går ut ifra at de er like gode som de som er utdannet i Norge, siden de har kommet igjennom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er bra at man kan få en ny sjanse. Går ut ifra at de er like gode som de som er utdannet i Norge, siden de har kommet igjennom.

Enig - de står jo på, og holder ut - klart det viser styrke i seg selv!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 3 i snitt og da skulket jeg nesten halve tiden. Så ja, jeg er enig. Det er skremmende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...