Gå til innhold

Hvor stort er egentlig 30m2?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på leilighet nå. Er det som regel en knøttliten stue og et lite soverom?

Kan ikke se det for meg. Noen som bor et sted med denne størrelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor på 31kvm.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på 31kvm.

Og dette er en "grei" størrelse? Er det greit om jeg spør om du har eget soverom da? Stua blir vel relativ liten da?

Skrevet

En leilighet på 30 kvm er vel som regel 1-roms. Da er soverom/stue/kjøkken i ett med separat bad. Jeg har sett et par slike leiligheter med hems som soverom, og da blir jo stuen litt større :) Men joda - det er smått! ;) Gå på visning å se om det er levelig eller ikke :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde 30 kvm med et lite soverom. Var åpen kjøkkenløsning, så stua føltes ikke liten :) Akkurat passe for bare meg, men det var litt trangt når eksen "flytta inn".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En leilighet på 30 kvm er vel som regel 1-roms. Da er soverom/stue/kjøkken i ett med separat bad. Jeg har sett et par slike leiligheter med hems som soverom, og da blir jo stuen litt større :) Men joda - det er smått! ;) Gå på visning å se om det er levelig eller ikke :)

Takker for svar.:) Er i Oslo, og der er alt visst så utrolig dyrt.. Jeg får vel leve med det et par måneder tenker jeg. Håper å få kjøpt meg noe større etter hvert.

Skrevet

Og dette er en "grei" størrelse? Er det greit om jeg spør om du har eget soverom da? Stua blir vel relativ liten da?

Jeg bodde på 24kvm før. Så ja, jeg synes 31kvm er en mye bedre størrelse. Nå har jeg en sovealkove, stue og åpen kjøkkenløsning.

Gjest Eurodice
Skrevet

Tenker på leilighet nå. Er det som regel en knøttliten stue og et lite soverom?

Kan ikke se det for meg. Noen som bor et sted med denne størrelsen?

30 m2 er 6x5 (for eksempel), 7,5x4 ... :forvirret:

• Liker 1
Skrevet

Stort nok, dersom planløsningen er god. Bor selv på 31 kvm med kjæresten og det eneste vi mangler er i grunnen plass til et større skap på soverommet (men vi har en diger bod, så det løser seg på den måten).

Flere av vennene våre har påpekt at leiligheten egentlig føles som en 45kvm, fordi det er så utrolig grei planløsning.

Gjest Rampunge
Skrevet (endret)

Planløsning er alfa og omega. Personlig føler jeg at alle leiligheter blir større, desto mer kvadratiske de er og rommene i den. Søk på finn.no på leiligheter til salgs. Spesifiser det til ca 30 kvm. Da får du se utrolig mye rart og ikke minst inspirerende.

Endret av Rampunge
Skrevet

Hvor "stort" 30 m2 oppleves er veldig avhengig av planløsningen. Som Rampungen skriver er det et pluss om leiligheten er mest mulig kvadratisk, fremfor en lang, smal tarm.

En venninne av meg bor i en 33 m2 stor to-roms leilighet som er ganske så kvadratisk (ikke gjennomgående) og den føles adskillig større. Hun har et greit bad (ikke plass til vaskemaskin, må benytte fellesvaskeri i blokka), passe stort kjøkken (med paralell-løsning), lite soverom (maks sengebredde 1,5 m) og ganske romslig stue med plass til både spisebord og salong. Siden soverommet er såpass lite har hun kun en kommode der, men en grei bod i tilknyting til entreen gjør jobben som klesskap og det fungerer bra.

En annen venninne av meg bor i en 35 m2 stor gjennomgående leilighet som er lang og smal. Hun har et ganske romslig soverom (masse garderobeskap og plass til stor dobbeltseng), stort bad med plass til vaskemaskin/tørketrommel. Stua har åpen kjøkkenløsning og er dessverre liten. Sofaen står omtrent helt inntil enden av kjøkkenbenken og hun har ikke plass til spisebord. Dessverre går vel 3-4 m2 bort til en helt ubrukelig gang mellom soverom og stue.

Hvis jeg skulle valgt ville jeg uten tvil gått for den kvadratiske løsningen!

Skrevet

Jeg bor på ca 33 kvm, med veldig lavt tak.

Likevel føles det ikke lite, ettersom leiligheten er lys og fin og med veldig god planløsning. Jeg har soverom, men det er ikke veldig stort. Det er akkurat stort nok til å ha plass til en 120-seng og en stor kommode og et lite arkivskap.

Badet er veldig lite. Er en liten servant, do, dusj og en liten vaskemaskin der - og mer er det umulig å få plass til. Altså fin størrelse for én person, egentlig.

Ellers sparer man plass på at det ikke er noen gang her; man går rett inn i stua. Også er det en halvåpen stue- og kjøkkenløsning.

Skrevet

På våre 31 kvm har vi en seng på 140 på soverommet pluss et temmelig stort garderobeskapt (150cm bredt, 60 cm dypt), god plass på badet til vaskemaskin, spisebord i stuen, men til gjengjeld ikke plass til noe bord på kjøkkenet (åpen løsning).

På 17. mai var vi ikke mindre enn 13 stykker her og spiste frokost (da kan du tenke deg det var trangt :P)

Skrevet

Jeg bor på 30 kvm. Er høyt under taket, så virker mye større. Man kommer rett inn på kjøkkenet, hvor det er greit med benkplass, skapplass, kjøleskap med fryser, kjøkkenbord med stoler samt en vanlig komfyr (med fire plater og ovn). Har også vaskemaskin og tørketrommel på kjøkkenet, og to forskjellige og store hyller. Badet er vel på ca 3-3,5 kvm, har dusj, do og servant, med plass til hyller og skittentøyskruv uten at det opptar noe av den ledige plassen. God plass til to stk :jepp:

Så har jeg stue og soverom i ett rom. Den ene halvdelen av rommet er stue, med sofa, bord og tv, samt den andre er soverom, med en 150 cm seng og stort skap.

Jeg synes ikke det er så lite. Nå om sommeren blir det jo et "ekstra rom" også, da døren står oppe hele dagen (bor litt utenfor sentrum, så her er det hager og gårdsplasser til alle husene) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...