Gå til innhold

Reaksjon på gjær i øl og vin?

lillsunshine

Anbefalte innlegg

Hei!

De siste gangene jeg har drukket vin og øl, så har det skjedd omtrent hver eneste gang at etter mer enn en øl eller glass med vin, så kjenner jeg det kjempegodt i bihulene/nesen. Jeg får sånn trykk som ved bihulebetennelse og blir veldig tett i nesen. Av og til er det nesten slik at det er vanskelig for puste gjennom nesen...

Dette er selvfølgelig kjempeubehagelig, og jeg lurer på hva det kommer av? Kan det vere grunnet gjær i vin og øl? Eventuelt gluten?

På tirsdag skal jeg ut og feire siste eksamen, og jeg vurderer å drikke sprit da. Jeg har ikke merket at det same skjer når jeg drikker sprit. På en annen side er det sjelden at jeg drikker sprit også, og gjerne i kombinasjon med øl og vin, så jeg er ikke sikker. Jeg lurer på om det i alle fall er en bedre løsning..

Har tenkt meg til legen etterhvert når eksamen er over for å spørre om jeg kan få sjekka meg for matintoleranse, men tenkte jeg kunne høre om noen har opplevd lignende. Det er jo en veldig merkelig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei.

Jeg opplever også å bli tett i nesen når jeg drikker øl og og noen typer vin (har ikke kartlagt hvilke..) Jeg er pollenallergiker og har lest på andre blogger at andre pollenallergikere blir tett i nesen av ihvertfall øl. Vinen har jeg desverre ikke noe svar på..

Dette er nok lurt å spørre legen om, jeg har aldri tenkt på å spørre om akkurat det, holder meg unna øl siden jeg har en eller annen form for allergi mot hvete. Driver å finner ut av hva det er hos legen nå. Men synes alt tar så lang tid.

Har tatt en matintoleranse test oppe på Alternativ Medisin på Røa (dyyrtt, 3200,-), som jeg får svar på om 14 dager.. så da får vi se.

Vær klar over (hvis du ikke har fått tatt en test enda) at du bør helst spise alt du tror du reagerer på en god stund hvis du skal få best utbytte av testen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Stort sett er det i slike tilfelle vindruene du reagerer på. Det vil variere frå druetype til druetype kor sterkt du reagerer. Eg toler godt Pinot gris og riesling, ikkje så godt Pinot noir og grenache. Det er nok ikkje gjær som utløyser ein slik reaksjon. Så lenge den er forbigåande, at du ikkje er tett nokre timar etterpå, så er ikkje dette noko å behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tusen takk for svar!

Dette løste jo rett og slett mysteriet. Jeg har selvfølgelig pollenallergi, så det er logisk at jeg reagerer på histaminen i øl, vin og sprit. Ikke rart jeg blir trøtt heller når jeg drikker. Er slik at jeg blir tett i nesen, men det gir seg jo en gang dagen etterpå.

Nå må jeg spekulere i hva jeg skal drikke fremover, eventuelt har jeg noen kosttilskudd som skal hjelpe mot histaminreaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...