bukett Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Har ved noen anledninger opplevd at enkelte kolleger, venner og familie sier "Synes godt du kan veie 4-5 kg mer" / "Nå er du for tynn" og "Synes ikke du er fin nå når du veier så lite". Dette skjer hver gang jeg når min trivselsvekt, den som jeg er mest komfortabel med. Så ender det opp med at jeg lar meg påvirke av de få kommentarene som kommer. Det vil si, legger da på meg igjen, bare fordi noen har sagt noe. Hvordan unngå å la seg påvirke av slike kommentarer? 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 *kremt* de menneskene er vel ikke helt tilfeldigvis overvektige/ kunne trengt å gå ned 5 kg selv? 5
b0blitez Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 du er ikke den eneste som blir påvirket av det. gikk ned fra 50 kg til 47 kg, og jeg var kjempefornøyd med den vekten. Elsket det! Jeg syntes at jeg forsatt hadde litt kvinnelige former, men selvfølgelig skulle jeg få kommentarer som "du har blitt altfor tynn, spis litt" og "altfor sykelig tynn. Litt iskrem og potetgull hadde vel hjulpet litt?". Jeg ble så irritert og sur når jeg hørte det her, og det endte også at jeg gikk opp til 50 kg igjen. Har desverre ikke noe tips hvordan du kan unngå å bli påvirket, sliter det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Er vanskelig det der, vokste selv opp med en sjalu søster så fikk høre mye. (Jeg er naturlig slank, hun har alltid vært lubben) Av og til var jeg for tynn, da fikk jeg høre hvor ekkel og beinete jeg var, mens andre ganger var jeg for feit og hadde hengerumpe og dobbelthake. (Da hadde jeg kanskje gått opp 2kg) 2
Glynis Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Det kan jo være du faktisk er for tynn, men har et forvrengt bilde av hvilken vekt som er sunn og som du har lov til å være komfortabel med. 3
Mynona Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Det er ikke lett å ikke la seg påvirke - det blir jo som å høre "du er feit" hvis man er litt lubben f.eks. Det er stygt å si sånne ting. Jeg har alltid vært tynn, og fått kommentarer. Men da jeg var syk en periode og gikk ned ganske mye og var alt for tynn fikk jeg stadig høre det. Da svarte jeg rett og slett surt at: ja, jeg har hatt omgangssyke, men jeg jobber med saken! De som foreslår potetgull og sjokolade for å gå opp i vekt, kan du jo fortelle at du ikke har lyst på hjerteinfarkt, derfor spiser du heller sunn mat får å gå opp i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #8 Skrevet 2. juni 2011 Det er faktisk en ganske vanlig problemstilling. Så dere kan godt spare dere de oppgitte kommentarene! Jeg tror at det folk ofte reagerer på at du plutselig ser anderledes ut en det bilde de har av deg. Nå du har vært den som har vært et par kilo over idealvekt, og jojoet litt opp og ned i vekt - så blir du sett anderledes på enn hun som alltid har vært slank. Selvom dere fint kan ha samme vekt, bmi osv. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #9 Skrevet 2. juni 2011 Gi meg krefter..... så jeg slipper å irritere meg over slike nedsettende kommentarer. 3
lys Skrevet 2. juni 2011 #10 Skrevet 2. juni 2011 Slutte å la deg påvirke! Nå vet jeg ikke hvor ofte du får slike kommentarer, og ei heller hvordan du tar dem. Jeg får også høre slikt som at jeg er "for tynn" ... "du som er så tynn" "kunne ha godt av å legge på seg litt". Ikke daglig, men innimellom ja. Jeg bryr meg ikke, så lenge jeg selv har det bra. Jeg tror ikke det er vondt ment fra de som slenger ut disse kommentarene, men det er liksom mer legitimt å kommentere slanke personers kropper enn de som har litt ekstra. Jeg tror ikke de som sier det alltid er klar over at det kan virke sårende. Hvem lever du for? Jo, deg selv! Hva er det DU vil? Er det slik at du i alle andre sammenhenger også lar deg påvirke av andre folks synsing og mening? 3
MilliVanilli Skrevet 2. juni 2011 #11 Skrevet 2. juni 2011 Har ved noen anledninger opplevd at enkelte kolleger, venner og familie sier "Synes godt du kan veie 4-5 kg mer" / "Nå er du for tynn" og "Synes ikke du er fin nå når du veier så lite". Dette skjer hver gang jeg når min trivselsvekt, den som jeg er mest komfortabel med. Så ender det opp med at jeg lar meg påvirke av de få kommentarene som kommer. Det vil si, legger da på meg igjen, bare fordi noen har sagt noe. Hvordan unngå å la seg påvirke av slike kommentarer? Jeg kjenner meg godt igjen. Hvis vedkommende som sier dette har noen ekstra kilo selv, kan du si: "Det hadde ikke vært så dumt om du gikk ned 4-5 kg heller". Det å kommentere tynne mennesker er like stygt som å kommentere overvektige! Det kan du også konfrontere vedkommende med hvis han/hun blir sur/lei seg. 3
Gjest kml Skrevet 2. juni 2011 #12 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har også fått høre det, men på en annen måte. Når jeg var tynn fikk jeg kommentarer om at du er såååå tynn altså. altfor tynn. tynn tynn tynn, fikk høre det hele tiden - var ikke noe morsomt. "Du har ikke lov til å klage over noe fordi du er hvertfall tynn". Nå som jeg har lagt på meg ti kilo og er nesten overvektig får jeg høre: njaa, skal ikke holde deg unna den brusen da. eller bruke litt løsere klær. eller passe kostholdet.... 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #13 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har en litt annen variant enn de fleste her har opplevd. Jeg hadde en normal vekt, og var veldig fornøyd med den vekten før jeg gikk ned 10 kg i løpet av kort tid grunnet sykdom. Da fikk jeg høre hvor fin jeg var, så flink jeg var som hadde gått ned så mye på så kort tid, at jeg var så mye finere nå enn før, og de som ga meg komplimenter for vektreduksjonen ble rimelig sjokkerte da jeg sa at jeg jobbet for å komme meg opp på normalvekt/trivselsvekt igjen... Det var lite hyggelig å vite at de syntes jeg var feit når jeg var normalvektig, men det var jeg som skulle leve med min kropp, og jeg måtte ha den vekten jeg var komfortabel med å ha (innenfor en sunn ramme selvsagt). Derfor ga jeg blaffen i deres kommentarer, og gikk opp til den vekten jeg selv trivdes med. 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #14 Skrevet 2. juni 2011 Det "normale" i dagens Norge er jo overvekt. 2
Jordbæra Skrevet 2. juni 2011 #15 Skrevet 2. juni 2011 Da jeg var 14 fikk jeg høre at jeg var på vei til å få dobbelhake, jeg burde ikke kle meg i shorts og jeg hadde en lillesøster som stirra rart på magen min hver gang jeg solte meg. Det endte med jeg ble liggende på magen å sole meg eller med håndkle over magen i flere år. Så gikk jeg plutselig ned masse! Gikk fra 75-76 til 55kg iløpet av en vinter. Nå hører jeg at det er ikke noe igjen av meg, men føler fremdeles det er for mye mage og dobbelhake. Kiloene mine er fordelt på 1.66 cm.
cyanid Skrevet 2. juni 2011 #16 Skrevet 2. juni 2011 Like greit å bare la seg påvirke, prossessere det, bli sinna og reagere... for så å unngå å henge seg opp i det, og heller finne ut hvorfor DE sier det, for det er bare tull at det er DEG det gjelder. 2
Redbull Skrevet 3. juni 2011 #17 Skrevet 3. juni 2011 så jeg slipper å irritere meg over slike nedsettende kommentarer. TS er jo tydeligvis en 14 år gammel jente med heltfeil innstilling til kropp og sinn! Har selv hatt spiseforstyrrelser. 1
Mynona Skrevet 3. juni 2011 #18 Skrevet 3. juni 2011 TS er jo tydeligvis en 14 år gammel jente med heltfeil innstilling til kropp og sinn! Har selv hatt spiseforstyrrelser. Hvorfor sier du det? Det er faktisk ganske mange som får disse kommentarene daglig som slett ikke har spiseforstyrrelser. Jeg har selv fått det uten at noen som helst lege har ment at det var noe galt med meg, selv om BMIen var på 18 eller 19. 3
bukett Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #19 Skrevet 3. juni 2011 TS er jo tydeligvis en 14 år gammel jente med heltfeil innstilling til kropp og sinn! Har selv hatt spiseforstyrrelser. Eh, hei, jeg er 38, og har ikke hatt spiseforstyrrelser. Jeg har vært, og er, helt normalvektig og "normalt slank". Takk for kommentarene i tråden. Jeg synes jo det er litt ufint av folk å bemerke noen få kg ned.
The Kitten Skrevet 3. juni 2011 #20 Skrevet 3. juni 2011 Istedenfor å komme med frekke svar, kan du si noe som. "Takk for innspill, skal vi ta for oss deg nå?" 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå