AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Det er veldig fokus på hva man spiser i svangerskapet nå til dags. Det sies at spiser man mye sukker og fet mat så er det risiko for at barnet blir overvektig i voksen alder. Dere med voksne barn, påvirket hva dere spiste under svangerskapet hvordan helsen til barna deres er i dag?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Jeg spiste vanlig "husmannskost" med både smør og sukker, og ingen av mine barn er overvektige. Den ene har vært undervektig i mange år, men det har en annen årsak, og de har begge arvet et par kroniske sykdommer, men det er genetikk, ikke kostholdsrelatert.
Gjest Raindrops Skrevet 3. juni 2011 #3 Skrevet 3. juni 2011 Jeg vil tro at hva man spiser når barnet er født, altså hva man lærer barnet at man skal spise, har mye mer å si for fremtidig overvekt. Men et er klart at visse typer mat er bedre enn andre, også når man er gravid.
Gjest Snart mor Skrevet 3. juni 2011 #4 Skrevet 3. juni 2011 Kan jo svare på andre måten. Jeg godt voksen og har to eldre søsken, eldste av oss er 39. Min mor røykte under alle tre svangerskap, spiste normal kost. Lite godter og godis vel og merke, men vanlig "bondekost". Ingen lettprodukter. Hun drakk flere kopper kaffi om dagen (ikke overdrevet, 3-4 etter det hun selv har sagt.) Jeg og mine søsken er stort sett friske. Vi var slanke barn og ungdommer, ett av mine søsken har astma, fikk påvist som tenåring. Det andre søskenet mitt har fått påvisst begynnende osteoporose. Men dette er noe min mormor og hennes søstre "alle" lider av, så trolig ligger dét i slekta. Mitt eneste egentlig helseproblem er at jeg slet noe veldig med å bli gravid.... Sier ikke dette for å ufarliggjøre røyking eller koffein på noe vis, men jeg synes hysteriet har gått litt langt. Men - så skal så sier at på 70tallet var der ikke like mye tilsetningstoffer og kunstige søtningsmiddler og konserveringsmidler som nå.... samt at spontanabort-frekvensen har gått mye ned siden den tid. Har ikke kilde på dette siste, men husker fra en skoleoppgave om aborter at SA blir mindre og mindre vanlig når kunnskap om graviditeter stiger....
Carrot Skrevet 3. juni 2011 #5 Skrevet 3. juni 2011 Jeg har aldri vært noe fan av junk, mens jeg liker veldig godt hjemmelaget mat med masse grønsaker og salat til.. Begge mine barn er tynne, eldstemann i følge sesjon sågar undervektig.....
Snop Skrevet 3. juni 2011 #6 Skrevet 3. juni 2011 Jeg har ikke voksne barn, men er et voksent barn Mamma drakk MYE pepsi light og kaffe når jeg var i magen, og jeg har alltid vært stresset i kroppen/musklene med høy puls osv, helt siden jeg var baby. Vi vet ikke om det har noen sammenheng, men det er jo en teori...
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #7 Skrevet 3. juni 2011 Det er veldig fokus på hva man spiser i svangerskapet nå til dags. Det sies at spiser man mye sukker og fet mat så er det risiko for at barnet blir overvektig i voksen alder. Dere med voksne barn, påvirket hva dere spiste under svangerskapet hvordan helsen til barna deres er i dag? Mamma spiste normalt under svangerskapet, men røyket og drakk noe alkohol. Jeg har bipolar lidelse og har hatt problemer med psyken siden jeg var 10 år. Har også astma/allergi. Vet ikke om dette er tilfeldig eller om det har noen sammenheng med røyk/alkohol under svangerskapet... Mamma gjorde ingen av delene da hun var gravid med lillebror og han er frisk som en fisk Men jeg har det kjempebra nå, medisiner holder psyken i sjakk og astmaen vokste jeg fra meg. Men kan ikke helt fri meg fra tanken om at jeg kunne ungått plagene hvis mamma ikke hadde røyka eller drukket (aldri mye, men et glass vin i ny og ne) 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #8 Skrevet 3. juni 2011 Jeg spiste vanlig mat, grønnsaker, fisk, kjøtt, grovbrød, knekkebrød, ost, frukt. Drakk litt kaffe, en til to kopper og spiste lite snop men er ikke glad i snop og brus. Men fosteret får mye forurensning i seg selv om mor spiser sunt i svangerskapet. Slutter dere å kjøre bil også når dere er gravide av hensyn til miljøet? Hva med vaskemidler og kosmetiske produkter? Hvilke grep gjør dere der?
Kråkesaks Skrevet 3. juni 2011 #9 Skrevet 3. juni 2011 Tråden er delt. Diskusjon om hvorvidt folk med kroniske sykdommer bør få barn finner dere her. Kråkesaks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå