AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Hva går egentlig markedsføring ut på? Er snittene på skolene for å komme inn høye? Vet dere om gode skoler i utlandet som har dette som utdanningsvalg? Er jobbmulighetene store, og hvordan er lønnen generelt?
sauen87 Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Studerer ikke markedsføring, men studerer økonomi på en skole med mange markedsførere. Under utdannelsen er det (slik jeg har forstått det) vekt på markedsføringstaktikker, forbrukeratferd, påvirkningsstrategier og andre viktige elementer innen salg, i tillegg til økonomiske fag og juss. På BI der jeg studerer er det ganske enkelt å komme inn - tror du trenger litt over 3 i snitt. Angående jobbmuligheter så er det vel sånn at det utdannes flere markedsførere enn det er behov for, og mange ender opp i provisjonsbaserte salgsstillinger, så det er nok en fordel å være en selgertype. Lønn er ofte provisjonsbasert eller en blanding av provisjon og fast lønn. Om du er flink har du nok gode muligheter til å tjene godt :-)
Genesis Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 Studerer ikke markedsføring, men studerer økonomi på en skole med mange markedsførere. Under utdannelsen er det (slik jeg har forstått det) vekt på markedsføringstaktikker, forbrukeratferd, påvirkningsstrategier og andre viktige elementer innen salg, i tillegg til økonomiske fag og juss. På BI der jeg studerer er det ganske enkelt å komme inn - tror du trenger litt over 3 i snitt. Angående jobbmuligheter så er det vel sånn at det utdannes flere markedsførere enn det er behov for, og mange ender opp i provisjonsbaserte salgsstillinger, så det er nok en fordel å være en selgertype. Lønn er ofte provisjonsbasert eller en blanding av provisjon og fast lønn. Om du er flink har du nok gode muligheter til å tjene godt :-) Signerer denne! Egentlig er det like greit å begynne som selger med en eneste gang, der de fleste ender opp uansett. Ofte til stillinger hvor ikke utdannelse engang er påkrevd. Mange tror at de fleste markedsførere sitter å finner på artige konsepter hele dagen. Dette er ikke virkeligheten for flertallet. Ønsker du å jobbe med markedsføring i tradisjonell fortstand skal du enten være ekstremt dyktig, eller ha solide bekjentskaper som kan knytte deg til de riktige folka.
Camya Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Hei! Jeg jobber med markedsføring/sosiale medier til vanlig, men utdannet meg innen teknologi og media. Under studiene mine har jeg hatt ett markedsføringsfag (gjesteforelesere fra NHH), der vi - som saun87 nevnte - hadde om forbrukeratferd, prisstrategier og markedsføringstaktikker. Hoveddelen handlet om markedsføring på internett, som jeg synes var ganske interessant. Hvis du er interessert, kan du sjekke ut pensumboken vår "Internet Marketing - Building Advantage in a Networked Economy" på Amazon - der går det an å bla litt i boken også hvis du er registrert. http://www.amazon.com/Internet-Marketing-Building-Advantage-Networked/dp/0072538422 Du trenger ikke nødvendigvis ha utdanning innen markedsføring for å jobbe innen det. Selv valgte arbeidsgiver å både gå for meg + en annen som hadde bakgrunn innen salg/markedsføring innen NHH. Vi jobber godt sammen: han har sine styrker og jeg har mine. Jeg tror det var en fordel at jeg hadde en noe utradisjonell utdanning. Lønnen er helt grei. Jeg tjener omtrent det samme som jeg ville ha gjort som grafisk designer. Jeg kunne ha jobbet innen det og, men valgte å gå for jobben jeg har nå siden det er mye mer varierte oppgaver. Søk litt på "sosiale medier", "markedskoordinator" og "markedskonsulent" på stillingsannonsene på NAV og FINN, så ser du litt hvordan arbeidsmarkedet er Bedrifter vil alltid trenge folk til å vedlikeholde imaget sitt, og flere og flere begynner å se verdien av å være til stede i sosiale medier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå