Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenkte å søke meg inn på jus til neste skoleår (ganske langt frem i tid ja). Men jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre i løpet av året for å forbrede meg best mulig til det som kommer? Bøker å lese, måter å lære seg studietekinkker osv?

Jeg skal ta noen fag som privatist fra vgs for å heve poengsummen min nå til høsten, og etter jul håpet jeg på å få tatt noen enkeltemner på høgskolen. Er det noen emner som kan være ekstra lurt å ta? Eller som kommer godt med?

Jeg har fått med meg at det i bunn og grunn er tre universiteter jeg har å velge mellom, men hvis jeg tar et årsstudium med jus og administrasjon på en høgskole, kan dette på noen måte bakes inn videre jusstudier, eller får jeg bare noen ekstra poeng på veien?

Og sist men ikke minst, er det vanlig å snakke med rådgivere ved skoler uten at man går på den aktuelle skolen? Jeg har jo tenkt å begynne på den høgskolen jeg snakker om, og alt dette (og mer til) er jo gjern etin gjeg skulle spurt en rådgiver om.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Vil du ta mastergraden i juss, hvorfor ikke bare starte på en av de tre universitetene da?

Jeg vet at du muligens kan få godkjent noen fag om du f.eks. tar bachelor i juss og deretter vil begynne på masteren.

Jeg begynte på masterstudiet i -09, og hadde i forkant MYE kontakt med studieveiledere på UiB. De svarte meg på alt mulig mellom himmel og jord :)

Hvordan du kan forberede deg? Tja. Jeg kjøpte ex.fac.bøkene og leste de godt, for da kom jeg litt i gang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan anbefale

Morten Walløe Tvedt, "Å skrive jus til eksamen".

Olav Torvund, "Veiledning i å løse juridiske oppgaver"

og sist, men ikke minst Knophs oversikt over norsk rett (men det er på 800 sider eller noe).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB over, men det er jo ikke alt i Knoph som er relevant for en førsteårsstudent. Jeg ville lest de fagene som er pensum førsteåret etter å ha lest om rettssystemet og forfatningsretten.

Olav Torvund har også laget noen podcaster som ligger gratis på itunes, blant annet en som kalles introduksjon til jusstudiet eller noe i den retningen. Anbefales!

Lykke til som :regler:

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hva som er pensum varierer jo med hvor du vil studere, men enig med de over at de nevnte bøkene er bra :)

Skrevet

Egentlig så du ikke forberede deg til jusstudiet. Jeg startet rett på studiet etter vgs, og det har gått finfint hittil. Skjønner jo selvsagt at hvis du har tid til det, så kan det være greit. Men prøver bare å si at det går greit uten også :)

Skrevet

Dersom du uansett skal ta hele jusstudiet, er det ingen grunn til å begynne på en høyskole, da forlenger du bare studiet. Begynn rett på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...