M0niq Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Vi er tre søsken jeg på 22år, ei på 19 og ei på 11. Min mor og min stefar giftet seg forrige helg. Fikk nettopp vite av min søster som hadde snakket med min stefars søster under bryllupet om hemmeligheter som vi ikke har visst om. Min mor og stefar har vært samboere i 2,5 år før de nå giftet seg. Han har en eldre bror som er hjerneskadet, han har fortalt at dette var pga narkotikabruk mens søsteren har sagt at dette var pga sykdom. Søsteren fortalte også at min stefar hadde anmeldt sin bror for narkotikabesittelse pga sjalusi. Og deretter umyndiggjort både sin far og bror etter at han fikk en hjerneskade slik at han fikk arvet huset, og søskene fikk ingenting. Han fikk 2,4 mil. for huset, noe som han har brukt på oppussing av mammas hus og ny bil. Det vi nå er redde for er samboerkontrakten som mamma og vår stefar har skrevet under på som sier at vi, barna til mamma da min stefar ikke har barn vil arve alt. Han har kun rett til og bo i huset, om vår mor skulle gå bort før han. Vil den fortsatt gjelde nå som de er gift? Og så er vi usikre på om dette er noe vi burde fortelle vår mor? Er redd for at han kan komme til og gjøre det sammen med vår mor som han gjorde med både sin far og bror. Og vi er jo de eneste som veit dette (ikke vår søster på 11 år selvfølgelig).
FrøkenJosefine Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Uff, hørtes mer ut som ondsinnede rykter enn noe annet... Tror ikke jeg hadde trodd utelukkende på dette! Hvordan menneske er det som kommer i et bryllup for å snakke nedsettende om brudgommen? Historien høres vill ut, og søsteren bitter, hadde heller prøvd å snakke med stefaren din om dette enn å tro utelukkende på det dere hørte! Store klemmer
Piper Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 Nå som de er gift, vil han arve 50 % etter henne, og dere barn vil arve resten. Ellers ville ikke jeg stolt 100 % på alt som blir fortalt, men rett og slett snakket med han selv og forklart han hva som ble sagt. Han kan bare bli boende i huset etter hennes død, om dere godkjenner det, eller han kjøper dere ut. Det er bare når man har felles barn, at man har rett til å bli boende uten å kjøpe barna ut med en gang.
LukaFrost Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Det å umyndiggjøre noe er ikke noe som kan skje på et blunk. Det er nok en omstendelig prosess som man må gjennom i forkant. Man kan ikke umyndiggjøre folk etter eget forgodtfinnende, så jeg tror nok moren din er trygg. Jeg tror nok du kan ta det du fikk høre med en klype salt. 3
Sofiemor Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Vi er tre søsken jeg på 22år, ei på 19 og ei på 11. Min mor og min stefar giftet seg forrige helg. Fikk nettopp vite av min søster som hadde snakket med min stefars søster under bryllupet om hemmeligheter som vi ikke har visst om. Min mor og stefar har vært samboere i 2,5 år før de nå giftet seg. Han har en eldre bror som er hjerneskadet, han har fortalt at dette var pga narkotikabruk mens søsteren har sagt at dette var pga sykdom. Søsteren fortalte også at min stefar hadde anmeldt sin bror for narkotikabesittelse pga sjalusi. Og deretter umyndiggjort både sin far og bror etter at han fikk en hjerneskade slik at han fikk arvet huset, og søskene fikk ingenting. Han fikk 2,4 mil. for huset, noe som han har brukt på oppussing av mammas hus og ny bil. Det vi nå er redde for er samboerkontrakten som mamma og vår stefar har skrevet under på som sier at vi, barna til mamma da min stefar ikke har barn vil arve alt. Han har kun rett til og bo i huset, om vår mor skulle gå bort før han. Vil den fortsatt gjelde nå som de er gift? Og så er vi usikre på om dette er noe vi burde fortelle vår mor? Er redd for at han kan komme til og gjøre det sammen med vår mor som han gjorde med både sin far og bror. Og vi er jo de eneste som veit dette (ikke vår søster på 11 år selvfølgelig). Det er jo ikke mulig vel.. Selv om noen umyndiggjøres, så mister de jo ikke arveretten. 4
M0niq Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2011 Jeg syntes det hørtes litt rart ut jeg også. Enten er det det noe som skurrer eller så er det bare at min søster fortalte det feil. Er bare så usikker på om vi burde fortelle dette til min mor, rådføre oss med vår morfar. Skal snakke med vår stefar når jeg kommer hjem, studerer på andre siden av landet. Så føler meg så hjelpesløs..
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Jeg går ut fra at arven etter deres biologiske far er oppgjort?
M0niq Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2011 Han lever fortsatt er verken gift eller har samboer
Sota Skrevet 3. juni 2011 #9 Skrevet 3. juni 2011 Nå som de er gift, vil han arve 50 % etter henne, og dere barn vil arve resten. Dette er jo ikke riktig. Barna har krav på 2/3 opptil en million hver. Resten kan mor testamentere bort.
flickan Skrevet 3. juni 2011 #10 Skrevet 3. juni 2011 (endret) Dette er jo ikke riktig. Barna har krav på 2/3 opptil en million hver. Resten kan mor testamentere bort. Hun tenkte kanskje på at nå som de er gift er hovedregelen at de har felleseie. Dvs at han får halvparten av felles bo før arven fordeles dersom de ikke har avtale om særeie, deretter arver barna 2/3 og ektefellen 1/4. Ektefellen har forøvrig krav på en minstearv på 4 G (ca 300 000 kr) og denne går foran barnas pliktdelsarv. Nå som forholdet deres er relativt nytt vil det være aktuelt med en skjevdeling av midler fra før ekteskapet før resten deles som felleseie før arven fordeles, men dess lenger de er sammen vil det bli vanskeligere og vanskeligere å skille hva som evt skal skjevdeles og hva som inngår i felleseie dersom skjevdelingsmidlene ikke er i faste og varige verdier som f eks eiendom. Endret 3. juni 2011 av flickan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå