AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Min bestevenninne fra barne- og ungdomsårene skal snart gifte seg. Jeg har alltid tenkt at jeg skulle gå i kirken og se når hun gifter seg, men har begynt å lure litt i det siste om det kanskje er dumt av meg? (inspirert av en annen tråd her inne). Litt om historien bak: Vi var nære venninner i barne- og ungdomstida, men det var en del konkurranse mellom oss. Og som ungdom var jeg ganske ufordragelig, og diktet opp en del historier for å få oppmerksomhet og virke mer interessant. Nå som jeg er voksen, skammer jeg meg veldig over denne oppførselen da jeg var ung. Men jeg slet psykisk (uten at det er noen unnkskyldning), og jeg føler at jeg er en helt annen person nå. Uansett, venninna mi og jeg skled fra hverandre etter en baksnakkingsepisode for mange år siden. Det ble vel sånn at vi ikke helt visste hvor vi hadde hverandre lenger, vi gikk i forskjellig retning og mistet den gode kontakten. Da jeg selv skulle gifte meg, var jeg utrolig usikker på om jeg skulle invitere henne. Men jeg valgte å ikke gjøre det siden vi hadde sklidd fra hverandre og jeg ikke helt visste hvor vennskapet vårt sto. Jeg har angret litt på dette i ettertid, og lurt på om jeg kanskje burde ha invitert henne siden vi tross alt hadde vært så gode venner før. Men det var nå sånn det ble da. De siste årene har vi hatt litt kontakt på MSN og Facebook, jeg har fortalt henne hvor flau og lei meg jeg er for min oppførsel da jeg var ungdom. Så jeg håper ikke vi har noe uoppgjort nå lenger. Så til saken: når hun skal gifte seg, vil jeg gi henne en gave og jeg har lyst til å se i kirken når hun blir gift. Jeg er fortsatt veldig glad i henne og ønsker henne alt godt. Men vil det være upassende av meg? Jeg vil for all del ikke ødelegge noe for henne, så kanskje jeg bør la være å se i kirken? Hva ville dere ha gjort? Blir glad for innspill!
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Det er frekt om du ikke gir beskjed på forhånd. Du får kontakte henne først, ellers blir det lett feil, særlig med tanke på at du ikke inviterte henne i ditt egen bryllup. 2
Gjest Leonidene Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 Kan du ikkje bare spørre ho om det er greit?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Kirken er åpen for alle, også under vigsel. (Selv om jeg har hørt om noen som hadde lukket kirke - kun for inviterte, men hvordan de ordnet det er usikkert) Du kan jo sette deg på galleriet, da er du der for å se brudeparet, men ikke føler deg "nær" nok til å sitte i selve kirken. Rekner med det er folk (kollegaer, gjerne gamle venninner også) som kommer i kirken til vårt bryllup som ikke er invitert til festen 1
Caramela Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Jeg gikk i kirken da min barndomsvenninne giftet seg, vi har også sklidd fra hverandre, men vi hang sammen som erteris i oppveksten. Da satte jeg meg på galleriet, og gav henne bare en klem og en gratulasjonshilsen da jeg gikk ut. Forstod det som at hun satte pris på det.
TuttaV Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Da jeg giftet meg var det flere bekjente som ikke var invitert i selve bryllupet som dukket opp i kirken for å gratulere. Vi synes begge det bare var kjempekoslig! Så jeg synes du absolutt kan ta turen... Lykke til 3
Gjest strykebrett Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Det er da absolutt ikke frekt, men en hyggelig måte å ønske henne til lykke med dagen og ekteskapet Det er helt vanlig at folk som ikke er invitert i bryllupet kommer i kirka, syns du skal gjøre det jeg.
LilleMyMcLean Skrevet 2. juni 2011 #8 Skrevet 2. juni 2011 Hvor jeg kommer fra er det vanlig at "kopen" setter seg i galleriet - dvs alle som ikke er invitert, men gjerne vil overvære vielsa (enten fordi det er en relasjon, eller fordi de er nysgjerrig). Det synes jeg ikke er frekt overhodet, men noe man må regne med når man gifter seg i en pr def åpen seremoni. Men jeg synes det er frekt om du plasserer deg selv midt blant nær familie og venner - de nærmeste plassene er absolutt forbeholdt de inviterte! =)
Maria_prest Skrevet 2. juni 2011 #9 Skrevet 2. juni 2011 Det er ikke frekt i det hele tatt! I Danmark kaller man det "globryllup" når man møter opp i kirken selvom man ikke er invitert til festen etterpå. Sett deg gjerne bak eller oppe på galleriet.
nickless Skrevet 2. juni 2011 #10 Skrevet 2. juni 2011 I mitt bryllup dukket flere bekjente opp i kirken - kjempe hyggelig ! Jeg syntest det var så posetivt overraskende at de tok turen for å se vielsen ( og kjolen...,hehe) og det sa jeg også da de gratulerte ved utgangen.
Postkasse Skrevet 2. juni 2011 #11 Skrevet 2. juni 2011 Så lenge dere ikke har noe uoppgjort, kan jeg ikke se at hun tar det ille opp - heller stikk motsatt Ettersom du har vært så åpen og beklaget det som var (det er ikke bare bare), så ser jeg for meg at det er problemfritt. Allikevel, hvis du er usikker skader det nok ikke å spørre 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #12 Skrevet 3. juni 2011 Jeg syntes også at det var kjempehyggelig at det kom folk i kirka som ikke var invitert i bryllupet. Dere har jo gjort opp på MSA/Facebook, og jeg vil tro hun vil synes at det er en fin gest av deg å komme på vielsen. Men det er sikkert lurt å velge en litt diskret plass (galleri el litt bak), og så være kort og hyggelig når du gratulerer henne etterpå (og ikke ta opp noe personlig, eller snakke ut om noe ). Go for it! Har du evt en annen felles venn/venninne/bekjent som du kan ta med deg på vielsen? Så blir dere flere som drar, kanskje litt hyggeligere for deg, også, å ha noen å sitte med
Susan Sto Helit Skrevet 3. juni 2011 #13 Skrevet 3. juni 2011 Det er vel ikke noe upassende det? Når noen bekjente av oss giftet seg nylig, var vi flere som ikke var invitert i bryllupet som gikk sammen og kjøpte gave, og som gikk i kirken og tittet. Da jeg giftet meg kom foreldre av barndomsvenninner og sånt, i tillegg til litt mer perifere bekjente i kirken. Ble bare positivt overrasket jeg! Hadde alliert meg med noen felles kjente som er invitert på festen, evt hennes foreldre, siden du sikkert kjenner dem, til å frakte gaven fra deg fra kirken til lokalet.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #14 Skrevet 3. juni 2011 Hvorfor ikke spørre henne og forholde deg til svaret hun gir istedet for å be oss om å svare deg? Å ha kontakt på facebook er ikke det samme som at alt er glemt. Det kan være hun har deg på facebooklista for ikke å virke uhøftlig og det betyr ingenting annet en ren høflighet. Jeg har en venninne som absolutt ikke ville vært velkommen verken i bryllup eller begravelse i min familie. Men hun er på vennelista på facebook. Min søster har en eksvenninne som sendte et brev og spurte om å få komme i begravelsen til vår mor, men fikk nei til svar. Hvorfor skal man ha kontakt på viktige og følelsesladede dager når det ellers bare er kontakt av ren høflighet?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #15 Skrevet 3. juni 2011 Takk for svar! Nei, jeg tror ikke det er sånn at hun bare har meg på Facebook for å være høflig.. Uten at jeg vet det helt sikkert. Men vi har møtt hverandre ansikt til ansikt også de siste årene (uten å snakke så mye om fortida), og det har bare vært hyggelig sånn som jeg har oppfattet det. Jeg kan såklart spørre henne om det er greit at jeg kommer, ville høre litt her først om det er upassende. Men er også litt usikker på om hun virkelig hadde sagt nei hvis det var sånn hun egentlig følte det. Så jeg vet ikke helt hva jeg ender opp med å gjøre.
Gjest Ruccola Skrevet 3. juni 2011 #16 Skrevet 3. juni 2011 Du trenger ikke å spørre på forhånd Bare gå, sett deg akkurat der du vil, gråt en skvett, gratuler dem i døren, ta bilder utenfor og kos deg Tror nok absolutt ikke noen, verken bruden eller andre tenker noe over at du ikke har noe der å gjøre, for kirken er åpen for alle Tiper hun bare syns det var koselig at du ville ta turen!
Fluffe Skrevet 3. juni 2011 #17 Skrevet 3. juni 2011 Det er frekt om du ikke gir beskjed på forhånd. Du får kontakte henne først, ellers blir det lett feil, særlig med tanke på at du ikke inviterte henne i ditt egen bryllup. Uenig. Kirken er åpen for alle. 1
Barcelone Skrevet 3. juni 2011 #18 Skrevet 3. juni 2011 Enig med de andre som sier du skal gå i kirken. Synes faktisk det var en veldig god tanke av deg. Da viser du henne at du bryr deg om henne og vil ta del i hennes glede.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #19 Skrevet 4. juni 2011 Jeg forstår at dette med å gå i bryllup man ikke er invitert i er en vanlig ting blant KG-folkene. I likhet med splitting av par og andre ting jeg ikke hadde hørt om før jeg begynte å lese her. Jeg ville aldri gått i et bryllup jeg ikke var bedt i. Men om man vil gå så må det jo være en enkel sak å spørre om det er greit, mener jeg. Et bryllup er jo ikke som en barnedåp, som foregår under en vanlig gudstjeneste. 1
Barcelone Skrevet 4. juni 2011 #20 Skrevet 4. juni 2011 Jeg forstår at dette med å gå i bryllup man ikke er invitert i er en vanlig ting blant KG-folkene. I likhet med splitting av par og andre ting jeg ikke hadde hørt om før jeg begynte å lese her. Jeg ville aldri gått i et bryllup jeg ikke var bedt i. Men om man vil gå så må det jo være en enkel sak å spørre om det er greit, mener jeg. Et bryllup er jo ikke som en barnedåp, som foregår under en vanlig gudstjeneste. Du tuller? Høres ut som om vi sier det er greit å møte opp i selskapet uten invitasjon, det er det ingen som gjør. Jeg har selv møtt opp i kirken ved flere anledninger for å se folk jeg kjenner gifte seg. Har da enten sittet på galleriet eller på bakerste rad. Har utelukkede kun fått gode reaksjoner fra brudeparet på dette. Hadde de hatt vielsen på et privat lukket sted, så hadde jeg nok ikke bare møtt opp, men så lenge de er i kirken så ser jeg faktisk ikke at det er hverken frekt eller uhøflig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå