AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Pratet om innboforsikring med en venninne i går og sammen fikk vi flere spørsmål enn svar etter hvert som vi diskuterte. Begge eier hver sin andelsleilighet. Hun mente at 500.000 er maks og at forsikringselskapet vil kreve at man har en liste over alle eiendeler. Jeg mente 800.000 vil dekke det meste, men det synte hun var for høyt. Hun har en leilighet på 50 kvm og jeg har en på 42. Bare fotoutstyret mitt er verdt cirka 100.000. Men hvis det blir brann og alt brenner ned og leiligheten må pusses opp, vinduene blåses ut, innerdører må skiftes osv. Dekkes det av innboforsikringen da? I tilfelle må man jo forsikre for langt mer. Hvis det dekkes av fellesforsikring i borettslaget, er det jo stor forskjell på de forskjellige leilightene, noen har parkett, nyoppusset kjøkken og har kostet mye på oppussing, mens andre ikke har like høy standard. Hvordan kan evt felles forsikring dekke noe da? Jeg sa også til henne at når hun for 25 år siden tegnet innboforsikring på 200.000, har det skjedd en prisøkning siden da. En enkel ostehøvel vil koste det dobbelte. Hyllemetre med bøker, hobbyrelaterte ting, hver minste lille ting man har som man ikke tenker over. Jeg var enig i at 500.000 kan holde, mens hun mente at jeg har altfor høy innboforsikring. Jeg sa at de nye kjøkkenskapene hennes også skal dekkes i tilfelle brann eller innbrudd med hærverk. Men hva er rett med hensyn til innboforsikring?
Østlandet Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Har du fotoutstyr, som er så dyrt, så må det forsikres spesielt. Om du har tegnet for 300.000 eller 1 mill, så er ikke dette noe du får utbetalt. Det er en maks sum og du må dokumentere hva du hadde. Så kommer fratrekk for alder etc....
Kaffeavtalen Skrevet 4. juni 2011 #3 Skrevet 4. juni 2011 Alt som gjelder det bygningsmessige (som skal stå igjen når du flytter) går på forsikringen til borettslaget. Resten gjelder innboforsikringen
Sola^ Skrevet 4. juni 2011 #4 Skrevet 4. juni 2011 Har du fotoutstyr, som er så dyrt, så må det forsikres spesielt. Om du har tegnet for 300.000 eller 1 mill, så er ikke dette noe du får utbetalt. Det er en maks sum og du må dokumentere hva du hadde. Så kommer fratrekk for alder etc.... Trur det ofte har å sei på om dei individuelle delene koster meir enn så og så mykje. Viss det til saman koster 100 000, men kvar enkelt del ikkje overstiger eit visst beløp...så skal det vere dekka. Beste er jo å forhøyre seg med forsikringsselskapet at ein har alt på stell Eg trur også det fort blir utgifter når ein skal erstatte alt. Alt i frå TV, klær, bøker, kjøkkenutstyr, møbler (berre ei seng blir jo fort 10000kr eller meir), kvitevarer....Trur ein bør ta ein viss gjennomgang av det ein har og få litt oversikt på kor mykje ein bør forsikre. Fagforeninger har i blant gode ordninger. Mannen har gratis innbo igjennom LO favør, medan eg har tilbod om rimelig forsikring igjennom NITO
flickan Skrevet 4. juni 2011 #5 Skrevet 4. juni 2011 Problemet med innboforsikringer er jo at de ikke dekker det det koster å kjøpe nytt, men skal gi deg gjenskaffelsesverdien for de verdiene du hadde. De aller fleste forsikringsselskap opererer med et såkalt aldersfradrag. Det har som formål å si hva det koster å kjøpe en tilsvarende gjenstand (med aldring, slitasje etc.) og legger dette til grunn for utbetaling. I praksis innebærer det ofte at de f eks trekker 10% av kjøpsverdien i året, med en topp på f eks 80%. Dvs at for eldre gjenstander vil du få 20% av det det kostet som nytt. Noen operer med null aldersfradrag de første 2-3 årene. En annen utfordring er at forsikringsselskapene krever en liste over absolutt alle gjenstander du ønsker å få igjen penger for. Dersom boligen da blir totaltskadd i brann kan dette være svært vanskelig å skaffe. Hver minste lille truse og mascara må noteres og "taksteres" ved å oppgi kjøpspris og anskaffelsesår. Et godt tips er å filme/fotografere hele huset og aboslutt alle skuffer og skap, samt boder, med jevne mellomrom og oppbevare dette på en måte som gjør at det ikke kommer i skade ved evt brann. F eks på nett eller hos noen andre. Det er mange som misforstår eller ikke setter seg inn i vilkårene ved forsikringene sine, og derfor er over- eller underforsikret. Selv ble jeg overrasket da jeg innså hva dette innebar, og fant ut at vi mest sannsynlig er overforsikret fordi vi neppe vil få igjen den summen som jeg tenkte det ville koste å kjøpe nytt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #6 Skrevet 4. juni 2011 Noen bekjente av oss opplevde brann for 7 år siden og vi "lærte" av deres erfaring. Det å skrive en liste over alt man eier er for komplisert. Det vi gjør, er å ta bilder. Årlig har jeg åpnet skap og skuffer på kjøkken og tatt et oversiktsbilde inn i det åpne skapet. Videre med loft, kjeller, bod, garasje, klesskap osv. Samt oversikt over stua. Når du sitter over gjenbrente ruiner av hjemmet ditt, er det ikke lett å huske alt. Sitter du og ser bilder av skapet ditt så sier du "JA! Og bak det kaffesettet stod de fire Per Spook glassene vi fikk av tante Laila..." ...mye lettere å huske alt.
Østlandet Skrevet 4. juni 2011 #7 Skrevet 4. juni 2011 Noen bekjente av oss opplevde brann for 7 år siden og vi "lærte" av deres erfaring. Det å skrive en liste over alt man eier er for komplisert. Det vi gjør, er å ta bilder. Årlig har jeg åpnet skap og skuffer på kjøkken og tatt et oversiktsbilde inn i det åpne skapet. Videre med loft, kjeller, bod, garasje, klesskap osv. Samt oversikt over stua. Når du sitter over gjenbrente ruiner av hjemmet ditt, er det ikke lett å huske alt. Sitter du og ser bilder av skapet ditt så sier du "JA! Og bak det kaffesettet stod de fire Per Spook glassene vi fikk av tante Laila..." ...mye lettere å huske alt. Helt riktig. Det er vondt å huske alt. Men enkelte tror at bilder er bevis på hva man hadde..... Det holder ikke å fotografere "tante Olgas sølvtøy" Men som huskeliste, er det greit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå