Gå til innhold

Lavkarbo men ikke av ekstremtypen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens :klemmer:

I det siste har jeg kuttet ut brød, pasta og ris sakte men sikkert, har hatt noen få utskeielser men vanligvis består ikke verken av dem i mitt kosthold nå for tiden.

Ønsker å gå ned i vekt, er 176 høy og veide i utgangspunktet 90kg, 112cm rundt magen. I forrige uke var en periode med mye jobb hvor jeg nesten ikke spiste de dagene (typisk for en dag var: bolognese-kjøttsaus jeg fikk av en kompis (som går lavkarbo, uten pasta vel og merke), en kurv med jordbær, en liter appelsinjuice, to knekkebrød....) og har gått ned 3kg og 2 cm på magen. Er veldig redd disse kg skal gå rett på meg igjen, så nå prøver jeg febrilsk å trene masse og spise ordentlig så ikke dette legger seg på meg igjen.

Uansett det jeg egentlig skulle si var at jeg da vurderer sterkt lavkarbo på ordentlig, men da holder det vel ikke å bare kutte ut brød, pasta og ris? Spiser ryvita multigrain knekkebrød hver dag som en mild erstatning av brød, for eksempel til frokost. Jeg tenkte jo ikke å gå til det ekstreme da jeg ikke trener styrke men kun kondisjon. Trener 3 ganger i uken, nå er det for det meste spinning, litt løping og på ellipsemaskin.

Så spørsmålet blir da: Er sansynligheten for at jeg kommer til å gå ned slik jeg holder på nå høy, eller burde jeg virkelig sette meg inn i lavkarbo og spise egg+bacon til frokost hver dag og hele pakka? Skal lese opp litt på nett selv, men er det noen som vet om noen geniale nettsider jeg kan lese litt på sånn med en gang? :popcorn:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kutte ut disse varene?

Hvorfor ikke trene og spise mindre i stedet (dette er jo i praksis resultatet av lavkarbo, som i tillegg gir deg mindre fleksibilitet og misnøye fordi du må kutte ut hele matvaregrupper, noe som grenser til sykdom).

Skrevet

Ta en titt på lavkarbo.no, TS. En av de mindre ekstreme variantene av lavkarbo er jo Fedon Lindberg. :)

Skrevet

Hvorfor ikke trene og spise mindre i stedet (dette er jo i praksis resultatet av lavkarbo, som i tillegg gir deg mindre fleksibilitet og misnøye fordi du må kutte ut hele matvaregrupper, noe som grenser til sykdom).

Jeg vet hva som ikke fungerer for meg, og hadde det vært så enkelt som å 'spise mindre og trene mer' hadde jeg jo gjort det. Tror du ikke jeg har tenkt på det før jeg vurderer lavkarbo?

Å si at lavkarbo grenser til sykdom fordi du må kutte ut hele matvaregrupper er tull, de fleste som begynner på lavkarbo angrer ikke, og selv savner jeg heller ikke brød. Jeg spør om hjelp om å gå på 'low-lavkarbo' eller 'ekstrem-lavkarbo' og har valgt å gå den veien, ikke om din mening angående temaet. Så jeg syntes innlegget ditt var usakelig... :snurt:

Gjest Tjoms
Skrevet

Fordi å kutte ut raske karbohydrater gir helsegevinst. Trenger ikke kutte ut ris og brød 100%, men velge alternativer med lavere GI samt spise mindre av det.

Jeg har kuttet ut mange matvaregrupper, det førte i grunn til en svært fornøyd og FRISK kropp.

• Liker 1
Skrevet

En annen ting jeg tenker på er min nåværende kombinasjon av lav-kallori og lavkarbo, og lavfett. For eksempel velger jeg gjerne lett-produkter om jeg kan, mindre smør, lett kjøttpålegg, ikke unødig med fett, og masse grønt og frukt. Blir ikke dette feil i forhold til lavkarbo, kommer jeg til å gå på en smell da? For med lavkarbo skal man jo spise til fettet tyter ut av ørene dine virker det som... Tror jeg må lese mer om dette :fnise:

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags type lavkarbo du går på. Følger du Fedon, så anbefaler han f.eks magre meieriprodukter. Velger du å spise lavkarbo med mye kraftig fett, så ville jeg anbefalt å få en del av det fettet fra vegetabilske kilder (nøtter, avokado, rapsolje...) i stedet for animalsk fett (bacon, fett kjøtt... ). :)

Skrevet

Jeg følger ingen, jeg følger bare det jeg tror er bra.... :sjenert: Dvs ikke ting med stivelse som pottit, pasta, brød, ris... og mer av magre produkter og ting uten for mye fett, sukker etc. Og masse grønt.

Gjest Tjoms
Skrevet

En annen ting jeg tenker på er min nåværende kombinasjon av lav-kallori og lavkarbo, og lavfett. For eksempel velger jeg gjerne lett-produkter om jeg kan, mindre smør, lett kjøttpålegg, ikke unødig med fett, og masse grønt og frukt. Blir ikke dette feil i forhold til lavkarbo, kommer jeg til å gå på en smell da? For med lavkarbo skal man jo spise til fettet tyter ut av ørene dine virker det som... Tror jeg må lese mer om dette :fnise:

Jeg råder deg til et godt inntak med fett, men fra sunne kilder. Bruk godt med kaldpresset olivenolje til å lage dressinger med f.eks (ikke egnet til oppvarming), og spis nøtter. Styr unna bacon o.l, jeg driter i om det er aldri så lite karbo i det, bacon er ikke sunt. Lett-produkter er ikke ensbetydende med sunt, og velg grønnsaker fremfor frukt (sier ikke at du skal holde deg helt unna frukt, men èn om dagen holder).

Som Tabris sier så er det forskjell fra karbo-diett til karbo-diett hvordan man gjør det. Gjør det som ressonerer med din egen logikk om hva som er bra eller ikke.

Skrevet

Jeg råder deg til et godt inntak med fett, men fra sunne kilder. Bruk godt med kaldpresset olivenolje til å lage dressinger med f.eks (ikke egnet til oppvarming), og spis nøtter. Styr unna bacon o.l, jeg driter i om det er aldri så lite karbo i det, bacon er ikke sunt. Lett-produkter er ikke ensbetydende med sunt, og velg grønnsaker fremfor frukt (sier ikke at du skal holde deg helt unna frukt, men èn om dagen holder).

Som Tabris sier så er det forskjell fra karbo-diett til karbo-diett hvordan man gjør det. Gjør det som ressonerer med din egen logikk om hva som er bra eller ikke.

Ok! Takk for svar alle sammen :) Har kommet frem til at jeg er nødt til å lese mer om dette, så finner jeg nok ut min egen vei... :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...