Gå til innhold

indroduksjonsdag for 1.klassingene

Anbefalte innlegg

Gjest gjestine
Skrevet

På mandag var vi til indtroduksjonsdag for førsteklassingene siden jenta mi skal begynne i 1 klasse til høsten. Foreldre og barn var samlet i klasserommet noen timer. To kontaktlærere på plass til å fortelle hvem de var...

Den ene kontaktlæreren var veldig flink og strukturert og fortalte seriøst til foreldre og fikk god kontakt med barna. (gjorde et godt inntrykk på meg)

men så var det den andre kontaktlæreren da.. som prøvde å være ironisk (som barn ikke skjønner), kom med sleivete kommentarer pratet vanskelig språk til barna og var mer opptatt av å fortelle om sine personlige problem enn selve "skoledagen" til barna... (prøvde kanskje å ufarliggjør med oppførselen men det oppfattet ikke jeg)

jeg tenkte i min stille f.... ja dette blir litt av en kontaktlærer.. for barnet mitt..

men det er vel sånn det er i skolen????

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Det kan jo være at denne læreren var veldig nervøs, nyutdannet og dermed ikke helt klarte å oppføre seg som h*n ønsket? Jeg hadde sett hvordan det blir til høsten jeg - om barnet liker læreren etc. Hvis det da ikke fungerer så må du jo gjøre noe :)

• Liker 2
Skrevet

Lærere er som alle andre; de kommer i ulike utgaver. Noen foreldre foretrekker den ene læreren, mens andre foreldre foretrekker den andre. Mens du tenkte at den ene var seriøs og flink, kan andre foreldre ha tenkt at læreren var tørr og kjedelig.

Jeg hadde ikke brukt mye tid til å tenke på det. Fokuser på at du fikk et godt inntrykk av den ene læreren. Det viktigste er hvordan ting fungerer til høsten.

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker godt fra barneskolen at jeg syntes "frøken" oppførte seg så annerledes når det var foreldre tilstede (ved skoleavslutninger, konferansetimer osv) i forhold til når det bare var henne og oss barna. Har jo skjønt i ettertid at hun nok bare var nervøs og ikke klarte helt å være seg selv når de foresatte var tilstede. Kan jo være det som er tilfellet her også!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker godt fra barneskolen at jeg syntes "frøken" oppførte seg så annerledes når det var foreldre tilstede (ved skoleavslutninger, konferansetimer osv) i forhold til når det bare var henne og oss barna. Har jo skjønt i ettertid at hun nok bare var nervøs og ikke klarte helt å være seg selv når de foresatte var tilstede. Kan jo være det som er tilfellet her også!

Jeg er lærer, og opplever ofte dette selv. Til vanlig er jeg sikker og har full kontroll, men er det andre voksne tilstede blir jeg usikker og føler at de bedømmer mine prestasjoner, og det kan bli mer babbel enn ellers. Det er rart med det, men så lenge alt fungerer som det skal i "hverdagen" sammen med elevene som jeg kjenner godt, så får jeg bare leve med den nervøsiteten ellers.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet lærer og har ikke lært NOE på lærerskolen om foreldrekontakt, foreldremøter eller foreldrekonferanser.

Så da jeg skulle ha min første klasse nå i høst kan dere vel bare tenke dere hvor nervøs jeg var da jeg skulle ha mitt første foreldremøte og ikke ante NOE om hva jeg skulle si eller hva jeg skulle ta opp.

Jeg tror om mulig jeg var like blank som hvis en av foreldrene skulle stått der og hatt møte.

Det er synd man ikke lærer noe som helst om selve foreldrekontakt-biten på lærerskolen, jeg føler meg faktisk helt grønn...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at dette skulle det vært mer om på utdanningen. Men, når du sier du ikke ante noe om hva du skulle si på møtet, jobber du på en liten skole med en klasse per trinn? Når jeg var fersk var vi tre lærere på trinnet, så vi forberedte foreldremøtene i fellesskap, blant annet for å sikre at informasjonen ut ble så lik som mulig. Da fikk jeg også endel tips til hvordan jeg kunne legge opp møtet, og hva slags spørsmål jeg kunne forvente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...