AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Jeg reiste til ei venninne igår kveld for å sitte barnevakt for de to små jentene hun har (begge er i bhg alder,) siden hun ville på fest. Igrunnen syntes jeg det var unødvendig av henne å ta avgårde på fest når hun har ungene (hun er alenemor, delt omsorg.) Men hun skulle ikke bli lenge, og jeg regnet med hun ville holde seg borte ifra alkoholen eller iallefall begrense det til et minimum. Natta gikk, og i to-tiden ville jeg hjem. Fikk ikke tak i henne på mobilen. Ringte flere ganger, ikke svar. Ga meg så til å sove på sofaen i 4-tiden, og håpet hun var rett rundt hjørnet. Våknet av eldstejenta i 7-tiden, moren var ennå ikke kommet hjem. Kun en melding på mobilen min om at hun "kom snart", som var sendt i 04.30 tiden. Ringte igjen, ikke svar. Tok derfor med meg jentene og reiste hjem til meg selv. Nå er klokka straks 9 på morgenen, og jeg regner med hun ligger og sover ut rusen et sted. Aner ikke hvor hun er, som sagt. For lite grunnlag til å kontakte barnevernet? jeg vet hun har vært i kontakt med dem tidligere...
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 For lite grunnlag til å kontakte barnevernet? Ja! 11
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Det er et par ting man må tenke på. Blandt annet; er dette noe som pleier å skje ofte? (dvs at hun er ute og drikker hele natten) Brøt hun en konkret avtale dere hatte? (dvs, avtalte dere tidspunkt hun skulle komme hjem på?) Hvis dette er første g angen det har skjedd, og dere ikke hadde noen konkret avtale, ser jeg ikke noen grunn til å ringe barnevernet. Men hvis det er en gjentagende greie, så absolutt 16
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Ts her. Vi ble ikke enige om noe klokkeslett, men hun "skulle ikke bli lenge." Hun gikk i 10-tiden igår kveld. Dette har faktisk skjedd en gang før,(som jeg vet om) da var det en annen venninne som passet ungene hennes. De er visstnok ikke på talefot lenger. Jeg har enda ikke hørt ifra henne, og veit neimen ikke hva jeg skal svare ungene hennes som bekymret spør hvor mamma er hen... 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Herregud, menneske,- gi nå venninnen din litt slækk her. Javisst er dette uansvarlig og ikke rent lite dumt ovnefor både ungene og deg, men barnevernsmat er det IKKE. Dersom du er litt oppgegående greier du fint å finne en forklaring til ungene, og da forhåpenligvis ikke en som henger ut mammaen deres. Du kan fint si at hun har vært i selskap og at det ble sent derfor har hun overnattet der, og at hun kommer litt senere. I mellomtiden finner du på noe hyggelig i lag med ungene. 20
Gjest elsa Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Jeg reiste til ei venninne igår kveld for å sitte barnevakt for de to små jentene hun har (begge er i bhg alder,) siden hun ville på fest. Igrunnen syntes jeg det var unødvendig av henne å ta avgårde på fest når hun har ungene (hun er alenemor, delt omsorg.) Men hun skulle ikke bli lenge, og jeg regnet med hun ville holde seg borte ifra alkoholen eller iallefall begrense det til et minimum. Natta gikk, og i to-tiden ville jeg hjem. Fikk ikke tak i henne på mobilen. Ringte flere ganger, ikke svar. Ga meg så til å sove på sofaen i 4-tiden, og håpet hun var rett rundt hjørnet. Våknet av eldstejenta i 7-tiden, moren var ennå ikke kommet hjem. Kun en melding på mobilen min om at hun "kom snart", som var sendt i 04.30 tiden. Ringte igjen, ikke svar. Tok derfor med meg jentene og reiste hjem til meg selv. Nå er klokka straks 9 på morgenen, og jeg regner med hun ligger og sover ut rusen et sted. Aner ikke hvor hun er, som sagt. For lite grunnlag til å kontakte barnevernet? jeg vet hun har vært i kontakt med dem tidligere... Kansje du heller burde være litt bekymret for om noe kan ha skjedd med venninnen din?! Ikke bare skrike barnevern så fort anledningen byr seg!!! :nei: 16
Brunhilde Skrevet 2. juni 2011 #8 Skrevet 2. juni 2011 Akkurat det med å svare ungene er da det minste problemet? "Mamma kommer snart, kom så baker vi noen boller mens vi venter". Hvis du sitter på nett og skriver i stedet for å ta deg av dem, så forstår jeg jo at de lurer! Først og fremst må du jo snakke med venninnen din, det kan jo være hun sliter med et eller annet? Du kan også ta en prat med barnefar, merker han om ungene ikke trives hos mor? Hvis du fremdeles er bekymret, merk; bekymret, ikke irritert, så kan du kontakte barnevernet. Men aller først ville jeg snakket stille og rolig med venninnen min for å prøve å finne ut hvorfor dette skjedde. 6
Gjest n Skrevet 2. juni 2011 #9 Skrevet 2. juni 2011 Prøv å snakka før med henna, ikkje ring!. Ho er vennina di eller? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #10 Skrevet 2. juni 2011 Jeg synes at dette var drøyt av moren, spesielt siden det har skjedd før. Hvis hun sliter med noe så kan det være at hun (og barna!) kan få hjelp av barnevernet. Barnevernet tropper ikke opp på døren og henter barna etter en bekymringsmelding, men har flere tiltak de kan sette inn for å hjelpe familien. Jeg synes denne moren oppfører seg som en uansvarlig tenåring i denne situasjonen, og det er absolutt ikke greit ovenfor barna! 6
lulle Skrevet 2. juni 2011 #11 Skrevet 2. juni 2011 Tror de fleste som leser innelgget ditt synes det er drøy oppførsel av mor i dette tilfelle. da hun har små barn og barnevakt hjemme. I mitt stille sinn tenker jeg at hun har en slett holdning til barna. Jeg ville i første omgang bekymret meg for moren, så ville jeg tatt opp til vurdering etterhvert om det var en sum av forhold rundt disse barna som krevde at barnevernet burde hjelpe til. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #12 Skrevet 2. juni 2011 Ts her igjen. Jeg har selvfølgelig gitt ungene en forklaring på hvorfor mamma ikke sov i senga si og de måtte bli med meg hjem, skjønt eldstemann var raskt ute med å spørre om mamma hadde vært på fest... Jeg var også bekymret ei stund for om det hadde skjedd henne noe, inntil jeg fikk "kommer snart" meldingen klokka halv fem i dag morges. En ukjent tok telefonen hennes en av gangene jeg ringte ( i 3 tiden) og det var tydelig at det var full fest i bakgrunnen. Han visste ikke hvem hun var, men skulle spørre seg for og gi beskjed om at hun måtte komme seg hjem. Akkurat nå er ungene hennes ute i hagen og leker stillferdig ilag med datteren min. Moren er fortsatt ikke kommet. Jeg vet hun sliter litt (bl.a med økonomi) men synes ikke at det skal gå utover ungene. Å stikke av på fest for så å bli borte langt til neste dag uten å la høre fra seg og uten å ta telefonen når jeg ringer for ørtende gang, ER bekymringsverdig. Så derfor har jeg ringt bv, så får de ta saken videre. Sannsynligvis skjer det ikke noe, men om hun får flere bekymringsmeldinger vil nok bv foretå seg noe. 4
trudelu Skrevet 2. juni 2011 #13 Skrevet 2. juni 2011 Jeg tenker sånn at hvis du lurer på om du bør sende bekymringsmelding er det bedre å gjøre det enn å la det være. Magefølelsen er ofte rett. Samtidig er det sant dette de andre sier om hvor mange ganger dette har skjedd etc. Utrolig uansvarlig gjort, men alle dummer seg ut noen ganger! 2
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2011 #14 Skrevet 2. juni 2011 Ts her igjen. Jeg har selvfølgelig gitt ungene en forklaring på hvorfor mamma ikke sov i senga si og de måtte bli med meg hjem, skjønt eldstemann var raskt ute med å spørre om mamma hadde vært på fest... Jeg var også bekymret ei stund for om det hadde skjedd henne noe, inntil jeg fikk "kommer snart" meldingen klokka halv fem i dag morges. En ukjent tok telefonen hennes en av gangene jeg ringte ( i 3 tiden) og det var tydelig at det var full fest i bakgrunnen. Han visste ikke hvem hun var, men skulle spørre seg for og gi beskjed om at hun måtte komme seg hjem. Akkurat nå er ungene hennes ute i hagen og leker stillferdig ilag med datteren min. Moren er fortsatt ikke kommet. Jeg vet hun sliter litt (bl.a med økonomi) men synes ikke at det skal gå utover ungene. Å stikke av på fest for så å bli borte langt til neste dag uten å la høre fra seg og uten å ta telefonen når jeg ringer for ørtende gang, ER bekymringsverdig. Så derfor har jeg ringt bv, så får de ta saken videre. Sannsynligvis skjer det ikke noe, men om hun får flere bekymringsmeldinger vil nok bv foretå seg noe. Snill venninne du. Her betror hun barna sine til deg og så melder du henne til bv for at hun kommer for sent hjem. Hun kommer nok aldri til å tilgi deg for dette. 18
Moscato Skrevet 2. juni 2011 #15 Skrevet 2. juni 2011 Jeg synes du har gjort det riktige. Det er ikke akseptabelt å drive på på den måten. Og hvis det viser seg at det faktisk har skjedd noe viktig som har hindret henne i å komme hjem, så vil det jo føre til at barnevernet ikke går videre med saken. 14
Gjest hermine Skrevet 2. juni 2011 #16 Skrevet 2. juni 2011 Om hun ikke dukker opp i løpet av noen timer nå ville jeg kontaktet faren til barna, evt. foreldrene hennes. Både for barna sin skyld og fordi jeg ville vært bekymret for venninnen min. Ville ikke kontaktet barnevernet sålenge faren kan ta barna. Antagelig er hun bare uansvarlig og jeg er enig med deg i at det er på grensen over hva en bør gjøre med barn i hus. Hadde faren til mine barn gjort neo slikt hadde jeg satt stort pris på å få vite det. 2
Tussilago_2 Skrevet 2. juni 2011 #17 Skrevet 2. juni 2011 er faktisk litt enig med TS her.. Så vidt jeg forstår er dette ikke første gang dette skjer... Mor bør faktisk kunne være tilgjengelig eller ringe tilbake og sjekke. Tenk om barna var skadet eller lignende og trengte moren... Selvfølgelig om dette skjer engang og for første gang ville jeg aldri ringt BV, men så vidt jeg forstå både på TS og barnas reaksjon er dette ikke første gang... 5
Vibi Skrevet 2. juni 2011 #18 Skrevet 2. juni 2011 Jeg tror jeg ville ringt politiet jeg, før jeg ringte barnevernet. Hvis dere hadde en avtale om at hun ikke skulle bli sein, og hun nå - klokka tolv fremdeles ikke er hjemme ville jeg lurt på om noe kunne ha skjedd henne. Derfor kan en telefon ned på politivakta finne ut om hun kan ha havnet på glattcelle, eller de kan finne ut om hun er innlagt på sykehus (om du ikke ringer dit også). Så får eventuelt de avgjøre om det er grunn til å blande inn barnevernet om moren ikke dukker opp. 7
Dizzy Skrevet 2. juni 2011 #19 Skrevet 2. juni 2011 Hvor gammel er denne moren? Det minst hun kunne gjort er å ringe og si at hun havnet skikkelig på fylla, og spørre om det er greit at du har barna til hun kommer hjem. Siden hun har gjort dette før er det jo tydelig at hun synes det er ok å dra på fyllefest og ikke komme hjem før langt på dag etterpå. Jeg hadde i alle fall aldri hatt samvittighet til å gjøre dette hverken mot barna mine eller venninnen min som sitter barnevakt. Uansvarlig og umodent, spør du meg! Jeg ville nok ikke ringt barnevernet med det første, men jeg hadde tatt meg en prat med moren på tomannshånd når hun var edru igjen. Gitt klar beskjed om at sånt ikke er akseptabelt hverken over for barna eller den som sitter barnevakt. 3
Rumleskaft Skrevet 2. juni 2011 #20 Skrevet 2. juni 2011 (endret) Jeg tror jeg ville ringt politiet jeg, før jeg ringte barnevernet. Hvis dere hadde en avtale om at hun ikke skulle bli sein, og hun nå - klokka tolv fremdeles ikke er hjemme ville jeg lurt på om noe kunne ha skjedd henne. Derfor kan en telefon ned på politivakta finne ut om hun kan ha havnet på glattcelle, eller de kan finne ut om hun er innlagt på sykehus (om du ikke ringer dit også). Så får eventuelt de avgjøre om det er grunn til å blande inn barnevernet om moren ikke dukker opp. Jeg tenkte akkurat det samme. Syns det er drøyt å ringe barnevernet med en gang. Ville ringt faren, foreldrene hennes, søsken, et eller annet, noen i familien som kunne tatt barna. Så kunne de sett det an. Ville rådført meg med dem før jeg spurte inne på et forum der man kan få tusen meninger og man aldri vet om folk er seriøse eller ei. Hadde jeg ikke fått tak i noen av dem, ville jeg ringt politiet og evt sykehus. Om ingen der kunne hjelpe, ville jeg ringt familien igjen. I mine øyne burde det være fare for barnas helse og trivsel før jeg blandet inn barnevernet. Utifra det du skriver har de det bra og venter på mamma uten større bekymringer. Endret 2. juni 2011 av Rumleskaft
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå