Gå til innhold

Tannregulering som voksen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en dame som har passert 40 år, som nå vurderer tannregulering, og ja... streng på tennene både oppe og nede. Har 6mm overbitt som egentlig alltid har sjenert meg litt. Det har aldri blitt kommentert av andre, men jeg ser det jo godt selv da.

Ser jo at det kan bli slitsomt og at det kanskje også kan blir psykisk stress. Lurer derfor på om andre har erfaring og ja.. ville du ha gjort det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en dame som har passert 40 år, som nå vurderer tannregulering, og ja... streng på tennene både oppe og nede. Har 6mm overbitt som egentlig alltid har sjenert meg litt. Det har aldri blitt kommentert av andre, men jeg ser det jo godt selv da.

Ser jo at det kan bli slitsomt og at det kanskje også kan blir psykisk stress. Lurer derfor på om andre har erfaring og ja.. ville du ha gjort det?

Prøv www.invisalign.no det er usynlig tannregulering, og flere tilbyr det i Norge :)

AnonymBruker
Skrevet

Prøv www.invisalign.no det er usynlig tannregulering, og flere tilbyr det i Norge :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jeg ikke bruke. For meg blir det operasjon i forbindelse med reguleringen. Så det er en omfattende jobb.

Skrevet

Hvis tennenes utseende hadde plaget meg, hadde jeg gjort det ja. Har hatt regulering da jeg var yngre, fikk de av akkurat før konfirmasjonen. Angrer ikke et sekund, og hadde jeg ikke gjort det da (ba selv om å få regulering selvom ingen tannleger hadde nevnt eller foreslått det tidligere) hadde jeg definitivt gjort det nå! Har slett flere voksne med regulering, og tenker ikke spesielt over det.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ja, og ville gjøre det igjen om det hadde vært spørsmål om det.

Kanskje jeg tilogmed er noen få år eldre enn deg (er fremdeles i 40-årene) :)

Slik jeg leser det du sier så har du per dato et bitt som ikke er spesielt funksjonelt, og som det uten kniv og gaffel er umulig å f.eks. spise pizza eller wienerpølse med.

Jeg hadde regulering da jeg var liten, emn noen så ikke at bittet var basalt åpent. Så da ble det regulering en gang til, i voksen alder. Så operasjon og et halvt år til med reguleringen (etter operasjonen).

Det enste slitsomme med reguleringen har vært at at det innimellom, under justeringen, ikke har vært lurt å prøve seg på epler eller harde, sprø skorper.

Psykisk stress ? Nei, hva i alle dager skulle det være da ? Og jeg har ikke hatt en betenkning overhodet for å smile med full regulering.

Dette kan jeg ikke bruke. For meg blir det operasjon i forbindelse med reguleringen. Så det er en omfattende jobb.

Dersom det du ønsker deg aller mest er et funksjonelt bitt, et du kan spise ordentlig med, så kjører du på her.

- og bare for info; du kommer til å se ennå penere ut når du er ferdig og kjevene dine står riktig i forhold til hverandre, enn du gjør nå :)

Så, kjør på, få det overstått. Det tar nemlig litt tid ;)

Jeg var kjempeheldig og unngikk ventetid noe sted. 18 mnd tok det fra reguleringen ble satt på til den var av igjen (og innimellom der var altså operasjonen) :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Har selv invisalign, og er veldig fornøyd med det. Men om du ikke kan ha det, så finnes det jo også hvite klosser. Har også sett folk (voksne) med hvit streng, og har egentlig ikke sett at de hadde regulering før jeg var helt inntil de. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har selv invisalign, og er veldig fornøyd med det. Men om du ikke kan ha det, så finnes det jo også hvite klosser. Har også sett folk (voksne) med hvit streng, og har egentlig ikke sett at de hadde regulering før jeg var helt inntil de. :)

Dersom bittet er korrekt og det bare er tennene som er stablet "hulter i bulter" så gå alt det du nevner helt fint.

Men, når bittet er ukorrekt og eneste løsning for å oppnå et korrekt bitt er operasjon, da vil ikke kirurgene ha noe annet enn titan.

Jeg vet ikke om det hvite materialet som fester/klosser og bånd/streng/bue er laget av tåler de samme belastninger som titan ? De må uansett vær solide nok til å kunne bære den funksjonen reguleringen også skal fyll under operasjonen. Kirurgene bruker strikk-festene på spesielt 6-års jekslene som temporære fester under operasjonen :)

Dessuten er ikke tanken på et hvitt feste løsner og faller ned i svelget under operasjonen spesielt hyggelig....

I enkelte tilfeller (oftest når det opereres i underkjeven) så låses kjeven i en operiode etter operasjonen (inntil benet har grodd). Jeg vet ærlig talt ikke om den hvite strengen er egnet ?

Jeg hadde titan klosser/fester og titanskinne/-snor/-bånd.

Det er ingen katastrofe, men jeg har full forståelse for at det føles annerledes når man er yngre (og kanskje mer opptatt av utseende i øyeblikket ?) enn når man bblir mer voksen og kanskje er mer opptatt av bittfunksjonen og utseende etter at behandlingen er over :)

Skrevet

Dersom bittet er korrekt og det bare er tennene som er stablet "hulter i bulter" så gå alt det du nevner helt fint.

Men, når bittet er ukorrekt og eneste løsning for å oppnå et korrekt bitt er operasjon, da vil ikke kirurgene ha noe annet enn titan.

Jeg vet ikke om det hvite materialet som fester/klosser og bånd/streng/bue er laget av tåler de samme belastninger som titan ? De må uansett vær solide nok til å kunne bære den funksjonen reguleringen også skal fyll under operasjonen. Kirurgene bruker strikk-festene på spesielt 6-års jekslene som temporære fester under operasjonen :)

Dessuten er ikke tanken på et hvitt feste løsner og faller ned i svelget under operasjonen spesielt hyggelig....

I enkelte tilfeller (oftest når det opereres i underkjeven) så låses kjeven i en operiode etter operasjonen (inntil benet har grodd). Jeg vet ærlig talt ikke om den hvite strengen er egnet ?

Jeg hadde titan klosser/fester og titanskinne/-snor/-bånd.

Det er ingen katastrofe, men jeg har full forståelse for at det føles annerledes når man er yngre (og kanskje mer opptatt av utseende i øyeblikket ?) enn når man bblir mer voksen og kanskje er mer opptatt av bittfunksjonen og utseende etter at behandlingen er over :)

Skjønner. Men jeg hadde uansett gått for det! Reguleringen er jo uansett temporær, og resultat er pene og funksjonelle tenner.

Masse lykke til til TS :klem:

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hvordan dere har hatt råd til invisalign og andre reguleringer? Er det å spare som gjelder, eller kan man få støtte til slikt?

Jeg har et ujevnt og rart bitt (i følge tannlegen) men han snakket ikke om regulering likevel. Kanskje fordi jeg er "for gammel"?

Skrevet

Kan jeg spørre om hvordan dere har hatt råd til invisalign og andre reguleringer? Er det å spare som gjelder, eller kan man få støtte til slikt?

Jeg har et ujevnt og rart bitt (i følge tannlegen) men han snakket ikke om regulering likevel. Kanskje fordi jeg er "for gammel"?

Jeg har skeive tenner, men ingen problemer med bittet. Så jeg må betale selv. Mulig en kan få noe støtte om det er store problemer? Tannlegen mine har heller aldri nevnt noe om regulering før jeg gjorde det selv, og da sa han at det egentlig bør det se sånn og sånn ut.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Normal "standard" regulering er, inntil pasienten fyller 18 år, dekket av sen såkalte "trygden".

Alvorlige bittavvik dekkes i varierende grad, avhengig av alvorligheten av avviket.

Den beste anbefaling jeg kan gi deg er å be din normale tannlege (allmenntannlege) å hevise deg til en av distriktets spesialiseter i kjeveortopedi.

Der vil du bli undersøkt og få en eventuell diagnose på de rare tingene ved bittet ditt.

Finner vedkommende spesialist ut at avviket er så stort at det kun kan korrigeres ved ortognatisk-kirurgisk behandling så er neste etappe utredning/undersøkelse på nærmeste sykehus, og odontlogiske fakultet med slik kompetanse.

Og så er prosessen i gang.

Som sagt; første punkt er din normale tannlege som skal henvise deg til speislaisten i kjeveortopedi.

Den eldste med åpent bitt som var operert på Haukeland var i følge min professor, en kvinne på 70 år :) Er du eldre enn det så kan det muligens bli noen utfordringer.... Hvor gammel er du da, siden du er bekymret for å være for gammel ;)

AnonymBruker
Skrevet

TS: Tusen takk for svar. Jeg har utstående tenner oppe, og tennene nede har bøyd seg utover for å møte tennene oppe. I tillegg har jeg noe feil i rekkefølgen på jekslene. Litt liten hake, sånn at munnen nesten ser ut som et lite "nebb". Har egenlig ikke vært plaget av det tidligere før jeg nå har fått overlappende fortenner. Har i tillegg en tannkjøttsykdom som gjør sannsynligheten for mer "krøller" på tennne. Jeg vil få dekket omtrent "alle" kostnader pga operasjonen, det har vært mer det psykiske - at alle ser det- som jeg har tenkt litt på.

Skrevet

Jeg er 23 år gammel og vurderer sterkt regulering for å rette opp i skjeve fortenner som overlapper hverandre.

Gleder jeg meg til å gå med reggis? Nei. Gleder jeg meg til jeg er ferdig med det og bittet er fint, og vil det da være verdt det? Ganske sikker på det ja.

Har en tråd hvor jeg lurer litt på pris og slikt:

http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=566711

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg gjorde det veldig enkelt, fortalte på jobben hva jeg skulle igang med (for da visste de fleste hva og hvorfor) :)

Resultatet av å ha informert i forkant var veldig positivt. Full forståelse, full sympati, mange spørsmål underveis om hvordan det stod til, om det var vondt, nårtid jeg var ferdig osv. osv.

Gode kolleger viste at de brydde seg, og at de syntes det var fint å få "være med underveis" :)

Tiden med reguleringen på er en bitteliten periode av livet, og den fører frem til noe godt :) - som skal vare resten av livet.

Hele ansiktet ditt vil bli mer symetrisk når haken kommer litt lenger frem og bittet blir helt funksjonelt (det er helt herlig ! :danse: )

Har du vært hos en spesialist i kjeveortopedi (det vi før kalte reguleringstannlege) ennå ?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det veldig enkelt, fortalte på jobben hva jeg skulle igang med (for da visste de fleste hva og hvorfor) :)

Resultatet av å ha informert i forkant var veldig positivt. Full forståelse, full sympati, mange spørsmål underveis om hvordan det stod til, om det var vondt, nårtid jeg var ferdig osv. osv.

Gode kolleger viste at de brydde seg, og at de syntes det var fint å få "være med underveis" :)

Tiden med reguleringen på er en bitteliten periode av livet, og den fører frem til noe godt :) - som skal vare resten av livet.

Hele ansiktet ditt vil bli mer symetrisk når haken kommer litt lenger frem og bittet blir helt funksjonelt (det er helt herlig ! :danse: )

Har du vært hos en spesialist i kjeveortopedi (det vi før kalte reguleringstannlege) ennå ?

Ja har vært hos spesialist, han har sendt henvisning til sykehuset (?). De skulle også gjøre vurdering og dersom den samstemte med tannlegen sin, var det bare å sette i gang. Føler meg med bedre mot når jeg ser svarene her. :-)

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ta her igjen. Jeg skrev dette innlegget for over ett år siden. Jeg slo det fra meg i etterkant. Både spesialisten og legen jeg var på på sykehuset kommenterte den lille haken min, og legen på sykehuset sa også (tro det eller ei) at det var mer sexy med en mer markert hake. Jeg ble litt satt ut, men tenker bare at han mente det som indirekte å si at jeg burde gjøre det. Nå er tankene mine påmigjen, ikke minst når jeg ser at forteneste mine stikker ut over underleppa når jeg smiler. Har ganske store fremtredende tenner, så det vises ganske godt. Tatt med i betraktningen er at jeg faktisk alltid har fått høre at jeg har flotte tenner. Det er mest sannsynlig fordi de er naturlig vite og står beint tross alt overbittet.<br /><br /> Anonym poster: f65f6b8303870380359329a4a4665250

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...