Gå til innhold

Hvordan få superlav fettprosent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hvordan får man superlav fettprosent? Gjerne så lav at magen er dønn flat, selv når jeg sitter. Normal slanking ved å gå i kaloriunderskudd kan jeg ikke gjøre ettersom jeg allerede har BMI på 21, så jeg er uten tvil en slank person.

Men i forhold til vekten er fettprosenten høy og jeg har en mage som er alt annet enn slank. Mye av dette skyldes nok to ting: genetisk laget for å ha magefett og at jeg har spist mye junkfood og sukker, men holdt meg unna kalorioverskudd likevel slik at jeg ikke har gått opp i vekt.

Så hva gjør jeg? Løper interwaller så svetten renner hver dag og spiser kun nøtter, kjøtt og fisk? Jeg bør vel ikke gå med kaloriunderskudd slik at jeg går ned i vekt, men spise akkurat så mange kalorier som jeg forbrenner? Og at de kaloriene kun består av protein og sunt fett og nesten ikke karbohydrater? Andre tips?

Tusen takk på forhånd for alle ideer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, for det første bør du spise mer enn bare nøtter, kjøtt og fisk. Hva mener du med en "super lav fettprosent" uansett? 2%? Husk at mye av dette går begge veier - det er ikke direkte sunt å ha for lav fettprosent heller.

Karbohydrater er forøvrig veldig viktig å få i deg for å skaffe påfyll av energi. Fettsyrer øker derimot fettforbrenningen. Og joda, du kan trene slik at du forbrenner litt ekstra, slik at du kan holde deg på nåværende kcal-inntak, samtidig som du også "strammer" opp magen som følge av treningen.

Dette er et forum, men helt ærlig.. Jeg stiller meg skeptisk til posten din. Det er bra at du er bevisst på dette med kcal slik at du ikke risikerer å få i deg for lite, men husk at det er viktig å ha en god og fornuftig balanse mellom karbohydrater, proteiner og fett i kosten. Det er viktig at det ikke blir et for hysterisk fokus rundt fettprosenten, da det som nevnt ikke er sunt å ha denne for lav heller.

Jeg anbefaler deg å snakke med en ernæringsfysiolog eller annen fagperson personlig (ikke via nettet..) for videre svar.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du er inne på noe med det du skriver trådstarter. Interwalltrening vil gjøre at kroppen forbrenner hovedsaklig fett. Kalorimessig bør du nok ligge slik at det går opp i opp, ikke underskudd og ikke overskudd, men det viktigste er at kaloriene består av protein, fett og nesten ikke noe karbohydrater eller sukker. Da vil vekten dn forbli den samme, men fettprosenten synke!

Gjest Elfrida
Skrevet

Flat mage når du sitter er litt vanskelig å få til, hvor skal huden gjøre av seg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Intervall, ikke interwall!

AnonymBruker
Skrevet

Flat mage når du sitter er litt vanskelig å få til, hvor skal huden gjøre av seg?

Poenget er at fettet er borte, kan gjerne få noen hudvalker, men ikke en stor dvask mage.

Men til dere som har skrevet over; Jeg skal altså spise like mye kcal som jeg forbrenner. For tiden forbrenner jeg ca 2000 kalorier daglig (trener daglig) men de består av 1300 med kjøtt, fisk, grønnsaker og nøtter men 700 med junkfood (går gjerne med en hel stratosplate til dessert eller tre is) - det betyr med andre ord at jeg bør fortsette å spise 2000 kcal daglig med at de alle skal bestå av proteiner, grønnsaker og sunt fett?

Altså samme kcal-mengde, men at de nå bare består av sunn mat og ikke sukker? Da vil fettprosenten gå ned uten at vekten blir påvirket? Er det så enkelt?

AnonymBruker
Skrevet

"Superlav" fettprosent, spesielt for kvinner, er livsfarlig dersom det opprettholdes over lengre tid. Selv ikke fitnessutøvere ønsker/klarer å holde fettprosenten ekstremt lav hele året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Superlav" fettprosent, spesielt for kvinner, er livsfarlig dersom det opprettholdes over lengre tid. Selv ikke fitnessutøvere ønsker/klarer å holde fettprosenten ekstremt lav hele året.

Neivel, så trenger den ikke å bli superlav da, men ihvert lav, så lav at magen ikke er fleskete lenger...

Kan ikke noen heller forklare nærmere hvordan jeg får det?

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket hormonnivåene dine i det siste? Østrogenoverskudd lagrer fettet rundt midjen og gir dermed ekstra magefett.

Skrevet (endret)

Superlav fettprosent tror jeg ikke du vil ha, da det i mange tilfeller fører til infertilitet.

Men for å minske fettprosenten er det lurt å lette på rumpe og komme seg ut å trene. Spis sunt, men om du trener hardt trenger kroppen påfyll, og da skal man helst har mer kcal enn det en skal ha ved gjennomsnittlig aktivitetsnivå, hvis ikke blir energinivået fort flatt.

Hvor gammel er du forresten? Syntes det hørtes ut som du har et usunt forhold til kropp/mat/trening.

Endret av Envy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...