AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Jeg begynte i dag i ny jobb. Har gledet meg veldig, endelig fikk jeg jobbe med klær og mote. Jeg blir ferdig med videregående nå om 14 dager, og er klar for å jobbe en god del i sommer. Da jeg skulle skrive under på arbeidskontrakten i dag ble jeg helt satt ut av lønnen, nemlig 100 kr i timen og ingen tillegg på kveld og helger. Men som sagt, så ble jeg veldig satt ut, og skrev under uten å tenke meg om ordentlig. 100 kr er svært lite? For en 20 år gammel jente som er ferdig med vgs? Og skal begynne å studere? Hva kan jeg gjøre nå?
KaDust Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Minstelønna er vel på 126kr timen? Var i hvertfall det når jeg jobbet minstelønn, men dette kan du sjekke. Du har uansett krav på minstelønn som def er mer enn 100kr.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Minstelønn nå er på rundt 125, du burde sjekke ut hva du har krav på ts!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 Tror ikke man har krav på noenting. Det finnes vel ingen lovfestet minstelønn i Norge, dessverre. Trodde det var arbeidgiver og ansatt som måtte diskutere det og bli enige?
Glitnir Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Det finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge. Dersom arbeidsgiver er bundet av tariffavtale må han selvsagt følge denne, men ellers et lønn et rent forhandlingsspørsmål mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Som Glitnir sier er det ingen lovfestet minstelønn i Norge. Dersom bedriften har særavtale må den følges, hvis ikke er lønn fullt og helt en diskusjonssak med arbeidsgiver og arbeidstaker. Når det er sagt så synes jeg 100 kroner i timen er litt lavt. De fleste med særavtale har rundt 125 kroner som minstelønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå