Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i dag i ny jobb. Har gledet meg veldig, endelig fikk jeg jobbe med klær og mote. Jeg blir ferdig med videregående nå om 14 dager, og er klar for å jobbe en god del i sommer. Da jeg skulle skrive under på arbeidskontrakten i dag ble jeg helt satt ut av lønnen, nemlig 100 kr i timen og ingen tillegg på kveld og helger. Men som sagt, så ble jeg veldig satt ut, og skrev under uten å tenke meg om ordentlig.

100 kr er svært lite? For en 20 år gammel jente som er ferdig med vgs? Og skal begynne å studere? Hva kan jeg gjøre nå? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstelønna er vel på 126kr timen? Var i hvertfall det når jeg jobbet minstelønn, men dette kan du sjekke. Du har uansett krav på minstelønn som def er mer enn 100kr.

AnonymBruker
Skrevet

Minstelønn nå er på rundt 125, du burde sjekke ut hva du har krav på ts!

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke man har krav på noenting. Det finnes vel ingen lovfestet minstelønn i Norge, dessverre. Trodde det var arbeidgiver og ansatt som måtte diskutere det og bli enige?

Skrevet

Det finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge. Dersom arbeidsgiver er bundet av tariffavtale må han selvsagt følge denne, men ellers et lønn et rent forhandlingsspørsmål mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som Glitnir sier er det ingen lovfestet minstelønn i Norge.

Dersom bedriften har særavtale må den følges, hvis ikke er lønn fullt og helt en diskusjonssak med arbeidsgiver og arbeidstaker.

Når det er sagt så synes jeg 100 kroner i timen er litt lavt. De fleste med særavtale har rundt 125 kroner som minstelønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...