AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Det trues med bankstreik fra tirsdag. Da får man verken brukt nettbank, minibank eller kredittkort. En sånn streik kan umulig vare lenge, eller? Jeg skal ha feriepengene inn på konto neste uke, og det blir ganske så ugreit hvis de ikke kommer. Kan man få renter og gebyrer på regninger man ikke får betalt når banken er stengt? Regninger blir visst betalt hvis de legges inn før streiken, men det hjelper jo lite om ikke lønnen kommer inn på konto i tide. Nå tviler jeg sterkt på at det blir noen streik, men dog...
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Vanskelig, om ikke umulig, å si hvor lenge en eventuel streik vil vare. Men tror neppe den vil vare mange dagene før noen bryter inn, da det vil lamme mye av samfunnet og fort gå på liv og helsen løs. Det med renter og gebyrer aner jeg ikke noe om. Hva med å sjekke med banken din?
Ueland Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 I 2006 varte det i 12 dager om jeg har Googlet rett, så jeg har nå tatt ut noen kr hvertfall. Sånn i tilfelle.
Vindmølle Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 I 2006 var det de som jobbet med forsikring som ble tatt ut først, og ja - streiken ble relativt langvarig - men hele gikk til tvungen lønnsnemd før de innen bank ble tatt ut. Denne gang skal bank tas ut først. Det medfører vel egentlig at de som jobber i bank ikke har reell streikerett, blir det streik blir det nok tv.lønnsnemd veldig raskt.
Mynona Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Oi. dette har jeg ikke fått med meg.. Er det altså sånn at man ikke kan bruke kortet i butikker/minibanker?? Jeg skal på ferie, så hadde vært litt krise å sitte i utlandet uten penger i grunn.. Da får jeg i hvertfall ta ut masse cash på forhånd, selv om jeg ikke liker å gå rundt med mye cash på meg i storbyer...
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Oi. dette har jeg ikke fått med meg.. Er det altså sånn at man ikke kan bruke kortet i butikker/minibanker?? Jeg skal på ferie, så hadde vært litt krise å sitte i utlandet uten penger i grunn.. Da får jeg i hvertfall ta ut masse cash på forhånd, selv om jeg ikke liker å gå rundt med mye cash på meg i storbyer... Kort vil fungere i utlandet, men ikke i Norge. Les f.eks her om konsekvensene av streiken: https://www2.sparebank1.no/portal/1001/3_privat?_nfpb=true&_pageLabel=page_privat_innhold&aId=1268409745057 1
Gjest Mauna Lee Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Oi. dette har jeg ikke fått med meg.. Er det altså sånn at man ikke kan bruke kortet i butikker/minibanker?? Jeg skal på ferie, så hadde vært litt krise å sitte i utlandet uten penger i grunn.. Da får jeg i hvertfall ta ut masse cash på forhånd, selv om jeg ikke liker å gå rundt med mye cash på meg i storbyer... Hvis du bruker VISA eller mastercard så skal det vel gå helt fint. De er det jo ikke norske banker som styrer =) De internasjonale debet- og kredittkortene vil kunne brukes i utlandet. Dette gjelder også bruk av slike kort for handel på nett når nettstedet befinner seg i utlandet, ifølge FNO. Har du for eksempel et Visa-kort, vil du kunne bruke dette som normalt utenfor landets grenser. Sitat fra DinSide
Tears.of.the.Sun Skrevet 2. juni 2011 #8 Skrevet 2. juni 2011 Lurer på om den streiken har startet allerede Nettbanken min vil ikke fungere ordentlig.
Mynona Skrevet 2. juni 2011 #9 Skrevet 2. juni 2011 puuh.. det var bra!! Kanskje greit å ta ut litt norske penger før jeg reiser da, sånn tilfelle det fortsatt er streik når vi kommer hjem neste uke.. Enda en ting å huske på før jeg reiser...
Antlers Skrevet 2. juni 2011 #10 Skrevet 2. juni 2011 Som du sikkert har fått med deg i media i de siste dagene, er det varslet mulig arbeidskonflikt i bankene. Den trer i kraft fra og med morgenen tirsdag 7. juni 2011 hvis partene ikke blir enige. De fleste banktjenester er ikke tilgjengelige under streiken. Nei, det har jeg virkelig ikke fått med meg, tenk. Burde det ikke blitt varslet om denslags på en måte som gjør at alle får det med seg? Det kan tross alt få ganske skumle konsekvenser om man ikke vet om dette på forhånd (det kan det jo forsåvidt om man vet om det også, men da er man i alle fall forberedt). Flott da at jeg får penger 2 dager etter denne streiken evt. starter...
Ueland Skrevet 2. juni 2011 #11 Skrevet 2. juni 2011 Nei, det har jeg virkelig ikke fått med meg, tenk. Burde det ikke blitt varslet om denslags på en måte som gjør at alle får det med seg? Det kan tross alt få ganske skumle konsekvenser om man ikke vet om dette på forhånd (det kan det jo forsåvidt om man vet om det også, men da er man i alle fall forberedt). Flott da at jeg får penger 2 dager etter denne streiken evt. starter... Tja, det har vel stått i samtlige aviser allerede, usikker på hvordan det skal varsles mer (Nå blir det uansett ikke mange dagene det varer, får lønn 3 dager uti så håper det er ferdig da )
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #12 Skrevet 2. juni 2011 Nei, det har jeg virkelig ikke fått med meg, tenk. Burde det ikke blitt varslet om denslags på en måte som gjør at alle får det med seg? Det kan tross alt få ganske skumle konsekvenser om man ikke vet om dette på forhånd (det kan det jo forsåvidt om man vet om det også, men da er man i alle fall forberedt). Flott da at jeg får penger 2 dager etter denne streiken evt. starter... Tja, det har stått oppslag om det i de fleste aviser og i alle nettbankene jeg bruker er det også oppslag om det på forsiden. De bankene som ikke har oppslag om det enda vil sikkert komme med noe i løpet av kort tid, det er jo fortsatt nesten en uke igjen til streiken eventuelt blir en realitet. Hvor mye mer varsel bør det være synes du? Ringerunde?
Antlers Skrevet 2. juni 2011 #13 Skrevet 2. juni 2011 Tja, det har vel stått i samtlige aviser allerede, usikker på hvordan det skal varsles mer (Nå blir det uansett ikke mange dagene det varer, får lønn 3 dager uti så håper det er ferdig da ) Tja, det har stått oppslag om det i de fleste aviser og i alle nettbankene jeg bruker er det også oppslag om det på forsiden. De bankene som ikke har oppslag om det enda vil sikkert komme med noe i løpet av kort tid, det er jo fortsatt nesten en uke igjen til streiken eventuelt blir en realitet. Hvor mye mer varsel bør det være synes du? Ringerunde? Det står ingenting om dette på min banks hjemmeside, og jeg leser nyheter hver dag (riktignok på nett) uten å ha sett snurten av en advarsel mot dette. Synes det er rart at jeg ikke har sett noe som helst om det i de 4 nettavisene jeg følger... Ringerunde er vel litt over the top, men en varsels-SMS kunne de fint sendt ut - det gjør de til og med når det er bare er snakk om nedetid i nettbanken - og da i god tid. I avisene bør det være et av hovedoppslagene. En uke er ikke lange tiden for de som må finne andre løsninger enn å bare ta ut litt ekstra på forhånd. 1
Mynona Skrevet 2. juni 2011 #14 Skrevet 2. juni 2011 Det står ingenting om dette på min banks hjemmeside, og jeg leser nyheter hver dag (riktignok på nett) uten å ha sett snurten av en advarsel mot dette. Synes det er rart at jeg ikke har sett noe som helst om det i de 4 nettavisene jeg følger... Ringerunde er vel litt over the top, men en varsels-SMS kunne de fint sendt ut - det gjør de til og med når det er bare er snakk om nedetid i nettbanken - og da i god tid. I avisene bør det være et av hovedoppslagene. En uke er ikke lange tiden for de som må finne andre løsninger enn å bare ta ut litt ekstra på forhånd. Har heller ikke sett ett eneste oppslag om dette i avisene. Jeg så denne tråden, og da gikk jeg inn i på banken min sin nettside - og der stod det om det. Men jeg er sjelden inne på bankens hjemmeside, og er bare i nettbanken 2 ganger i mnd, så dette kunne virkelig gått meg hus forbi... 2
LilleBille Skrevet 2. juni 2011 #15 Skrevet 2. juni 2011 Har heller ikke sett ett eneste oppslag om dette i avisene. Jeg så denne tråden, og da gikk jeg inn i på banken min sin nettside - og der stod det om det. Men jeg er sjelden inne på bankens hjemmeside, og er bare i nettbanken 2 ganger i mnd, så dette kunne virkelig gått meg hus forbi... Noe har det vel stått - et kjapt søk kom opp med dette: VG - Dine penger Aftenposten TV 2 - nyhetene Aftenbladet Adressa
Østlandet Skrevet 2. juni 2011 #16 Skrevet 2. juni 2011 Har heller ikke sett ett eneste oppslag om dette i avisene. Jeg så denne tråden, og da gikk jeg inn i på banken min sin nettside - og der stod det om det. Men jeg er sjelden inne på bankens hjemmeside, og er bare i nettbanken 2 ganger i mnd, så dette kunne virkelig gått meg hus forbi... Slapp av. Slapp av. Slapp av. Kan ikke få sagt det nok. Tenk dere om. Så skjønner vel alle at dette ikke blir noen langvarig streik. Om det i det hele tatt blir noen. Og da tenker jeg ikke bare på privatøkonomien til folk.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #17 Skrevet 2. juni 2011 Det blir vel tomt i minibankene nå til helgen, siden alle folk alltid skal hamstre når det rasles med streikesablene.
Mynona Skrevet 2. juni 2011 #18 Skrevet 2. juni 2011 Slapp av. Slapp av. Slapp av. Kan ikke få sagt det nok. Tenk dere om. Så skjønner vel alle at dette ikke blir noen langvarig streik. Om det i det hele tatt blir noen. Og da tenker jeg ikke bare på privatøkonomien til folk. I 2006 varte den i 12 dager skrev en over her. Og jeg er helt avslappet.
Mynona Skrevet 2. juni 2011 #19 Skrevet 2. juni 2011 Noe har det vel stått - et kjapt søk kom opp med dette: VG - Dine penger Aftenposten TV 2 - nyhetene Aftenbladet Adressa Ser at det ble skrevet om i går - da scrollet jeg bare gjennom et par aviser, hadde ikke tid til mer, da jeg jobbet overtid og var dødssliten når jeg kom hjem. Hørt på radio hele dagen da - ble ikke nevnt der heller...
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #20 Skrevet 2. juni 2011 Har en bankstreik noensinne blitt noe av? Sist stoppet de den jo før den fikk begynt. Konsekvensene blir jo alt for store for alt for mange. Gamlemor kommer på apoteket for å hente hjertemedisinen sin, men oops, kan ikke få ut kontanter eller bruke kort = ingen medisin. Det samme med alle som skal handle mat og ikke har nok cash. Helt opplagt at dette vil ramme både liv og helse og viktige samfunnsfunksjoner fra time 1. Så jeg regner med at de enten blir enige, eller det blir lønnsnemnd. Skal man få gjennomført en streik, kan man ikke lamme hele samfunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå