Fru Fomle Skrevet 12. november 2003 #1 Del Skrevet 12. november 2003 Siden jeg har pulsklokke burde jeg vel vite makspulsen min for å få fullt utbytte av denne. Men siden jeg nettopp har begynt å trene igjen etter skade så tør jeg ikke presse kroppen noe videre. Er det noen annen måte jeg kan finne makspulsen på? Jeg vet at du kan ta 220 - alder, men dette blir veldig unøyaktig. Kan man gå ut fra den gj.snitt pulsen man har hatt i et løp og ut fra det ca. regne ut en makspuls? Jeg innbiller meg at makspulsen min er ganske høy. Var med på et løp i vår der jeg løp i nærmere 45 min med en gj.snitt puls på 173. Noen forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 12. november 2003 #2 Del Skrevet 12. november 2003 Hva slags skade har du hatt? Deter ingen annen omvei en å presse hjertet til å pumpe det det er godt for... Du kan imidlertid sykle og løpe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 12. november 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 12. november 2003 Har en skade i kneet, trolig ITBS (vondt på utsidet av kneet, et bånd som er irritert og "gnager"). Dette kommer av overbelastning, og jeg er redd for å få tilbakefall. Tidligere fikk jeg også vondt av å sykle, så jeg er redd for å presse for hardt der også. Det jeg egentlig mente med spørsmålet er om jeg ut fra gj.snitt puls i et løp kan si at jeg da har klart å løpe på f.eks. 85% belastning og derfra kan regne ut makspulsen. Eller blir det like unøyaktig som å ta utgangspunkt i formelen der du tar 220 - alder (i mitt tilfelle blir makspulsen da 292)? Jeg innser vel at det blir ganske unøyaktig uansett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 12. november 2003 #4 Del Skrevet 12. november 2003 Nei det går ikke.... Men du kan sykle til melkesyra spruter ut av øra på veldig lett bellasning også da! det skal ikke være tungt for kneet ditt! Bare gi på og trø de du klarer! Gjør det i noen minutter. Tenker du fort vil se svarte prikker.. da kan du ta pulsen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska offline Skrevet 12. november 2003 #5 Del Skrevet 12. november 2003 Som generell veiledning er det litt lenge å holde på noen minutter hvis man ønsker å måle sin maxpuls. Man klarer ikke å holde maxpuls i flere minutter, og man trenger heller ikke flere minutter for å komme opp i max-puls. Ellers er jeg enig med Arketypen, du kan antagelig fint klare å finne makspulsen din uten å overbelaste kneet. Vanligvis holder det med ca. 30 sekunder full fres for å finne makspulsen. Men da skal det være full fres også! Jfr. Sportsmaster: Du finner maxpuls ved å kjøre full innsats sykling eller løping i motbakke i 20 – 30 sekunder. NB ! God oppvasrming først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 12. november 2003 #6 Del Skrevet 12. november 2003 Dette hørtes slitsomt ut...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 13. november 2003 #7 Del Skrevet 13. november 2003 Dette gjelder løpring i MOTBAKKE eller sykling md belastning Petruska.... Skal man bare spurte avgårde uten bell. trenger man litt tid til anaerobe prosesser setter inn, og da også makspuls... Tex: Ja, det er det. Det er færre jenter/damer enn gutter/menn som klarer finne sin makspuls... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 13. november 2003 #8 Del Skrevet 13. november 2003 Tex: Ja' date=' det er det. Det er færre jenter/damer enn gutter/menn som klarer finne sin makspuls...[/quote'] Pøh!!! Nå er det rett før jeg drar ned på Elixia for å finne maxpulsen min :-) De har vel forresten pulsmålere på Elixia o.l. steder som man kan få låne for å finne maxpuls ? Dvs. man kan få hjelp av de hvis man ikke klarer det selv Jeg spør selvfølgelig for en kompis av meg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 13. november 2003 #9 Del Skrevet 13. november 2003 Nåer det et faktum at flere jenter/kvinner "liker" eller klarer å finne sine fysiske ytterpunkter når det gjelder fysikken sin enn menn... Men jeg sier ingen ting om hverken Punky eller andre... Vil tro du kan få hjlp på et treningssenter ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 13. november 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 13. november 2003 Takker for svar! :D Har time med fysioterapaut på mandag, skal da høre om jeg får "lov" til å ta makspuls-test på sykkel. Jeg er vel generelt enig med deg Arketypen i det du sier om at jenter ikke er like flinke til å presse seg selv. Vet ihvertfall at jeg selv ikke er det... Men jeg tror de fleste treningssenter tilbyr hjelp til å finne makspuls (hjelp til å skikkelig presse seg), så det kan nok være greit å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå