California Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Skal ha nytt kjøkken. Slik det ser ut nå blir det hvitt høyglans på begge sider, enten med en heltre eik benkeplate, (eller corian eller granitt hvis jeg tar meg råd til det). Kjøkkenet er ca 8kvm, paralellformet, nokså smalt og med vindu (morgensol) kun på den ene enden, slik at det blir ikke veldig mye lys som slipper inn. Derfor tenker jeg det er best å holde kjøkkenet så lyst som mulig. Men så kommer spørsmålet om gulv inn. I resten av leiligheten ser det ut til at vi går for eikeparkett, 3-stavs. Bør jeg gå for eikeparkett på kjøkkenet også for å opprettholde "flyten" eller bør jeg velge noe mer praktisk? Evt hva? Er parkett + kjøkken veldig dumt eller er det OK?? Andre tips og råd om kjøkenplanleging tas også imot med takk:)
Mynona Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Har aldri drevet med kjøkkenplanlegging, så jeg har egentlig ingen tips, men jeg kan fortelle at jeg har eikeparkett på kjøkkenet, og det er ikke noe upraktisk egentlig. Ikke noe problem å ha parket på kjøkkenet. Det eneste var da oppvaskmaskinen gikk lekk, og fikk vannskade, men det gikk på forsikring, så parketten er byttet. 2
Gjest Tjoms Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Jeg valgte parkett i min gamle leilighet nettopp for å ha "flyt" i leiligheten. Problemet med parkett er at det tåler ikke vann, og når du mister ting på gulvet (som man ofte gjør på kjøkken, bestikk osv), så blir det vanvittig mye hakk. Ei venninne la alloc laminatgulv i hele underetasje i hus istedet, de har 4 barn, 3 katter, 1 hund, og er 2 voksne, ingen riper, godt gulv,og tåler langt mer slitasje. Fint er det også
Paprica Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Mye tøft vinyl å få tak i, tror jeg. Men jeg driver ikke med oppussing, så jeg er ingen ekspert;) Vi har godt gammeldags tregulv på kjøkkenet. Det er pent, men jeg synes det er litt upraktisk med tanke på rengjøring og sånt. Det BLIR jo mer søl på et kjøkken enn i en stue... Personlig har jeg litt sansen for sånn sjakkbrettgulv. Tror fort man kan spare litt penger også, på å velge vinyl. Når det gjelder flyten, så tenker jeg at det kommer litt an på romløsningen om det er "viktig" å ha samme gulv eller ikke. Jeg er egentlig fan av at kjøkkenet er helt adskilt fra stuen, og at det dermed er to rom som kan få lov til å se helt forskjellige ut.
SmallTalk Skrevet 3. juni 2011 #5 Skrevet 3. juni 2011 Vi har lagt 2-stavs eikeparkett parkett i hele 1.etg hos oss, men tok ikke sjansen på å legge det på kjøkkenet i tillegg. Jeg er ekstremt klønete, og gulvet hadde endt opp vannskadet etter kort tid. Kjøkkenet står snart for tur, og da blir det vinyl på kjøkkengulvet. Synes fliser er for hardt å gå på, og parkett egner seg ikke av nevnte grunner.
lilla¤ Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 jeg leier leilighet og på kjøkkenet har vi tregulv. Vis jeg fikk bestemme selv hadde jeg valgt vinyl eller noe lignende ikke tre. Gulvet er gammelt og har mye hakk, sprekker og mellomrom mellom treet, blir alltid mye søl på kjøkken, med vann og smuler, tørr ikke tenke på hva som lever i de sprekkene:P så jeg anbefaler noe annet enn tre:)
Cata Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Har ikke problemer med eikeparketten som er på mitt kjøkken. Har halvåpen løsning så det er nok lagt parkett for å binde arealet sammen med stua, visuelt sett. Men må tilføye at jeg bor alene og sjelden mister ting i gulvet så det kan jo ha bidratt. Største parketthakk har jeg faktisk i gangen, der jeg klarte å miste en gardinstang en gang.....
Gjest Ruccola Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Har en barn er parkett veldig mykt og godt å leke på, kjøkken eller ikke. Men det er også så mykt at man lett får hakk i. Mister du en gaffel i gulvet vil det nok vise. Svigers slipte ned sin parkett for noen år siden. Leigde inn en proff med maskin, men resultatet ble fortsatt ikke perfekt. Man ser merker fra slipemaskinen her og der. Og ikke for å nevne hvor mye jobb det var å skulle lakke dette i tre strøk, med pussing innimellom lagene. Man må rett og slett flytte ut for en stund. Koster flesk også! Så jeg har bestemt meg for at når vi skal bygge hus skal jeg ikke ha parkett men vanlig klikktarkett eler hva det heter. Tåler ikke så mye vann, da kan skjøtene svelle litt, så kanskje upraktisk på kjøkken sånn sett, men jeg vil heller legge nytt gulv etter 10 år enn å slipe ned parkett som svigers gjorde..... koster ikke noe mer for å si det sånn!
SmallTalk Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Så jeg har bestemt meg for at når vi skal bygge hus skal jeg ikke ha parkett men vanlig klikktarkett eler hva det heter. Tåler ikke så mye vann, da kan skjøtene svelle litt, så kanskje upraktisk på kjøkken sånn sett, men jeg vil heller legge nytt gulv etter 10 år enn å slipe ned parkett som svigers gjorde..... koster ikke noe mer for å si det sånn! Anbefaler virkelig ikke klikktarkett (klikklaminat). Det er steinhardt å gå på og gulvene blir iskalde, i tillegg til at det er ekstremt glatt. Da hadde jeg heller lagt vinyl eller linoleum.
Gjest Tjoms Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Alloc laminat er veldig godt egnet dog, og kan ikke sammenlignes med vanlig laminat. Men hvis kjøkkenet skal ha annerledes gulv enn stua så hadde jeg gått for vinyl, flis eller linoleum. Skal stue og gulv ha likt, ville jeg trolig valgt alloc laminat. Utrolig slitesterkt, pent er det også.
vivana Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 Vi har fliser, og flytt er det også, for vi har fliser i både gang og stue:) aldri hakk eller andre skader, tåler både vann og varme (trenger f.eks ikke glassplate under peis), finnes i forskjellige varianter. Men det er dyrt og man må ha varme i gulv:)
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #12 Skrevet 8. juni 2011 Jeg foretrekker funskjon fremfor form, altså det praktiske. Etter relativt kort tid vil det praktiske fort fremstå som det peneste alternativet også, siden upraktiske gulv fort blir ødelagt. Hørte en gang om noen som hadde et lyst vegg-til-vegg teppe på kjøkkengulvet. Det er sikkert veldig pent nøyaktig frem til middagstid.
Gjest Harriet Skrevet 8. juni 2011 #13 Skrevet 8. juni 2011 Jeg har parkett og ser ingen problem med det. Har parkett av typen ask nå og er kjempefornøyd, ingen problem med hakker eller merker. Og om jeg så skulle få et par merker i gulvet så er ikke det noen krise. Det er ikke all verdens merker man får av å miste en gaffel eller et glass i gulvet, jeg har mistet ting jeg, men ser ingen merker. Dessuten ville jeg heller hatt parkett med et lite hakk enn å ha laminatgulv. Søler jeg vann på gulvet så tørker jeg opp med det samme. MEN - hvis jeg hadde hatt gangen i flukt med kjøkken så hadde jeg nok valgt skifer-fliser - det er utrolig lekkert. Men det er ikke fint med skifer på et lite kjøkken når man har eks parkett i rommet utenfor. 1
hilli Skrevet 9. juni 2011 #14 Skrevet 9. juni 2011 Jeg ser ikke problemet med parkett på kjøkkenet, har det selv og er fornøyd med den. Det blir selvfølgelig noe slitasje i form av riper og hakk, men ikke noe mer enn i resten av huset, og jeg er av den rotete og slepphendte typen... Jeg har riktignok ikke mistet noen jerngryter i gulvet, men jeg har mistet mye annet og det blir ubetydelige merker av kopper og bestikk. De fleste tørker vel opp vannsøl relativt raskt etter at uhellet er ute og parkettgulv tåler å bli sølt på så lenge vannet ikke blir liggende (men det er det vel få gulv som tåler uansett). De eneste alternativene jeg ser for meg at jeg kunne hatt på kjøkkenet måtte være heltregulv eller linoleum (sjakkruter ). Fliser er jo så harde og laminat er ikke pent. Gummi og vinyl syns jeg kan være kult, men det passer ikke min stil og er derfor uaktuelt for meg.
Gjest Ruccola Skrevet 9. juni 2011 #15 Skrevet 9. juni 2011 Parkett skal vel tåle vann i lange baner siden det er lakket overflate. Er vel klikkgulvene som en skal passe seg for vann på, siden det da kan trekke nedi og så sveller endene opp. Eller har jeg misforstått forskjellen på parkett og tarkett? Jeg trodde parkett var gulv i heltre, altså som en lakker overflaten på, og som kan slipes ned om man vil pusse det oppigjen etter x-antall år. og tarkett er da "billig" varianten der man klikker i hop og ikke gjør noe mer. Ikke kan slipe ned eller noe. (Er det dette som blir kallet for laminat? ) Linolium er vel belegg er det ikke? enten i fliser man limer på, eller sånne heldekkende? (Sånn man ofte har på badet om man ikke har fliser) Vi har ihvertfall sett mange flotte gulv i klikk-typen, og jeg tror nok en får foskjellige hardheter der også, selv om man ikke får det like mykt som det heltre (parkett) er. Men som sagt mulig jeg har missforstått hele systemet?
Vera Vinge Skrevet 9. juni 2011 #16 Skrevet 9. juni 2011 Vi har parkett på vårt kjøkken, og vi har forsåvidt ikke hatt noen problemer med det. Og hos ville jeg sannsynligvis valgt det selv også (gulvet er lagt av forrige eier) pga. åpen løsning. Men med helt separat kjøkken og barn, ville jeg ha valgt noe annet. Kjenner noen som har svart epoxy-gulv på kjøkkenet, noe jeg syns er interessant (uten at jeg har satt meg inn i alle alternativer). De liker det godt og syns det er lett å holde rent, men de syns bare det er litt upraktisk når to-åringen i huset bestemmer seg for å sette gaffelen i gulvet.
Fisherman Skrevet 10. juni 2011 #17 Skrevet 10. juni 2011 Etter å ha bodd et halvt år i en leilighet med hvite fliser på kjøkkenet har vi valgt et linoleumsbelegg som ser ut som steinheller. Det er behagelig å gå på barbeint og i motsetning til flisene er det så mykt at vi bare har klart å knuse en kopp i de fem årene vi har hatt det. Et litt spraglete mønster gjør at gulvet ikke trenger å vaskes bare du har tatt et knekkebrød. 1
kirstiJ Skrevet 12. juni 2011 #18 Skrevet 12. juni 2011 Legg ihvertfall ikke fliser... Er ikke så sykt morsomt å ligge på knærne å skrubbe fuger en gang i måneden.....
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #19 Skrevet 12. juni 2011 Jeg har linoleum og er veldig fornøyd med det. Miljøvennlig er det og. 1
Pippi92 Skrevet 23. juni 2011 #20 Skrevet 23. juni 2011 Jeg ville valgt laminat i hele huset. Du slipper hakk, og vedlikehold av gulvet. Alloc har kjempe bra laminatgulv. Den eneste forskjellen mellom laminat og parkett er vel at parketten er litt varmere å gå på, men siden den må vedlikeholdes, ville jeg gått for laminat. Det er ikke så stor forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå