BlueOrchid Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Er dette det viruset som man kan få på mac nå? Det har i allefall poppet noe slik opp på skjermen min, men jeg har ikke trykket på noe enda siden jeg ikke vet hva det er. Det er en liten boks med en gul trekant med et utropstegn inne, og det står følgende: "To help protect your computer, Apple Web Security have detected Trojans and ready to remove them." Det står under i mindre skrift :"Spyware is a type of malware that can be installed on computers, and which collects small pieces of information about users without their knowledge." Også kan jeg velge å trykke på "Remove all" eller "Cancel". Hva må jeg gjøre for å bli kvitt det? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men håper det er noen her inne som kan hjelpe meg.
Henkie Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Neppe virus. Mest sannsynlig en popup side på nettet. Kjører safari? I såfall gå opp i meny "safari" og velg "nullstill safari" Bruker du annen browser (nettleser) avsluttet du den og når du starter den igjen velger du å "blokkere popup vinduer" Endret 1. juni 2011 av Henkie
aluminium Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Du fikk opp den boksen i en nettside? I såfall, gå bort og ikke klikk på den. http://mac1.no/artikkel/9797/apple-lover-trojaner-oppdatering-i-mac-os-x Kjør en programvareoppdatering på Macen, så slipper du å være utsatt for dette i fremtiden. Apple har tettet sikkerhetshullet: http://mac1.no/artikkel/9815/sikkerhetsoppdatering-fjerner-macdefender
BlueOrchid Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2011 Tusen takk for svar begge to! Jeg klarte å fikse det, det virker hvertfall slik. Så satser på at alt er i orden nå Jeg fikk opp boksen i en nettside ja, mens jeg søkte på bilder på Google, det virket ikke som et vanlig popup-vindu. Den hadde også lastet ned noe greier, som ventet på å bli installert, men jeg slettet det. Jeg kjørte en programvareoppdatering, men det sto at det ikke var noe nytt. Nå er det ikke lenge siden jeg gjorde det da, en uke + eller noe slikt.. Jeg sjekket også aktivitetsmonitoren, men fant ikke noe som jeg anså som snusk. Nå har ikke super peil, men jeg føler på meg at ting er greit. For jeg trykket ikke på noe, annet enn å avslutte nettsiden. Jeg har forresten alltid hatt på "blokker popupvinduer".
Krian:D Skrevet 22. desember 2011 #5 Skrevet 22. desember 2011 Hei kan noen hjelpe meg!! Jeg tror jeg har et virus på macen min å d den gjør er at den fyller opp skrivebordet mitt med mapper som har navn som "f4", "00" og "0b" og inne i dem er det bare noen rare filer jeg ikke klarer å åpne! Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre for å tømme skrivebordet sitt hver andre time er ikke spesielt gøy!
Henkie Skrevet 23. desember 2011 #6 Skrevet 23. desember 2011 Hei kan noen hjelpe meg!! Jeg tror jeg har et virus på macen min å d den gjør er at den fyller opp skrivebordet mitt med mapper som har navn som "f4", "00" og "0b" og inne i dem er det bare noen rare filer jeg ikke klarer å åpne! Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre for å tømme skrivebordet sitt hver andre time er ikke spesielt gøy! Hvilken web browser/nettleser bruker du? Safari, Firefox...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå