AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 På ungdomsskolen hadde jeg kun 5'ere og 6'ere. Jeg har vel egentlig ingen skrivefeil(noen få i nynorsk), og jeg føler at jeg skriver rimelig bra. Med en gang jeg begynte på vgs, fikk jeg ikke annet enn 4 uansett hvor godt jeg jobbet. Dette gjelder både bokmål og nynorsk. Er jeg rett og slett ikke god nok, eller hva er årsaken? Jeg har hørt av flere at de har det samme synspunktet som meg, men hvordan stiller dere dere til dette? Jeg er selvfølgelig klar over at videregående-nivået er høyere enn lille ungdomsskole-nivået, men jeg har alltid vært sterk i norsk, hatt litt midt-på-treetkarakterer i andre fag, men da jeg starter på vgs får jeg kun 5'ere og 6'ere i fagene jeg tidligere ikke var så god i, mens norsk faller jeg ned i!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Spør læreren din? Hør om hvorfor du ikke når helt opp. 1
Glitnir Skrevet 2. juni 2011 #3 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har ikke inntrykk av at norsk er vanskeligere å få god karakter i enn andre fag. Men som Ms Raggsokk sier er jo det beste å spørre læreren hva du kan gjøre for å få bedre karakterer.
Kelsier Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Det er stor forskjell på hva som kreves i norsk på ungdomskolen og hva som kreves på vgs. På vgs handler det i større grad om du kan skrive etter sjangerkravene og om du er en reflektert og kunnskapsrik person (og klarer å få det ned på papir). Grammatikken antas det at man allerede har inne, dermed er det ikke godt nok å skrive korrekt norsk, man må også skrive godt norsk. Mitt tips er å skrive kortere og bedre. Skriv teksten ferdig og gå over og stryk alle overflødige ord. Det kan virkelig løfte en tekst på karakterskalaen! Lykke til! 2
Snop Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Mitt inntrykk er at det er læreren det kommer an på. Jeg fikk alltid 5 og 6 i norsk på ungdomsskolen, første året på VGS hadde jeg kun seksere hele året, så fikk vi ny norsklærer andre året, som ga meg 2+. Da satte jeg meg ned med læreren og sa at "jeg er ikke en toer-elev i norsk", og etter det var hun snillere
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Jeg har aldri hatt inntrykk av at det er verre å få bra karakter i norsk enn i andre fag, men har hatt mange klassekamerater som har sutret på grunn av norskkarakterene sine. Felles for de aller fleste av disse er at de skriver ganske korrekt norsk, men de skriver samtidig veldig dårlig norsk. Da tenker jeg på dårlig formulert (men altså like fullt korrekt) tekst og manglende/"barnslig" innhold, svake argumentasjoner/argumentasjonsrekker, lite innsikt og mye svada. Norsk på videregående handler om mer enn bare å kunne skrive ordene riktig og i riktig rekkefølge... Når jeg skriver på internett tror jeg ikke jeg nødvendigvis skriver så veldig bra, men da jeg skrev skoleoppgaver på videregående var jeg virkelig i en spesiell modus. Virkelig pirkete, strukturert, kuttet bort alt unødvendig, hadde klare poenger osv. Jeg skjønte hva som fungerte og hva som ikke fungerte, og endte opp med seksere i samtlige språkfag, både i standpunktkarakterer og på eksamen. Det er bare å stå på, så går det bedre etter hvert Det er ikke alle det faller så naturlig for, så mange blir nødt til å jobbe hardt for å få god karakter i norsk på videregående! 4
Gjest energibånd Skrevet 28. april 2012 #7 Skrevet 28. april 2012 (endret) Jeg var utrolig lat i norskfaget på ungdomsskolen og jobbet veldig lite med faget - dette resulterte i at jeg fikk treere og firere, og i blant, om jeg ga litt mer innsats, fikk jeg en femmer. Da jeg begynte på videregående jobbet jeg hardere med faget og fikk kun seksere i norsk skriftlig. Endret 28. april 2012 av Toppkvark
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #8 Skrevet 28. april 2012 Vanskelig?? Nei, det har jeg aldri merket. Jeg gikk ut med toppkarakter på alle skoletrinn. Men så liker jeg faget også da, og jobber slik at jeg bruker norsk-språket. Elsker jobben min
otilie Skrevet 28. april 2012 #9 Skrevet 28. april 2012 man lærer helt andre ting på vgs. hvertfall de to vgs jeg gikk på. på ungdomsskolen skrev vi gjerne noveller, dikt og sånne ting. mens på vgs var det artikler og rapporter og masse kjedelig, vanskelig drit kan hende det er derfor? jeg fikk også 4-ere og 5-ere i norsk på ungdomsskolen.. men jeg endte fks opp med en 2-er på begge norsk eksamene på vgs, selv om jeg gjorde så godt jeg kunne!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #10 Skrevet 28. april 2012 Nei, det er ikke spesielt vanskelig, men det kreves at man kan skrive innen sjanger, og ti sider om "en dag på fjellet" holder ikke lenger.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #11 Skrevet 28. april 2012 Min sønn gikk ned i norsk da han begynte på vgs, for første gang måtte han kunne norskpensum for å gjøre det godt i norsk! På ungdomskolen var oppgavene så frie at det holdt å være flink til å skrive - slik er det ikke på vgs.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #12 Skrevet 28. april 2012 Vi hadde på ungdomsskolen en lærer som av prinsipp aldri ga toppkarakter. En dag hadde han likevel vist min oppgave til en annen lærer, som anbefalte at jeg fikk 6. Det er jo mulig at din lærer er like "gjerrig". Eller at du rett og slett skriver til en firer.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #13 Skrevet 28. april 2012 Vær glad for at du fortsatt har noen toppkarakterer. Resten må du bare jobbe ekstra med.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #14 Skrevet 28. april 2012 På ungdomsskolen hadde jeg kun 5'ere og 6'ere. Jeg har vel egentlig ingen skrivefeil(noen få i nynorsk), og jeg føler at jeg skriver rimelig bra. Med en gang jeg begynte på vgs, fikk jeg ikke annet enn 4 uansett hvor godt jeg jobbet. Dette gjelder både bokmål og nynorsk. Er jeg rett og slett ikke god nok, eller hva er årsaken? Jeg har hørt av flere at de har det samme synspunktet som meg, men hvordan stiller dere dere til dette? Jeg er selvfølgelig klar over at videregående-nivået er høyere enn lille ungdomsskole-nivået, men jeg har alltid vært sterk i norsk, hatt litt midt-på-treetkarakterer i andre fag, men da jeg starter på vgs får jeg kun 5'ere og 6'ere i fagene jeg tidligere ikke var så god i, mens norsk faller jeg ned i! Som flere andre har skrevet noe om, det handler ikke lenger om å ha god ortografi på VGS. Jeg har også inntrykk av at det er vanskelig å få god karakter i norsk. Om du ser her http://skoleporten.udir.no/rapportvisning.aspx?enhetsid=00&vurderingsomrade=88e13531-a5b6-4c33-ad87-b0ceb59b26b1&underomrade=6f41c562-f928-4d3a-b2fe-48b2aba13bdc&skoletype=1&trinn=0&periode=2006-2011&orgAggr=A&program=ST&fordeling=2&artikkelvisning=False#rapport så ser du at det ihvertfall ikke er av de letteste fagene å få god karakter i (for de som ikke gidder gå inn på linken, snittkarakteren i norsk 2011 var 3,8 (hovedmål) og 3,6 (sidemål). Til sammenligning var snittkarakteren i teoretisk matte (1T) 3,9 som jo regnes som et "vanskelig" fag)! Et tips til å heve karakteren din er å prøve å svare litt "utradisjonelt" på oppgavene. Finn nye vinklinger, dra inn kunnskap og argumenter fra andre fagområder, vær flink til å treffe på sjanger, øv deg på å skrive korte tekster, tør å stille åpne spørsmål i teksten din, tør å svare litt uortodoks. Ikke heng deg opp i detaljer, fokuser på det store bildet. Lykke til, ts!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå