Gå til innhold

er det for tidlig....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

men ingen som unnet meg å bli forlova nei, da stakk alle sammen... forferdelig dårlig gjort!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Michelle82
Skrevet

vi har bestemt oss, vi har funnet det vi har leita etter i flere år i hverandre og det er ikke bare pga forelskelsen. vi har allerede vært borti en del. ei ulykke i familien og jeg er mye sjuk, så jeg går sykmeldt.. vi har snakka om alt sammen og har kommet til enighet med alt og det er realistisk...

skjønner ikke hvorfor folk innpå her er så NEGATIVE og PESSIMISTISKE.... men noen er jo veldig greie da!! men det er fåtall...

mange som har forlova seg tidlig og holder sammen den dag i dag.. og vi vil jo gifte oss... men bli forlova først.. å vi kan gå 3 år forlova før vi gifter oss...

Når du sier du skal forlove deg, tenker de fleste at du skal gifte deg innen året er omme. Å gå 3 år er noe helt annet. Og forøvrig så er ikke folk negative mot deg, de har bare en annen mening enn deg. To vidt forskjellige elementer.

• Liker 2
Skrevet

Sånt noe er helt individuelt.

Selv kunne jeg nok aldri forlovet meg så raskt, men foreldrene mine forlovet seg etter 2 mnd og giftet seg innen halvannet år var gått, og nå har de vært gift i 31 år. Så det kan jo gå over all forventning :) Synes noen som har kommentert her har vært litt vel krasse i kommentarene sine, det er ingen andre enn brudeparet selv som vet hva som vil fungere best for dem!

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg og min kjæreste har vært sammen i 1 1/2 år nå, og om han hadde spurt NÅ hadde jeg vært sikker. Personlig ler jeg bare av folk som forlover seg etter så kort tid pga man kjenner ikke personen så godt som man tror, og fordi forelskelsens rus IKKE har gitt seg før 3-6 mnd etter at man ble sammen. Men lykke til! :sjenert:

Artikkel fra VG

Wiki - ikke beste kilden men se under

Artikkel fra NTNU

Gjest BettyBoop28
Skrevet

jeg bare lurer på om det er for tidlig å forlove seg etter å ha vært sammen i 2 mnd... veit at han snart vil gjøre det.... bare lurer... jeg synes ikke det er tidlig...

Etter min mening er det alt for tidlig, men du må gå for din egen magefølelse her. Hva føler DU? Husk på du må ikke si ja til forlovelse bare fordi han vil dette, du må være helt sikker på at dette er noe du er klar for.

AnonymBruker
Skrevet

forelskelsens rus IKKE har gitt seg før 3-6 mnd etter at man ble sammen.

Jeg synes forferdelig synd på folk som kun er i forelskelsens rus i 3-6 måneder.

Jeg var like forelsket i min første mann etter 10 år sammen. Det ble slutt av helt andre grunner.

Nå har jeg det på samme måte med min nåværende kjæreste. Vi forlovet oss etter kort tid, men bryllupet står ikke før neste år. Fortsatt like forelsket etter 3 år nå.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg synes forferdelig synd på folk som kun er i forelskelsens rus i 3-6 måneder.

Jeg var like forelsket i min første mann etter 10 år sammen. Det ble slutt av helt andre grunner.

Nå har jeg det på samme måte med min nåværende kjæreste. Vi forlovet oss etter kort tid, men bryllupet står ikke før neste år. Fortsatt like forelsket etter 3 år nå.

Jøss stormforelsket i ti år?? Off topic men hva er hemmeligheten?

Gjest Tirkes
Skrevet

2 dager, 2 uker, 2 måneder, 2 år. 12 år. What makes the difference?

Hadde noen sagt "Vi har vært sammen i to måneder og har lyst på barn sammen" eller "Vi har vært sammen i to måneder og skal ta opp lån sammen på 3 mill" så kunne jeg skjønt folk som sier "for tidlig, for tidlig".

Men et løfte og et smykke. Det er jo bare dét det er? Uskyldig, søtt, romantisk. Og vanvittig lett å bryte.

TS: Kjør på. Men ikke få unger, huslån eller gift dere i morgen. Dét synes jeg er en smule tidlig. :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Det jeg mente er at man skal aldri inngå for store forpliktelser etter så kort tid, ikke ment som noe krasst. Jeg er fortsatt stormende forelsket i min kjære etter 1,6 år sammen, men jeg elsker han også. Jeg tror ikke at man kan vite at "Dette er vedkomende jeg skal møte forholdet gode og dårlige dager ved" når en fortsatt er i den "rusen", altså en kjenner ikke hverandre så godt hvilket en vil gjøre med tid. Hvorfor TS ikke nøyer seg med å bli kjent med sin nåværende forlovelse vet ikke jeg. Personlig synes jeg det er det nydelige med et forhold, steg for steg. Selvsagt er ikke alle forhold like, men dette er nå min mening :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er latterlig tidlig uansett hvor godt dere kjente hverandre før dere ble sammen. Selvfølgelig må hvert enkelt par avgjøre dette selv, og hvis det føles rett og blablabla, men jeg synes det er galskap. Eller kanskje bare naivt.

Enig

Å forlove seg så tidlig er rett og slett bare barnslig og naivt.

AnonymBruker
Skrevet

vet man så vet man, noen vet etter 3 dager, andre etter 15år.(skulle kansje slengt på noen "", men men) men hvis du ikke vet at det er rett, så vent til du enten vet eller stoler på det du tror.

.....kjærlighet.... :rodmer: ...(missunnelig)

AnonymBruker
Skrevet

Slik er jeg også, stormende forelsket(åndenød å så mye sommerfugler jeg hadde problemer med å stå stille til tider) i 7 år, desverre var det ikke det samme for kvinnen min.... :tristbla:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

2 dager, 2 uker, 2 måneder, 2 år. 12 år. What makes the difference?

Hadde noen sagt "Vi har vært sammen i to måneder og har lyst på barn sammen" eller "Vi har vært sammen i to måneder og skal ta opp lån sammen på 3 mill" så kunne jeg skjønt folk som sier "for tidlig, for tidlig".

Men et løfte og et smykke. Det er jo bare dét det er? Uskyldig, søtt, romantisk. Og vanvittig lett å bryte.

TS: Kjør på. Men ikke få unger, huslån eller gift dere i morgen. Dét synes jeg er en smule tidlig. :gjeiper:

Hva er poenget med å forlove seg med den holdninga at det bare er å bryte? Da kan man jo like godt la være så sparte man penger på en ring som ikke betydde noe spesielt likevel..

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Hva er poenget med å forlove seg med den holdninga at det bare er å bryte? Da kan man jo like godt la være så sparte man penger på en ring som ikke betydde noe spesielt likevel..

Har man lyst til å forlove seg, så betyr nok den ringen veldig mye der og da.

Hvorfor sitte på rompa og vente på at livet skal skje i riktig rekkefølge, og ikke heller nyte det? Det er et smykke og et løfte. Ikke en amputasjon.

Et løfte de fleste forelskede turtelduer gir hverandre i lykkesrusen uansett. Smykker som kanskje gis til første bursdager og julaftener uansett. Hvorfor ikke la det ha mening?

Jeg tviler på at noen som forlover seg tidlig tenker at "Pytt, vi kan liksågreit forlove oss, det er jo bare å bryte" - jeg tror heller de tenker "JAAA, jeg vil leve hele livet med ham/henne, og vil ha synlig bevis på at det skal alltid være oss to!" - og OM det skulle ende forkjært, så er det mye mindre styrete å ta av en ring, enn det er å dele opp et huslån og fellesverdier og å skilles.

Så synes forlovelse er søtt, betydningsfullt og uskyldig nok til at folk skal kunne få forlove seg når de vil. For det er ingen forpliktelser knyttet til det. Jeg vet det irriterer veldig mange at folk ikke forplikter seg til å gifte seg innen X år etter at ringen er på, men jeg kjenner mange par på min alder og eldre, som har vært forlovet i 6-12 år, har barn og hele livet på stell, men null planer om bryllup.

Jeg kjenner 17åringer som er forlovet. Jeg har en kusine som forlovet seg etter 6 mnd med førstekjæresten sin. Og selv om jeg sitter på andre siden av landet og flirer "Jaja, dette gå aldri bra", så er vel det viktigste at 17åringen og hennes kjæreste storkoser seg sammen?

Ellers ser ikke jeg poenget i det hele tatt, da kan man droppe hele forlovelsen.

Forlovelsen er en rimelig arkaisk skikk, der man bandt seg til hvem man skulle gifte seg med, man kunne bli forlovet fra svært ung alder, og selv i puritanske viktoriatiden, så var det helt stuereint å bryte en forlovelse. Skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes i dag. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

men ingen som unnet meg å bli forlova nei, da stakk alle sammen... forferdelig dårlig gjort!!

Dette må være noe av det barnsligste jeg har lest på lenge. Ikke rart du synes det er greit å forlove seg etter to måneder, så umoden som du er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg bare lurer på om det er for tidlig å forlove seg etter å ha vært sammen i 2 mnd... veit at han snart vil gjøre det.... bare lurer... jeg synes ikke det er tidlig...

Jeg synes nok det er i tidligste laget, men hva som er riktig for dere vet dere best selv.

Når det er sagt...

Fra vi møttes, var progresjonen i forholdet vårt omtrent slik:

- Da jeg så mannen min første gang sa jeg til en venninne "Der er mannen jeg skal gifte meg med". Han sa det samme til sin kamerat.

- 3 uker etter første møte: Vi ble offisielt et par.

- 6 uker etter at vi ble et par flyttet vi sammen.

- 6 uker etter at vi flyttet sammen ble jeg gravid på grunn av prevensjonssvikt, og spontanaborterte.

- 4 mnd etter at vi flyttet sammen ble jeg igjen gravid, igjen på grunn av prevensjonssvikt, men vi bestemte oss for å beholde barnet.

- 2 mnd etter jeg ble gravid forlovet vi oss.

- 4 mnd etter at barnet var født, 17 mnd etter at vi flyttet sammen, giftet vi oss.

- Om nøyaktig en måned og 3 dager har vi bodd sammen i 19 år.

Og hvis noen henger seg opp i at prevensjonen sviktet to ganger på kort tid.

Jeg hadde på den tiden en uoppdaget tarmsykdom som reduserte opptaket av virkestoffene i p-pillen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...