Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig levert inn bacheloroppgaven og er ganske fornøyd med den! Deilig å snart være ferdig :) Opggaven har vi gjort i grupper, men eksamen er individuell, men vi skal sammenlignes når det settes karakter.

Det er under en uke til eksamen, og jeg sitter helt fast på hva jeg skal lese på! Og er veldig usikker på hvordan denne eksamen kommer til å foregå! Stiller de spørsmål med en gang, eller er det jeg som skal lede ann? Hvordan skal jeg begynne? Hva skal jeg vektlegge?

Og hva bør jeg sette meg mer inn i før eksamen? Jeg har rett og slett helt jernteppe og klarer ikke sette igang. Oppgaven kan jeg så og si utenat, og er ganske reflektert rundt den. Men må jo forberede meg mer?!

Kan noen hjelpe meg? Noen som har erfaring med eksamen i bachelor? Eller andre gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen tips?

Eller bare noen erfaringer rundt dette med eksamen i bacheloroppgaven?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke sikkert, for har ikke hatt slik eksamen, men:

*relevant teori - både kunne gjøre rede for, og forklare hvorfor noe teori er valgt framfor noe annet.

*metoder og (konsevenser av?) alternative metoder

*hva som kunne vært gjort annerledes eller bedre?

Hvis du kan oppgaven omtrent utenat, har god forståelse og egentlig regner med det er en god besvarelse, tror jeg du ligger greit an.

Skrevet

Jeg pratet meg "opp" en karakter på det å se svakhetene med oppgaven, og kunne foklare hvorfor vi fikk den karakteren vi gjorde. Kunne jo selvfølgelig oppgaven omtrent på rams og hadde teorien vi hadde brukt stålklar.Til oss var både veileder og sensor litt avventende til å begynne med, og jeg fikk sjansen til å ta styringen på eksamen. Lurt å tenke litt gjennom hvordan man vil presentere oppgaven, styrker\svaheter, teori ( hvorfor valgte dere den teorien dere gjorde, og er det annen teori som også kunne vært aktuell?), vurdere evtentull forsking dere har brukt med bakgrunn i vitanskapsteorien og læringsutbytte ( ikke bare av selve problemstillingen, men også gruppeprosess og arbeidet med oppgaven).

Muntlig på bachelor var egentlig veldig hyggelig!:-)

Skrevet

Ja det er viktige punkter du nevner der ja! Vanskelig å være kritisk til en oppgave man er så fornøyd med :sjenert:

Også syns jeg det er grusomt at det skal være så mye fokus på metode når det "bare" er bachelor, føler vi har hatt så lite om det tidligere og har en litt dårlig kunnskapsbase på det området. Er ikke så lett å lese seg opp på det heller, så kort tid før eksamen :(

Skrevet

Jeg pratet meg "opp" en karakter på det å se svakhetene med oppgaven, og kunne foklare hvorfor vi fikk den karakteren vi gjorde. Kunne jo selvfølgelig oppgaven omtrent på rams og hadde teorien vi hadde brukt stålklar.Til oss var både veileder og sensor litt avventende til å begynne med, og jeg fikk sjansen til å ta styringen på eksamen. Lurt å tenke litt gjennom hvordan man vil presentere oppgaven, styrker\svaheter, teori ( hvorfor valgte dere den teorien dere gjorde, og er det annen teori som også kunne vært aktuell?), vurdere evtentull forsking dere har brukt med bakgrunn i vitanskapsteorien og læringsutbytte ( ikke bare av selve problemstillingen, men også gruppeprosess og arbeidet med oppgaven).

Muntlig på bachelor var egentlig veldig hyggelig!:-)

Hmm, ja er god på å prate for meg :) hehe, har bare hatt muntlige eksamner, så er trygg på den biten... Er jo kanskje uansett greit å forberede seg på at de er avventende og sette opp et eget lite program for eksamen, som et fremlegg kanskje? Diskutere og drøfte med meg selv... Bør nok også sette meg mer inn i annen relevant teori! Men det er så mye å velge mellom.

Jeg har funnet en del forskning i etterkant av oppgaven, som nevner en del vesentlig teorier og rammer. Tror dere kanskje det kan være lurt av meg å velge disse teoriene å sette meg mer inn i, som vi ikke har hatt med i oppgaven? Da har ejg hvertfall en begrunnelse for hvorfor jeg har valgt å drøfte de teoriene opp mot de vi har valgt?

Gruppeprosessen ja! Mener du med tanke på hvordan prosessen har påvirket hvordan oppgaven har blitt? Jeg har jo mine formeninger om dette, men da kan det hende det er fare for at jeg henger ut noen i gruppa... Blir det dumt? Å hvertfall nevne de med navn?

Tusen takk for utfyllende svar :)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg skrev individuell bachelor, så jeg aner ikke noe om de spørsmålene du har rundt gruppeprosessen, men på min muntlige høring fikk jeg få spørsmål om teori, og mer hvorfor jeg hadde tatt de valgene jeg hadde gjort, hvorfor jeg hadde valgt ulike teoretikere, hvorfor jeg hadde valgt den type metode og forskjellige fagartikler etc.

Jeg hadde lest masse på ulike begreper jeg hadde brukt for å kunne forklare disse nøye, men jeg anså dette som unødvendig i etterkant da jeg ikke fikk spørsmål om fag utover det jeg hadde skrevet i oppgaven.

Det kommer jo veldig an på hvilken bachelor du tar, men jeg syntes i alle fall at det ble spurt mest om dette, og at jeg måtte reflektere over valg jeg hadde gjort mtp det stoffet jeg hadde valgt ut.

Hele høringen var egentlig veldig hyggelig selv om jeg virkelig hadde gruet meg. Jeg føler selv at jeg står sterkere på skriftlige oppgaver enn muntlig, men de var absolutt ikke ute etter å ta meg på noe vis, det var mer en fin gjennomgang og avslutning av oppgaven min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...