Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg studerer på BI. Er vel nesten en ren C-elev, frem til i dag.. Fikk en D på sist eksamen fant jeg akkurat ut :-( (har også en stryk, men den tar jeg opp nå, så den teller vel ikke helt enda). Føler at dette er så fryktelig dårlig. Tenker at hvis man skal gidde å ta en bachelor burde man få ganske gode karakterer, ellers vil man ende opp uten jobb eller med en jobb man kunne fått uten bachelor.. Har jeg riktig oppfatning? Vil noen arbeidsgivere i det hele tatt gidde å vurdere en D/C elev?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer ann på hva slags yrke du studerer til. Hvis det er et veldig praktisk yrke og personlig egnethet har stor betydning, tror jeg ikke karakterer er det som teller mest. Men studerer du noe som er svært teoretisk, jeg tenker økonomi, ingeniør el.l. kan det sikkert ha mer og si, hvertfall ved de første jobbene, etterhvert går det nok mer på jobberfaring.

Men selvfølgelig hvis det står mellom deg og en annen, med like forutsetninger for stillingen, og det eneste som skiller dere er at den andre har gode karakterer, er det kanskje han som får stillingen.

Det kommer jo også ann på arbeidsmarkedet, hvor ettertraktet er det du har utdannet deg til? Mange ingeniører får jobb før de er ferdig utdannet, og ikke engang fått karakter på bachelor...

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo ikke et snitt på C veldig dårlig da... :klemmer:

Men det kommer vel ann på hvordan jobb du vil ha og i hvilken bransje. Studerer selv på BI (øk. adm.) og jeg sitter med den oppfattningen at de fleste går rett i jobb. Hvis det er noen karakterer jeg ikke er fornøyd med når jeg er ferdig kommer jeg til å ta opp de aktuelle fagene for å forbedre snittet.

Per i dag har jeg ren B i snitt, men mistenker at det kommer til å bli dårligere etter dette semesteret... :sjenert:

Skrevet

Er nok redd at D-studenter stort sett ender hos D-arbeidsgivere. Da jeg tok masteren var det en foreleser som stadig vitset om at D sto for Distrikt og E for Etat, etter hva slags arbeidsgivere som ville ansette noen med disse karakterene.

Vil tro studielinje har mye å si for karakterens betydning. Noen "må" ha folk og ansetter nesten uansett karakterer, andre tar kun de med virkelig gode karakterer på bachelor, resten får enten ta master eller demonstrere dyktighet i annen jobb før de er aktuelle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

studerer du økonomi skal du alltids klare å få deg en jobb med disse karakterene. Studerer du markedsføring eller lignende ender du nok opp med salg med dette snittet (noe også mange med bedre snitt gjør fordi det utdannes alt for mange).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det kommer an på type studium og arbeidsmarkedet i bransjen. Jeg studerer noe hvor vi utdannes for få, og da tror jeg man kan få jobb med såvidt ståkarakterer - men må da ta til takke med usentral plassering. Samtidig vil jo de aller fleste arbeidsgivere ha folk de i det minste kan stole på forstår arbeidsoppgavene sine. Snakket nettopp med en som hadde ganske hårreisende opplevelser med regnskapsføreren sin... Med C i snitt skal du jo ha ganske grei forståelse og oversikt, og jeg vil tro mange arbeidsgivere kan være interessert i deg. Men de vil kanskje "teste" kunnskapene dine i litt større grad enn om du hadde A/B eller B/C snitt? J

eg får selv gode karakterer, men tror ikke det hadde spilt noen rolle om de var litt mer gjennomsnittlige i de fleste sammenhenger. Da tror jeg personlig egnethet og arbeidserfaring vil være like viktig for de som vurderer å ansette meg. Samtidig er det selvsagt noen jobber hvor en MÅ være faglig på topp, eller hvor det er mange søkere og en vil ha et fortrinn med gode karakterer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det kommer an på type studium og arbeidsmarkedet i bransjen. Jeg studerer noe hvor vi utdannes for få, og da tror jeg man kan få jobb med såvidt ståkarakterer - men må da ta til takke med usentral plassering.

Hvilket fag er dette?

Skrevet

Ser du studerer på BI, så tar utgangspunkt i at du studerer økonomiske og/eller administrative fag.

Innen fagfeltet økonomi så har jeg fått inntrykk av, og blitt fortalt, at karakterene teller på den første jobben du søker, evt. kanskje på den andre. Etter det vil fremtidige arbeidsgiver se mer på hvordan du har fungert i jobbene dine. Det å gjøre en god jobb vil gjøre deg mer attraktiv! Så selvom du kanskje får en litt kjip jobb til å begynne med så er det bare å stå på og gjøre ditt beste. Det lønner seg på sikt!

Så du kan fortsatt få gode jobber med litt middels karakterer, du må bare ta noen omveier på veien dit :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg studerer på BI. Er vel nesten en ren C-elev, frem til i dag.. Fikk en D på sist eksamen fant jeg akkurat ut :-( (har også en stryk, men den tar jeg opp nå, så den teller vel ikke helt enda). Føler at dette er så fryktelig dårlig. Tenker at hvis man skal gidde å ta en bachelor burde man få ganske gode karakterer, ellers vil man ende opp uten jobb eller med en jobb man kunne fått uten bachelor.. Har jeg riktig oppfatning? Vil noen arbeidsgivere i det hele tatt gidde å vurdere en D/C elev?

Det man burde gjøre er å avskaffe karakterene D og E og da heller gi stryk. Om ingen vil ansette en D/E kandidat er det bedre å gi stryk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen med dårlige karakterer som har fått jobb, isåfall innenfor hvilket felt. Og hvordan ble det tatt opp?

AnonymBruker
Skrevet
Det man burde gjøre er å avskaffe karakterene D og E og da heller gi stryk. Om ingen vil ansette en D/E kandidat er det bedre å gi stryk.

Dette er jo ikke noen god tanke. Hvis man f.eks. studerer markedsføring på BI, og får en E i førsteårsfaget finans og økonomistyring, og har A i alle fag som er relevant for det man studerer, tviler jeg på at arbeidsgiver bryr seg om den ene karakteren. De fleste markedsførere jobber jo ikke med tall til daglig, og bra er det! :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke noen god tanke. Hvis man f.eks. studerer markedsføring på BI, og får en E i førsteårsfaget finans og økonomistyring, og har A i alle fag som er relevant for det man studerer, tviler jeg på at arbeidsgiver bryr seg om den ene karakteren. De fleste markedsførere jobber jo ikke med tall til daglig, og bra er det! :sjenert:

Enig i den. Hva med å si minimum C i alle kjernefagene?

Har dere hørt om noen med dårlige karakterer som har fått jobb?

AnonymBruker
Skrevet
Enig i den. Hva med å si minimum C i alle kjernefagene?

Har dere hørt om noen med dårlige karakterer som har fått jobb?

På mitt fagfelt er det sånn at du bør ha C i snitt eller bedre for å stille greit på arbeidsmarkedet etter utdanningen. Dette tror jeg gjelder for de fleste utdanninger, i og med at en kandidat med D-E i snitt sannsynligvis enten er: 1. Slapp og lat 2. Ikke veldig intelligent

Ingen av disse to egenskapene er spesielt ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Vet om mange med elendige karakterer som har fått jobb ja, men ikke innen det de studerte :snurt:

AnonymBruker
Skrevet

På mitt fagfelt er det sånn at du bør ha C i snitt eller bedre for å stille greit på arbeidsmarkedet etter utdanningen. Dette tror jeg gjelder for de fleste utdanninger, i og med at en kandidat med D-E i snitt sannsynligvis enten er: 1. Slapp og lat 2. Ikke veldig intelligent

Ingen av disse to egenskapene er spesielt ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Vet om mange med elendige karakterer som har fått jobb ja, men ikke innen det de studerte :snurt:

Da bør man helt klart innføre stryk på D-E karakterer om det er sånn. Ingen er tjent med at de slipper igjennom om de ikke får jobbb.

Hva slags jobber fikk de og hva drev de med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...