Gå til innhold

kan jeg kreve at han skal hente og levere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sammen med barnefaren å nå vil ha ha samvær med sønnen sin.

Han bor bare ca en halvtime unna meg,men visst jeg skulle levert ungen så måtte jeg ha tatt 3 busser og en ferge :S

Så kan jeg kreve at han henter og leverer barnet når han skal ha samvær?

Han har bil å det vil dermed være enklere for han.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at det skal være nødvendig å kreve det, for visst barnefaren er litt oppbegående så skjønner han at det er lettest at han henter og leverer :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Han bor bare ca en halvtime unna meg,men visst jeg skulle levert ungen så måtte jeg ha tatt 3 busser og en ferge :S

Ja, det vil eg påstå at du kan :) Han har lyst å stille opp, so da er det fair at han tek seg "det bryet" :)

Håpar dette blir ei god ordning :) Lykke til!

Endret av Minimus
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke akkurat jeg favorittpersonen hans så godt mulig han prøver å nekte på å måtte hente og levere,men kan være greit å vite hva jeg kan kreve hvertfall.

Skrevet

Jeg tror ikke du kan kreve det, men du kan jo spørre.

Utgifter til henting/levering til samvær skal normalt deles mellom foreldrene, og mange gjør det slik at en henter og en bringer til samvær.

Dette må dere finne en løsning på når dere setter opp samværsavtale

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve det, men du skal dekke halvparten av utgiftene til transport hvis han vil kjøre. Da må du eventuellt betale for den ene veien han kjører.

Skrevet

Om han ikke gidder å hente så kan han jo la være å besøke da. Lite greit for deg å ta tre busser og en ferge for å levere, dra tilbake igjen, for så å gjøre det enda en gang..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du kan kreve det, men du kan jo spørre.

Utgifter til henting/levering til samvær skal normalt deles mellom foreldrene, og mange gjør det slik at en henter og en bringer til samvær.

Dette må dere finne en løsning på når dere setter opp samværsavtale

Å dele på utgiftene er selvsagt ingen problem! Skulle da bare mangle :)

Skrevet

Om han ikke gidder å hente så kan han jo la være å besøke da. Lite greit for deg å ta tre busser og en ferge for å levere, dra tilbake igjen, for så å gjøre det enda en gang..

Så enkelt er det vel ikke. Som far har han krav på samvær med barnet sitt, og hvis det stemmer at man skal dele på henting og bringing, så gjelder jo det uansett hva slags transport TS må benytte.

Når det er sagt så får man jo håpe at han ser at han gjør livet rimelig mye enklere for deg og ungen hvis han kan stille opp med begge deler, så får heller du betale halvparten.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Om du er favoritt personen hans eller ikke, spiller vel liten trille i slik sammenheng.

Det kan være at du må levere noen ganger, men er ikke det verdt det når barnet får tid med sin far?

Jeg hadde ikke krevd noe slikt, det kommer til å skape mer surskap, enn nødvendig. Det går an å spille på lag uansett om det blir ekstra styr.

Så snakk med han først, før noen krav, og så kan det være han ønsker å hente når han ser at du er sammerbeidsvillig.

AnonymBruker
Skrevet

En annen løsning kan jo være å møtes på veien. Antar at det er billigere å komme uten bil på fergen, så om dere møttes der kanskje?

Nå vet jo ikke jeg hvordan avstand osv er til fergen for dere begge, men verdt å tenke på.

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke du kan kreve noe som helst, klarer du derimot å kommunisere med han på en mennesklig måte skal du nok se at han gjør det av fri vilje.

Gjest regine
Skrevet

Ifølge barneloven er det faktisk samværsforelder som må stå for den fysiske hentingen - hvis ikke partene blir enige om noe annet. Ergo kan ts uten problem kreve at far henter og bringer ved samvær.

Kostnadene skal, som flere har påpekt deles, noe ts åpenbart ikke har probemer med.

Så konkusjonen er at ja - du kan si at han må stå for selve henting/bringing, men at du betaler en del av reiseutgiftene. Googler du barneloven finner du også der det står.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...