Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 27+1 og har hatt diagnosen hypermesis (ekstrem svangersapskvalme) hele svangerskapet. Jeg raste da ned fra 57kg til 48 kg.. Da var jeg komt til uke 18 ble jeg innlagt på sykehus for å få intravenøst, og jeg kom meg opp i en vekt på 50 kg..

Barnet får næring og magen min vokser helt normalt (og går også jevnlig på kontroll på sykehuset for å være sikker), og takk og lov for det.. Men samtidig så er JEG helt død og uten energi. Klarer verken å spise eller å få i meg nok drikke... Kaster ikke så mye opp nå, da jeg styrer måltidene mine helt ekstremt. Kaster opp med en gang jeg får i meg brød, kjøtt, fisk, kylling.. osv. Får kun i meg veldig lett mat, som salat, gulerøtter og grønne epler. I tillegg er magesekken krympet til det minimale, så det er ikke mye som får plass der, hvis jeg endelig har en bra dag og vil kose meg med skikkelig mat! Og jeg går IKKE opp i vekt. Heller ned. Magen vokser, babyen vokser.. så dette betyr at jeg går ekstra mye ned! Ser bein begynner å stikke frem, og jeg føler meg ikke vel...

Jordmor er veldig dømmende ovenfor dette, og forstår ikke hvorfor jeg ikke gjør mer for å gå opp i vekt. Nå skal det være sagt at jeg prøver å spise litt middag hver dag.. og prøver å spise jevnlig, men når dagsformen er så varierende, så er det ikke så lett å få noen rutine på mat. Hun kyttet en tau rundt fingeren min og sa at den skulle minne meg på å spise....... Men HALLO!!! Det er jo det eneste jeg tenker på om dagene.. Mat, mat og mat.. Jeg glemmer ikke å spise, jeg KLARER IKKE å spise. Blir så frustrert. Har på en måte fått en ufrivillig bulimi/anoreksia her :fnise: Neida, men jo..!

Måtte bare få ut litt frustrasjon :)

Skrevet

Syns du skal ta dette opp med legen din igjen, kanskje på tide med ny innleggelse?

• Liker 1
Skrevet

Huff dette hørtes ikke noe ålreit ut! :tristbla:

Må være fælt å ha dette hengende over seg hele tiden.

Har du prøvd nutridrink? nutridrinker

Det finnes som fullverdig som linken viser men også som tilskudd.

Kan jo hende du finner noe som ikke er for kvalmende og da vil du få i deg mer energi og ernæring på lite inntak.

Håper det blir bedre, men jeg ville som Umuriel sier tatt det opp med legen igjen hvis det er så vanskelig. :kose:

"God bedring"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hufffameg. Føler med deg. Klarer du å spise is? Fløteis kan jo være ypperlig når du sliter med å legge på deg. Eller smoothie? Hvis du lager den på vaniljeyoghurt kan du få i deg noen ekstra kalorier.

Skrevet

Har du prøvd nutridrink? Næringsdrikker inndeles i to hovedgrupper, fullverdige- og tilskuddsdrikker. Fullverdige næringsdrikker inneholder alle de stoffene kroppen trenger, og i en mengde som gjør at man kan benytte disse som eneste form for ernæring. En fullverdig næringsdrikk inneholder energi og næringsstoffer som tilsvarer to brødskiver med pålegg og litt ekstra med vitaminer og mineraler. Tilskuddsvariantene er ment som et tillegg

til vanlig kost, og er ikke egnet som eneste næringskilde. (info fra nutica.no)

Skrevet

Kan det hjelpe å gjøre det til et mindre problem for deg selv, men heller en større utfordring å møte?

Å teste deg selv ut for hva du kan få til å gjøre som det beste for deg selv og ditt barn...

Å utforske og å utfordre hva du kan klare..??

Jeg har ikke peiling på dette, men bare spør...

Tenkte at dette med en ensidig optimistisk og krigersk mental innstilling til det hele kanskje kan bidre på en noe mer heldig og positiv måte..?? :-)

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Jeg tror først at jeg ville droppet å gå til denne jordmoren... Å gå til en i helsevesenet som dømmer deg når du har en reell lidelse er ikke gøy. Jeg har kkurat kommet meg etter å ha hatt samme diagnosen, så det er noe som kan gi seg, men det tar tid. Det eneste som hjalp for meg var sykemelding mens det sto på, innleggelse i en periode og ligge på sofaen mens jeg tok små måltider uttover dagen. Fikk også resept på Zofran. Det er knalldyrt, men var det eneste middelet som hadde noen som helst slags virkning på meg. Når jeg tok en sånn, klarte jeg i hvertfall å holde mat og drikke nede slik at det ble tatt opp i kroppen. Vil også som nevt over her anbefale næringsdrikker og smoothier. Test, og se om du klarer å holde på disse.

Gå heller til legen din enn jordmoren. Hypermesis er ille nok om hun ikke skal legge skyld på deg for situasjonen og. Sørg for at de måler jevnlig ketose i urinen, så de kan holde kontroll på at du ikke går fullt inn i sulttilstand.

Til Kjetil S. Når man har hypermesis, så har man det som kalles ekstrem svangerskapskvalme. Man kan dessverre ikke noe for det, og kroppen reagerer hardt og brutalt på mat og drikke. Man må lete for å finne ut hva man klarer å holde på, men for mange fungerer ikke de "kjente" triksene. Så dessverre er det vanskelig å overkomme det med viljestyrke, selv om jeg skjønner hva du mener. Heldigvis finnes det medisiner og ting som kan gjøre tilstanden enklere, og forhåpentligvis så vil det bedres uttover i graviditeten.

Lykke til TS :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her :) Tusen takk for svar alle!

Har prøvd nutridrink, men det har ikke gått.. Kapslene kan jo kanskje hjelpe litt? selv om de ikke skal erstatte vanlig kost, så kan de da ikke gjøre det verre tenker jeg :) Får ta meg en tur innom apoteket.

Går litt i is og smoothies faktisk :jepp: Men fløteis kan bli litt for mye, selv om jeg prøver å spise litt daglig (eller en sjokolade :jepp:) Sverger nå til fruktsalat, saftis, vannmelon og friske sommerting. Har også en pakke riskjeks og minigulerøtter i vesken og stående på bordet hjemme. Jeg har faktisk gjort mat til en "lek" (på en måte slik Kjetil S. mente..), bare at jeg har utelatt jordmor sine meninger om saken, og tenker kun på hva JEG trenger for å ha en ok dag.

Burde fått i meg mer fiber og slikt, da jeg vet at jeg får kjeft neste kontroll over at jeg fortsatt ikke får dette ordentlig inn i kosten.. (Føles som at jeg er tilbake på skolebenken, og ikke har gjort leksene mine :fnise:) Men nå gir jeg F! :fnise: Jeg må fortsatt kaste opp og er fortsatt kvalmen daglig, men det kostholdet jeg har nå har gjort til at jeg faktisk har dager hvor jeg kan gjennomføre "timeplanen" min for mat (til en viss grad). Og de andre dagene har jeg også litt overskudd å gå på :) Får heller høre på apoteket hva de anbefaler av kosttilskudd når jeg ikke får i meg så mye av dette!

Nå er det bare 12 uker igjen dere :danse:

Gjest norah
Skrevet (endret)

Ts her :) Tusen takk for svar alle!

Har prøvd nutridrink, men det har ikke gått.. Kapslene kan jo kanskje hjelpe litt? selv om de ikke skal erstatte vanlig kost, så kan de da ikke gjøre det verre tenker jeg :) Får ta meg en tur innom apoteket.

Går litt i is og smoothies faktisk :jepp: Men fløteis kan bli litt for mye, selv om jeg prøver å spise litt daglig (eller en sjokolade :jepp:) Sverger nå til fruktsalat, saftis, vannmelon og friske sommerting. Har også en pakke riskjeks og minigulerøtter i vesken og stående på bordet hjemme. Jeg har faktisk gjort mat til en "lek" (på en måte slik Kjetil S. mente..), bare at jeg har utelatt jordmor sine meninger om saken, og tenker kun på hva JEG trenger for å ha en ok dag.

Burde fått i meg mer fiber og slikt, da jeg vet at jeg får kjeft neste kontroll over at jeg fortsatt ikke får dette ordentlig inn i kosten.. (Føles som at jeg er tilbake på skolebenken, og ikke har gjort leksene mine :fnise:) Men nå gir jeg F! :fnise: Jeg må fortsatt kaste opp og er fortsatt kvalmen daglig, men det kostholdet jeg har nå har gjort til at jeg faktisk har dager hvor jeg kan gjennomføre "timeplanen" min for mat (til en viss grad). Og de andre dagene har jeg også litt overskudd å gå på :) Får heller høre på apoteket hva de anbefaler av kosttilskudd når jeg ikke får i meg så mye av dette!

Nå er det bare 12 uker igjen dere :danse:

de tingene du nevner her må du jo gjerne spise(og vannmelon etc har jo iallefall væske) - men samtidig er det mat som inneholder ekstremt lite kalorier. Så på sett og vis inntar du jo ingenting med næringsverdi. Saftis har jo sukker(kan gi litt energi) - men utover det er alt du nevner nesten "verdiløst" i næringssammenheng - bortsett fra gulrøttene og fruktsalaten som iallefall gir litt vitaminer.

Klarer du kaloririk "lett" mat? Som avocado/nøtter/banan? Eventuelt om du klarer blande det sammen i smoothie? (dropp isbiter, det vanner bare ut og tilfører mindre kalorier).

Det går også an å kjøpe smaksløst proteinstilskudd som man kan blande i smoothies(og annen mat). Det øker jo kaloriinnholdet - og gir deg samtidig proteiner. Jeg mener at vanlige tilskudd fra norske produsenter skal være trygt for gravide.

Jeg ville personlig heller drukket en kaloririk enhet over en hel dag(delt den opp i små porsjoner) enn å spise "større" mengde kaloritom mat.

Og i din situasjon ville jeg heller spist ei skål med banan/nøtter/avocado(med youghurt over hvis du klarer) enn fruktsalat - om du klarer holde det nede.

Lurt å velge det du orker som inneholder mest mulig kalorier og næringsinnhold.

Og fiber får du jo kjøpt i pulverform - kan godt være dette også lar seg blande i smoothies? (det har jeg ikke prøvd, altså ;) )

Endret av norah
Skrevet

Klarer du yoghurt? Jeg hadde ikke hypermesis, men var veldig kvalm og kastet opp hver dag frem til uke 20.. Det eneste jeg klarte å få i meg var noen typer frukt, og YT-drikkeyoghurt. Den med pasjonsfrukt er litt syrlig slik at det ikke blir for kvalmende, og de inneholder fiber slik at du kan få i deg litt av det også, samt at det metter litt.

De yoghurtene redda virkelig meg, alt annet kom rett opp igjen.

Håper uansett at du finner en måte å få i deg litt på, eller at kvalmen plutselig fordufter! :)

Lykke til!

Gjest Marmot
Skrevet

Sånn hadde jeg det også, endte på -20 kg etter svangerskapet var over. "Flaks" at jeg hadde mer enn nok å ta av fra før, det blir jo enda verre når man veier så lite som du gjorde i utgangspunktet. :klemmer:

Har dessverre ingen gode råd, jeg fant aldri noe som funket. Endte med keisersnitt i uke 37, da jeg begynte å gå raskt ned i vekt igjen.

Vil anbefale deg å følge med på blodprosenten din, om det ikke allerede gjøres. Jeg fikk ekstremt lav blodprosent fordi jeg ikke fikk i meg noe mat og måtte få to blodoverføringer, som dessverre ikke hjalp nevneverdig.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Surt smågodt?

Jeg synes det hjelper mot kvalme. Også får du i deg kalorier.

Trankapsler anbefales jo gravide. Greier du det?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her :) Var på ny kontroll i dag og har gått ned 0,5 kg. på kun 14 dager.. Så jeg føler at alt strevet med å spise er bortkastet og at jeg burde klare å gjøre mer for å fikse dette. Men det går ikke :tristbla: Går i mange tårer i dag, ja. Føler alt jeg gjør er feil, og hele dagen dreier seg om mat og kalorier. Fikk en liste fra sykehuset med ting jeg skulle prøve å få i meg til dagen, og den var ikke akkuratt fristende, og ikke noe for en jente med hypermesis akkuratt. 2 skoleboller, 200g sjokolade og 1 liter sjokolademelk (i tillegg til vanlig mat..) Jeg gir opp :sukk: Føler meg skikkelig uvell allerede over all denne kvalmende maten, og samboeren min har kjørt til butikken for å handle vannmelon, som kanskje hjelper litt på kvalmen! Føler ikke at legene forstår meg helt, og diagnosen jeg faktisk har.. De burde lagt opp et helt annet kosthold til meg, eller bare lagt meg inn igjen!!!

I dag er jeg bare deprimert - Barnet er 20% under gjennomsnittet og de finner ingen grunn til det!! :grine: Det er ikke fordi jeg går ned i vekt (sier de iallefall.. HELDIGVIS!), for alt ser bra ut. Hun er symmetrisk, så er ikke "kortvokst" :biggrin:!! Hun er forhåpentligvis bare en baby som kommer ut lett som en fjær! Hun er veeldig aktiv, så de er heldigvis ikke så bekymret over dette, men skal likevel til kontroll igjen om 7 dager + om 14 dager på ett annet sykehus! Da satser jeg på at vi får vite litt mer.

Norah: Tydelig at ikke det som har gjort at jeg har vært i fin form ikke hjelper, så tipsene dine skal tas med denne uken :)

Jesse: Nå har jeg kjøpt inn YT, så ett glass til dagen skal jeg da klare å tvinge i meg! :)

Marmot: Takk for at du delte din erfaring!! Ble litt beroliget faktisk :) Hvordan var barnet ditt i forhold til vekst? Min blodprosent er for høy, så jeg vet ikke helt hva det betyr :forvirret: , men stor sjanse for at hun i magen min må tas tidligere også sa de.. Får se hva de finner ut de neste kontrollene :)

Ylva Virvla: Sitter å spiser på surt smågodt akkuratt nå faktisk, og det har hjulpet VELDIG etter de 2 store skolebollene jeg måtte presse i meg :) Har faktisk klart å beholde dem. Trankapsler går dessverre ikke, de kommer opp igjen på sekundet.. også all annen form for kosttilskudd som jeg har prøvd meg på. Kjedlig!!

Gjest Marmot
Skrevet

Marmot: Takk for at du delte din erfaring!! Ble litt beroliget faktisk :) Hvordan var barnet ditt i forhold til vekst? Min blodprosent er for høy, så jeg vet ikke helt hva det betyr :forvirret: , men stor sjanse for at hun i magen min må tas tidligere også sa de.. Får se hva de finner ut de neste kontrollene :)

Han var helt normal. 3300 gram og 48 cm da han ble hentet ut i uke 37.

Hvorfor i alle dager vil de proppe deg full av verdiløse kalorier? Jeg fikk beskjed om å spise akkurat det jeg ville (til tross for at jeg hadde svangerskapsdiabetes i tillegg), men helst prøve å få i meg sunn mat, om jeg "kunne velge".

Om du føler salt mat hjelper, selger de noe som heter Gigantmais på Kiwi/Meny etc. De hadde ikke det da jeg var gravid, så har ikke prøvd det selv mot svangerskapskvalme, men det hjelper godt mot kvalme nå i hvert fall. Og er veldig kalorrikt også.

AnonymBruker
Skrevet

Han var helt normal. 3300 gram og 48 cm da han ble hentet ut i uke 37.

Hvorfor i alle dager vil de proppe deg full av verdiløse kalorier? Jeg fikk beskjed om å spise akkurat det jeg ville (til tross for at jeg hadde svangerskapsdiabetes i tillegg), men helst prøve å få i meg sunn mat, om jeg "kunne velge".

Om du føler salt mat hjelper, selger de noe som heter Gigantmais på Kiwi/Meny etc. De hadde ikke det da jeg var gravid, så har ikke prøvd det selv mot svangerskapskvalme, men det hjelper godt mot kvalme nå i hvert fall. Og er veldig kalorrikt også.

Ts her igjen: Godt at han var helt normal :) Håper hun lille her tar seg opp etterhvert også!

Nei, jeg spurte sykehuset om det samme i dag, men det virker som at de er besatt på at jeg bare skal legge på meg. Så nå tror jeg bare at jeg får gjøre som de sier, selv om det er stor fare for at det meste ikke rekker å nå magesekken en gang :filer: Men da kan de vel ikke gjøre noe annet enn å legge meg inn til intravenøst igjen.. (huff, gale når jeg faktisk ønsker å bli lagt inn også.. hehe.. men jeg er lei. Nå kan DE fikse meg, for jeg er psykisk sliten.. :sukk: ) Er ikke så veldig på salt mat, men det kan være fint i mellom alt det søte de skal stappe i meg kanskje :) Får prøve det ut!

Skrevet

Var usikker om jeg skulle svare her, for det er litt skremmendes at blrtsett fra at du veide i utgangspunktet mye mindre en jeg gjorde i starten så er det som du beskriver hvordan jeg hadde det :( i tillegg var min 20% under gjennomsnitt vekt...... Men det jeg sier nå er ikke direkte sammenheng med hypermesis.... Jeg fikk i uke 30 plutselig svangerskapsforgiftning og 34 uker over natta HELLP syndrome(dy kan google det hvis du lurer).

Anbefaler deg å lytte til alle signaler i kroppen... For den kan lure da man har følt seg så dårlig så lenge!

Småååå porsjoner mat og ofte, minimalt med bevegelse spesielt tidlig på dagen. Avokado er en av suuperfruktene, en person kan leve lenge på avokado da den inneholder både omegafett syrer og tom jern!

Er din så liten trenger ikke være noe, men av erfaring ville jeg lest meg litt opp i tilfelle legene vil at hun skal ut tidligere.

Beklager hvis jeg skrev litt rotete, er på mobilen men følte for å svare deg da det var som å lese om meg selv og den grusomme oppkasten :(:troest:

Gjest Marmot
Skrevet

Dessuten er det viktig å huske på at vekstestimering ikke nødvendigvis stemmer.

Skrevet

Dessuten er det viktig å huske på at vekstestimering ikke nødvendigvis stemmer.

ja tror de sa alt fra -500g til +500g..........for jeg ble stresset, men i mitt tilfelle stemte vekstestimeringen, men vet om Maaaange dem bommer stort på!

AnonymBruker
Skrevet

Huff, føler med deg. Jeg hadde det akkurat på samme måte i begge mine svangerskap og fikk så mange velmente råd som ikke funket. Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, men jeg fikk samme råd som de ga til kreftsyke som er plaget av kvalme: Spis noe du vanligvis ikke spiser, dvs andre smaker, og små porsjoner på tallerkenen. Det hjalp litt i allefall så kanskje verdt et forsøk?

Av de tingene jeg faktisk klarte å spise litt av i første svangerskap var avokado og sushi (det var lov unntatt tunfisk da jeg var gravid, men vet ikke om det er lov å spise nå). Og mat med masse smak var lettere enn smakløs mat (taco av alle ting). I svangerskap nr 2 klarte jeg ikke å spise noe av det som jeg spiste i første svangerskap for bare tanken gjorde meg kvalm. Jeg kunne heller ikke spise/oppholde meg på kjøkkenet/spisestue så det var enklere å spise et sted der det ikke var så mange lukter (de satte vinduene på vidt gap når de kom med mat til meg).

AnonymBruker
Skrevet

Var usikker om jeg skulle svare her, for det er litt skremmendes at blrtsett fra at du veide i utgangspunktet mye mindre en jeg gjorde i starten så er det som du beskriver hvordan jeg hadde det :( i tillegg var min 20% under gjennomsnitt vekt...... Men det jeg sier nå er ikke direkte sammenheng med hypermesis.... Jeg fikk i uke 30 plutselig svangerskapsforgiftning og 34 uker over natta HELLP syndrome(dy kan google det hvis du lurer).

Anbefaler deg å lytte til alle signaler i kroppen... For den kan lure da man har følt seg så dårlig så lenge!

Småååå porsjoner mat og ofte, minimalt med bevegelse spesielt tidlig på dagen. Avokado er en av suuperfruktene, en person kan leve lenge på avokado da den inneholder både omegafett syrer og tom jern!

Er din så liten trenger ikke være noe, men av erfaring ville jeg lest meg litt opp i tilfelle legene vil at hun skal ut tidligere.

Beklager hvis jeg skrev litt rotete, er på mobilen men følte for å svare deg da det var som å lese om meg selv og den grusomme oppkasten :(:troest:

Tusen takk for svar :) Må si at jeg roer meg litt ned når jeg ser at det er andre som har vært i samme situasjon! Har følt meg ganske alene om dette, da jeg ikke selv en gang forstår helt hva som kommer til å skje fremover :) Det jeg er mest bekymret for er jo om det er noe direkte galt med barnet, men har googlet litt rundt og sett at det faktisk er vanligere enn man skulle trodd at en baby er under gjennomsnittet. Og det er da en lettelse! Jeg og mannen har nå begynt å ordne det helt i stand her hjemme. Klær vaskes, alt mulig rart (som jeg ikke visste at man trengte) kjøpes inn :) Merker at jeg roer meg mye mer ned når vi tenker frem til at hun faktisk kommer, og ikke at noe kan skje galt i mellomtiden :)

Enig i at avokado er en supergrønnsak!! Har helt sluttet å spise den faktisk, men fra nå av skal den tilsettes all mat jeg putter i meg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...