Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som jobber skift. Hun bytter på å jobbe morgenvakt (07 - 15) og kveldsvakt (15 - 23) og jobber både hverdager og helger.

Det jeg lurer på er om det er helkontinuerlig skiftarbeid når man ikke jobber fulle nattskift? Nattskift er definert til å være mellom 21 og 06, og hun jobber jo to timer innenfor dette tidsrommet når hun har kveldsvakt.

Grunnen til at vi lurer på dette er at hun ikke har en avtale/kontrakt som beskriver hva som er normal arbeidstid og overtid. Hun jobber alt fra 130 til 180-190 timer hver måned.

Nå må hun jobbe en hel del ekstra i sommer mens de andre skal ha ferie og ferievikarene skal ha fri. Hva regnes som overtid? Timer som overstiger et visst antall pr uke, eller regner man pr mnd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun følger forresten Riksavtalen for hotell og restaurant, men det var ikke så lett å finne ut hva som var overtid der heller. Det står at hun skal ha overtid for alt som overstiger 35,5 timer pr uke (fordi hun jobber 2-skiftsordning), men når regnes denne uken? Fra mandag til søndag, eller i den perioden hvor hun har flest vakter..? Feks. ons-ons?

AnonymBruker
Skrevet

NÅr det gjelder uketenking på turnus så er jo 35,5 timer snittet man jobber per uke. Hvis hun da jobber fullt så får hun overtid for alt ekstra, samme om hun bare har tre vakter den uken hun jobber overtid. En så kort uke betyr jo at hun har jobbet syv vakter en annen uke, og det er like fullt overtid. Jeg jobber tredelt turnus og regelen er bare at alt over 100 % er overtid. Da har det ikke noe å si hvor mange timer jeg har jobbet den aktuelle uka, fordi det varierer veldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...