Gå til innhold

Lavkarbo - spørsmål og tanker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde gå på et lavkarbokostholdt pga. en sykdom jeg har. Men jeg sliter litt. For det første så kan jeg ingenting om lavkarbo annet enn at man ikke skal spise brød, pasta, ris eller poteter. For det andre sliter jeg nok med å spise relatvt variert sånn det er, uten å måtte kutte ut masse ting. Finnes det noen gode bøker med masse forskjellige (relativt enkle/kjappe/rimelige/) oppskrifter? Hva spiser man til frokost, lunch, kvelds og mellommåltider? Det går jo ofte i brødskiver nå.

Jeg har også noen allergier som jeg er redd kan bli vanskelige? Jeg er allergisk mot alt av rå frukt og grønnsaker (inkl. salat-ting ja),sjømat og nøtter.

Jeg er glad i å bake selv, går det ann å bake lavkarbobrød? Som ikke er stappfullt av solsikkefrø? (som jeg også er allergisk mot)

Også har vi det "store" problemet da... Jeg lever jo ikke alene. Mannen min er undervektig (har alltid vært det, spinkelt bygd, og han spiser MASSE, ingen spiseforstyrrelse eller noe), og skal jo helst ikke gå ned noe i vekt... Hvordan skal da mitt evt. lavkarbokosthold kunne gå overens med det han trenger, uten at vi må lage to forskjellige retter til hvert måltid?

Og kan jeg spise kikerter og bønner på lavkarbo? Hva med rømme, (gresk) youghurt?

Uff, dette ble rotete :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

det spørs litt hvordan lavkarbo du er ute etter.. men disse to er hvertfall veldig gode low carb high fat!

boken slank med ketolysekuren- den forklarer enkelt og greit hva lavkarbomat er og hva det gjør, inneholder b.la tabeller over næringsinnhold. dette finner du også på nettet, men mye lettere med boken syntes nå jeg..

sten sture skaldemans kokebok er veldig fin med mange deilige og enkle oppskrifter

Endret av champi
Skrevet

Problemet med at du ikke lever alene kan du løse ved å lage samme mat til hele familien, bare at du ikke spiser det som lavkarbokostholdet sier er fy-fy.

Det med fisk kan vel bli litt problematisk slik jeg har forstått lavkarbo, for det er vel en del fisk som skal spises da, er det ikke?

Ellers så er det jo veldig mye kjøtt som skal spises, og mest mulig fett. Nettop på grunn av fettet så har lavkarbo alltid vært utelukket for min del, men jeg har funnet ut at noe som heter Carb Lovers Diet passer perfekt for min del.

Her er en link som du kan se på og vurdere i tillegg:

http://www.carblovers.com/health/carblovers/index.jsp

Jeg har gått til innkjøp av 2 bøker om det pga min idiotiske galleblære som ikke tåler fett, sukker, eller fete melkeprodukter.

Lykke til, uansett hva du velger :-)

AnonymBruker
Skrevet

lavkarbo er knall også for oss som ikke spiser fisk:)

AnonymBruker
Skrevet

champi: Ketolysekuren er vel en helt ekstrem lavkarbo, er det ikke det? Det vil jeg ikke ha :sjenert:

Håper på enda flere svar :) :) :)

-TS-

Skrevet

'ekstrem' vet jeg ikke helt.. det er ganske vanlig low carb high fat. men som sagt, boken forklarer godt hva lavkarbo er, hva det gjør for kroppen, hva som har mye og hva som har lite karbs osv. hvis du ikke har helt oversikt og trenger en innføring, er den god!

Skrevet

Gå inn på forumet på lavkarbo.no, der får du svar! Les nybegynnertråden der. Lavkarbo er en samlebetegnelse på kosthold med redusert mengde karbohydrater,, hvor mye du vil redusere bestemmer du selv. Ned mot 0 karbo er selvsagt helt ekstremt.

AnonymBruker
Skrevet

Her er oppskrift på lavkarbobrød som er kjempe godt!

60 g kruskakli

50 g sesamfrø

45 g solsikkefrø

4 sp linfrø

4 egg

3 sp olje (jeg bruker rapsolje, eller solsikkeolje)

1 1/2 ts bakepulver

1/2 boks kesam eller creme fraiche (funker med både lett og vanlig versjoner)

Jeg blander bare alt sammen i en bolle, og heller røren/deigen over i en liten brødform m/bakepapir.

Så må den stekes på 180 grader, nederste rille i 55 minutter.

AnonymBruker
Skrevet

Her er oppskrift på lavkarbobrød som er kjempe godt!

60 g kruskakli

50 g sesamfrø

45 g solsikkefrø

4 sp linfrø

4 egg

3 sp olje (jeg bruker rapsolje, eller solsikkeolje)

1 1/2 ts bakepulver

1/2 boks kesam eller creme fraiche (funker med både lett og vanlig versjoner)

Jeg blander bare alt sammen i en bolle, og heller røren/deigen over i en liten brødform m/bakepapir.

Så må den stekes på 180 grader, nederste rille i 55 minutter.

Sorry så nå at du var allergisk mot solsikkefrø:/, men det finnes mange andre oppskrifter på lavkarbo.no

:)

Skrevet

Mannen din kan fint leve på lavkarbo med deg, i og med at lavkarbo er 'selvregulerende', dvs er man undervektig går man opp til normalvektig og motsatt.

lavkarbo.no der finner du alt du lurer på og mer.

AnonymBruker
Skrevet

lavkarbo er knall også for oss som ikke spiser fisk:)

Eh, fisk burde da være alfa omega for lavkarbomennesker.

Skrevet

Eh, fisk burde da være alfa omega for lavkarbomennesker.

Slettes ikke.. Har spist lavkarbo i lange tider, og ikke rørt en eneste fisk! Dette står det også om i bøkene.

Skrevet

Fisk er fett og protein. Hvorfor skulle det ikke være kosher?

Men at forhenværende og fortsatt feite mennesker ikke rører fisk er vel ikke noe nytt.

Med mindre det er fish'n chips, da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...