Gå til innhold

Sjokalade fondant???

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har oppskrift på dette?

Fikk en liten sjokoladekake som var helt rennende inne, servert på en resturant.

Tror d var sjokolade fondant d het??

Noen som kan hjelpe??? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fondanten på linke over er bare utrolig god. Jeg har servert den til mannen min og venner i flere uker. Mannen min spiser gjerne det istedet for godt på lørdager. Jeg serverer den med vaniljeis og litt pisket krem. Men jeg tror jordbæris også skal være veldig god.

Jeg smelter smøret i kjelen, blander i sjokoladen. Rører til alt blir rennende, rører så inn sukkeret, etter sukkeret er det melet som skal røres inn. Så et og et egg av gangen. KJEMPELETT

Skrevet

Hva slags sjokolade er best? Jeg har spist dette på restaurant og den var ganske mørk.

Skrevet
Hva slags sjokolade er best? Jeg har spist dette på restaurant og den var ganske mørk.

Jeg har brukt lys kokesjokolade. Jeg liker da lys sjokolade. Men hvis du liker mørk går det helt fint. Jeg lagde det forresten sammen med en venninne for ikke så lenge siden. Vi hadde ikke nok kokesjokolade så vi brukte vanlig freia melkesjokolade på det resterende. Den ble god og porøs. Smakte kjempegodt.

Skrevet

Jeg fikk sjokoladefondant på en av byens beste restauranter for en tid tilbake, sammen med hjemmelaget vaniljeis. Det var bare helt UTROOOOLIG godt! Har planer om å lage det selv en gang - om ikke altfor lenge.

Dere som har laget fondant: Når setter dere fondanten i stekeovnen? Like før desserten skal serveres? Den skal jo være rykende varm?

Skrevet

Hvor mye hever en sånn sak seg? Jeg lurer litt på hvor fulle jeg skal fylle formene... :roll:

Skrevet

Gjett om jeg skal lage Sjokolade fondant i helgen!! Nam-nam... :D

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

De du får servert på restaurant har nok et relativt høyt kakaoinnhold. Selv har jeg laget den med 70% belgisk sjokolade og synes det var utrolig godt. Men så er jeg en sucker for mørk sjokolade også. :rodme: Det funker sikkert like greit med en lysere sjokolade om du foretrekker det.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Dere som har laget fondant: Når setter dere fondanten i stekeovnen? Like før desserten skal serveres? Den skal jo være rykende varm?

Settes inn i ovnen når du er godt i gang med hovedretten, slik at den akkurat rekker å stekes ferdig og avkjøles noen minutter før du legger den opp på fat.

Hvor mye hever en sånn sak seg? Jeg lurer litt på hvor fulle jeg skal fylle formene...

Jeg fyller formene ca 2/3 til kanten. Da hever den seg god over, slik at den får fin en fin topp.

ps: pasjonsfrukt er en uovertruffen smakskombinasjon til mørk sjokolade! :sikle-smiley:

Skrevet

Når vi er ferdig med å spise og har ryddet ut på kjøkkenet setter jeg i fondanten. Den skal bare stå inne i 8 min. Da rekker du bare akkurat å ta fram isen og tallerker og krem o.l. Og du slipper å stresse. Deigen er laget på forhånd, samtidig med middagen.

Skrevet

Gjestene må vente på fondanten, og ikke fondantetn på gjestene. Selv på restauranter hender det at det står spesifisert i menyen at dette er en dessert du må vente på.

Det er viktig at den er akkurat passe stekt - prøv deg frem med din egen ovn. Den skal være helt flytende inni.

Ellers kan jeg anbefale å prøve med rørte bær og rømme til (tilsett rømmen litt vaniljesukker)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...