liv Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/vil-ha-makstid-for-barnehagebarn-3507321.html Hva tenker dere om det? Som tidligere arbeidende aleneforelder ville ikke det vært mulig for meg uten å ha barnevakt i tillegg. Er det ikke bedre å ha barna på et sted i stede for at de først skal være i barnehage så hentes av barnevakt og deretter hos barnevakten en time før jeg hadde rukket å hente barnet? Det er jo mange foreldre som har 40 timers uker (ikke betalt lunsj) og dermed måtte gått ned i stillingsprosent, for så å få dårligere råd...
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Det sier seg jo selv at hvis makstid skal kunne fungere må det utbetales full lønn, samtidig som at vi jobber kortere dager. Dette tror jeg hverken stat eller arbeidsgivere er særlig interesert i... De som har råd til å jobbe redusert gjør vel det allerede, så for dem er ikke dette med makstid aktuelt, så da er det igjen de med dårlig råd som blir skadelidende. Man må jo spørre seg om barna blir mest skadelidene av noen timer ekstra i barnehage, eller bekymrede forelde som ikke har råd til å betale regningene... Selv jobber jeg 80% turnus noe som på den ene siden gir meg endel tid med barna flere morgener og jeg kan ha de hjemme midt i uka, samtidig mister vi tid på kvelden, helligdager, helger osv... Uten turnustillegget hadde jeg vært nødt til å jobbe 100%. 3
Holar Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Med tanke på at det er et uttrykt ønske om at folk faktisk skal jobbe og ikke gå på trygd, så vil maxtid i barnehage vær håpløst! Som foreldre ønsker vi selvsagt mest mulig tid med barna våre, men vi innser logikken i at man faktisk må jobbe for å forsørge seg selv og barna. At det betyr at barna nødvendigvis må være i barnehagen mens foreldrene jobber er en naturlig konsekvens. Det betyr også at barna for lengere tid enn foreldrene på jobb. Foreldrene må nødvendigvis levere før jobben begynner, og hente igjen når de er ferdige på jobb.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 Ser noen bedrifter opererer med 6-timersdager for ansatte. Håper jeg også en gang får oppleve dette, helst mens min datter ennå er liten! Nå er hun (snart 2 år) i bhg 7.5 timer hver dag i gjennomsnitt, det er mye, men hun koser seg heldigvis i barnehagen, og har blitt en veldig trygg og utadvendt unge etter hun begynte der.
liv Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. juni 2011 For vår del, om vi skulle klart å gjennomføre det måtte vi tatt av permisjon, dvs å gradere den og ha barnet enda tidligere i barnehage...
Vibi Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Jeg syns jo faktisk at poenget til Kristin Halvorsen er ganske godt da. Da min toåring begynte i barnehagen sov han fire timer hver dag, og var i våken fire timer. Nå sover han halvannen time, og har i praksis mer tid i barnehagen enn han hadde før. Jeg tror det vil være å ta et steg tilbake for kvinnenes likestilling i arbeidslivet å innføre makstid, av den grunn at jeg antar at det er de som gjerne vil måtte gå ned i stilling for å få til henting og levering. Samt at det er en overvekt av alenemødre kontra alenefedre. 2
barnehagetanten Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 Intensjonen er god; men jeg ser på dette som urealistisk å gjennomføre da foreldre flest gjør sitt ytterste for at barnet skal tilbringe mest mulig tid sammen med foreldrene. Foreldre som velger bevisst bort tid med barnet; i de tilfellene tror jeg at barnet har det bedre i barnehagen hvor det blir stimulert med lek og tatt vare på... 1
Eliisa Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 Synes intensjonen er god, men forslaget er helt latterlig. Mennesker har ulike behov og vi må ha et samfunn som har plass til alle sammen - ikke bare de som passer inn i sosialismens a4-rammer. Personlig, liker jeg ikke når min lille pjokk har lange uker i barnehagen, men noen ganger blir det slik. Synes foreldre skal ha mulighet til å bestemme over sin egen hverdag, så kan politikere heller ta tak i alvorlige ting.....
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 6-timers dager for foreldrene hadde nok vært et mer hensiktsmessig tiltak.
Harlekin Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Denne professoren er jo imot barnehage for de minste, såvidt jeg husker, så det er vel ikke så rart at han kommer med et slikt utsagn, men slik samfunnet er lagt opp i dag, henger ikke forslaget på greip. Jeg jobber ikke fullt, så vår datter er i barnehagen kortere enn den forslåtte makstiden på 35 timer. Men det går på økonomien løs, så jeg skjønner godt at makstid ikke ville fungert for mange. Man må jo huske på at de minste sover flere timer i barnehagen (min datter på snart 2 sover 1,5-2 timer hver dag), så den reelle barnehagetiden blir kortere for dem.
pøbelsara Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Jeg synes dette er et idiotisk forslag som vil ramme dem med dårlig økonomi hardest.
Lady in blue Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Det høres jo flott ut for barna. Men umulig for svært mange å få til. I såfall må man jo tilby noen andre tilleggsordninger sånn at folk får økonomien til å gå rundt. F.eks. ekstra permisjon som kan fordeles utover året/årene. Maks 35 timer i uka vil være vanskelig nok å få til om man er to foreldre og man har såpass fleksibel arbeidstid at man kan justere seg inn etter dette. Hva med dem som ikke har mulighet til fleksitid? Og hva med enslige forsørgere? Lite gjennomtenkt forslag, tenker jeg, selv om intensjonen sikkert er god.
Gjest Gomp Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 6-timers dager for foreldrene hadde nok vært et mer hensiktsmessig tiltak. Og hvem skal betale for det? Vi som ikke har barn og som dermed må dekke arbeidsoppgavene for de to resterende timene om dagen hvor dere er vekk? 3
Gjest Purple Haze Skrevet 1. juni 2011 #14 Skrevet 1. juni 2011 Hørte på radio i dag at en av barneombudets representanter talte dette forslaget midt i mot, og understreket at foreldre ikke skal ha dårlig samvittighet for at barna deres er i barnehage opptil 40-45 timer i uka. Han mente at så lenge man har et godt barnehagetilbud og barna trives, spiller ikke antall oppholdstimer så stor rolle. Kvaliteten på barnehager avgjør om lang oppholdstid vil virke negativt eller positivt inn for barna. Det skal nå opprettes et nytt tilsynssystem som skal sikre kvalitet i alle barnehager. Tidligere hadde kommunene ansvar for dette, nå er det fylkesmannen som tar over dette ansvaret.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #15 Skrevet 1. juni 2011 Og hvem skal betale for det? Vi som ikke har barn og som dermed må dekke arbeidsoppgavene for de to resterende timene om dagen hvor dere er vekk? Småbarnsforeldre betaler også skatt. De har som regel betalt skatt i noen år før de ble foreldre, og kommer til å fortsette med det lenge etter at barna har blitt store. De aller fleste voksne får en eller annen gang barn, og vil i en periode være småbarnsforeldre. Hvis poenget er at foreldrene skal tilbringe mer tid med sine barn, så må de nødvendigvis jobbe mindre. Enkelte ser på det som et problem at barna tilbringer flere timer i barnehagen enn det voksne gjør på jobb, uten å helt se sammenhengen mellom de to. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #16 Skrevet 2. juni 2011 Skjønner jo hensikten med denne regelen, og den er nok foreslått i beste mening. Men med dagens "likestilling" går det jo bare ikke. En ting er aleneforeldre (der kan jo dette umulig gå opp?) men en annen ting er når både mamma og pappa har 100%stillinger, men tjener lite. I dag er det ikke mulig å ha en hjemmeværende mor dersom far tjener gjennomsnittlig. Da tenker jeg butikkjobb eller lignende (de fleste småbarnsforeldre nå er jo ganske lavt på jobb-rangstigen, siden de er til dels unge.) Mannen min jobber 100% som håndtverker, og tjener ok. Ikke godt betalt, men ikke umenneskelig dårlig. Jeg hadde 50% stilling men ble sagt opp pga dårlig omsetning i butikken jeg jobbet i. Vi er barnløse, og greier oss egentlig ikke på kun en lønning (jeg har ikke krav på dagpenger eller sosialstønad). Vi kunne aldri ha greid å forsørge oss selv OG et barn, samtidig som vi skulle beholdt hus og bil (som vi er avhengig av). Denne nye loven kommer til å treffe de økonomisk svake. Mer fattigdom er vel det eneste den vil bringe. Folk flest ønsker vel å være sammen med barna sine! Men i dag er det ikke mulig. 1
Gjest Daisy Skrevet 3. juni 2011 #17 Skrevet 3. juni 2011 I den barnehagen jeg jobber i har vi innført makstid, men den er på 8,5 t per dag, og ser ut til å passe både foreldre og barn.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2011 #18 Skrevet 3. juni 2011 Jepp, fint med slike lovreguleringer, som gjør at bare de som tjener mest fra før kan tilbringe tid med barna sine. Fint med lovreguleringer som gjør at ennå flere fedre vil forbli barnløse siden kvinner naturlig nok i større grad vil velge de mennene som er ressurssterke nok til ikke å bli rammet av konsekvensene av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå