Gå til innhold

Delt bosted og skolekrets

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnefar og jeg har delt bosted for sønnen vår som går i 1.klasse og har han folkeregistrert annethvert år. Verken jeg eller far bor i skolekretsen. Barnet ble søkt til denne skolen slik at han kunne gå det første året sammen med venner fra barnehagen. Begge planla å flytte til en annen bydel etter dette året, pga boligpriser etc. Barnet bor ikke i nærheten (gangavstand) til noen skolekammerater og tilbringer ikke mer tid med disse annet enn på skolen og det som settes opp av sosiale ting fra skolen.

Jeg har flyttet ca 7-8 km unna, mens far nå har ombestemt seg og vil bli boende der han bor, fremdeles utenfor barnets skolekrets, til tross for manglende nettverk/ tilhørighet for barnet og nekter at barnet bytter skole. Det er for dyrt også for far å flytte inn i skolekretsen. Jeg har nå fått vite av skolen at vi, siden vi bytter den folkeregistrerte adressen til barnet hvert år og begges adresse er utenfor skolekretsen, må sende søknad om skoleplass til skolen for hver gang barnet bytter adresse (søknad om skolebytte siden han uansett hos hvem bor i en annen skolekrets), dvs søke hvert år. Barnets rett på skoleplass ved skolen er den samme som for alle andre. Dvs at siden han bor utenfor skolekretsen, har evt barn som bor innenfor skolekretsen osv fortrinnsrett.

Pr i dag opplyste skolen at det ikke er lang ”kø” på det trinnet barnet går på, men det er naturligvis ikke noe de kan garantere i fremtiden. Bydelen er svært populær og det er forventet mye tilflytting i årene som kommer, så man kan forvente et visst press på skolen etterhvert. Skolen som ligger i fars adresses inntaksområde er uaktuell for oss begge at barnet bytter til. At barnet får fast bosted hos far er uaktuelt (lang historie som jeg ikke vil komme inn på her).

Hvordan skal man håndtere dette? Hva ville dere gjort? Gamle på at barnet får skoleplass hvert år (jeg synes selv det blir for usikkert..?) eller andre måter å håndtere dette på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå fått vite av skolen at vi, siden vi bytter den folkeregistrerte adressen til barnet hvert år og begges adresse er utenfor skolekretsen, må sende søknad om skoleplass til skolen for hver gang barnet bytter adresse (søknad om skolebytte siden han uansett hos hvem bor i en annen skolekrets), dvs søke hvert år.

Det er vel bare å la være å bytte adresse på han.

Hvorfor bytter dere adresse på barnet hvert år? Det er ikke nødvendig selv om dere har 50/50 omsorg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere bor så langt unna hverandre vil jeg påstå at det vil være best for barnet å ha ett fast bosted, og samvær med den andre forelderen. For barnets sosiale vel bør han søkes inn på skole i nabolaget til der han blir boende fast.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...