Gå til innhold

Elektro, Teknisk Industriell Produksjon.. ? Ehh

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann!

Jeg er altså en jente på 20 år. Som nå har "rotet" vekk 4 år på utdanning som ikke var noe for meg. Har vært innenfor Helse og Design. Har funnet ut at dette blir for.. "jentete" for meg.

Jeg har lyst å utdanne meg innenfor et såkalt "manneyrke" kan man si, siden da føler jeg at jeg faktisk kan yte noe i hverdagen. Selvfølgelig som resten av halve Norges befolkning har jeg lyst å komme meg opp i Nordsjøen, på en eller annen måte. Hva/hvilke jobb/linje jeg skal gå vet jeg absolutt ikke. Har vurdert elektro, Industriteknologi, men jeg er altså usikker. Og prøver nå bare å få med meg mest mulig informasjon :) Har ingen utdanning/kjennskap til disse linjene.

Jeg bare lurer om det er noen her som kan gi meg noen råd, hva du ville gjort eventuelt har gjort :)

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt eneste råd er at du finner ut om du er mer interessert i det de kan tilby på elektro eller det de kan tilby på tip. Det er veldig store forskjeller på de to linjene vet du, og det gir helt forskjellige utdanningsmuligheter. Jeg foreslår at du spør en rådgiver på skolen (hvis du går skole nå), og får tips om hva som kunne passet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tip gir vel flest yrker, der kan du bli sveiser, mekaniker, brønnborer, prosessoperatør, laborant og mye mye mer. Jeg gikk der, veldig gøy:) gikk kjemi&prosess vg2, anbefales:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå førsteåret Teknikk & industriell produksjon (Mekaniske fag) og deretter Brønnteknikk andreår eller lignende.

Men det er mye rart du kan jobbe med i nordsjøen da. Hvis du vil gå noe innenfor elektrisk så må du nok gå elektro linja. Jeg synes du burde prøve ut disse tingene før du hiver deg på ei utdanning. Blir nok veldig kjipt hvis du velger noe som du ikke ender opp med å trives i.

Men om du absolutt vil inn i et manneyrke, så bør du starte TIP førsteåret, derifra har du ganske mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nærmer meg slutten av mitt første år på elektro nå, så hvis du har noen spørsmål om elektro, så kan du godt sende meg en melding eller svare på denne meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...