Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har spørsmål ang arv og testamente.

Det har seg slik at jeg har en "bestefar" som jeg ikke er i slekt med, men som har vært der for meg gjennom oppveksten siden jeg ikke har hatt biologiske besteforeldre som er i live.

Denne bestefaren har aldri vært gift og har bare en sønn som ble adoptert bort når han ble født(de har ingen kontakt).

Hans eneste slektninger er en søster og hennes to barn, som han så og si aldri har kontakt med.

Min "bestefar" spurte meg i dag om jeg kunne hjelpe han opprette et testamente. Siden han vil at jeg og broren min skal arve han.

Men hvordan er dette når vi ikke er "livsarvinger" av han? Vi er jo ikke engang i familie.

Kan han testamentere bort alt? Litt?

Må han til advokat for å opprette dette testamentet? Jeg regner ikke med at jeg kan være vitne siden jeg blir en av arvingene. Det må vel være godkjent av advokat for å være gyldig?

Takker for alle fornuftige svar, hvis noen har det :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han ikke selv har livsarvinger eller ektefelle, kan han testamentere alt til hvem han vil. Imidlertid må testamentet bevitnes av enten to personer som ikke er arvinger, eller en advokat. Det enkleste er å kontakte advokat for å få en stykkpris for hele prosessen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Hvordan bør testamentet oppbevares?

Jeg regner med at den lille familien han har, vil komme og forsyne seg den dagen han er borte. Og da er det jo lett å skjule et evt. testamente.

Hvordan kan vi unngå dette?

Skrevet

Testamentet kan oppbevares hos advokaten.

AnonymBruker
Skrevet

eller i Tingretten der vedkommende bor.

Lykke til:)

AnonymBruker
Skrevet

Må spørre om en ting til;

Den sønnen han har adoptert bort for snart 60 år siden, har han noen rettigheter? Siden det faktisk er faren hans?

Vet ikke hvordan det var med adopsjon før i tiden, om de fraskrev seg ansvaret etc.

Skrevet

Må spørre om en ting til;

Den sønnen han har adoptert bort for snart 60 år siden, har han noen rettigheter? Siden det faktisk er faren hans?

Vet ikke hvordan det var med adopsjon før i tiden, om de fraskrev seg ansvaret etc.

Adoptivbarn har samme rettigheter hos sine adoptivforeldre som man ellers har etter sine biologiske foreldre. Imidlertid brytes tilsvarende bånd til de biologiske foreldrene ved en adopsjon, slik at barnet ikke har rettigheter etter disse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...