Gjest redstar Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Hei aller her på KG:) Jeg sitter og strikker på Julekuler med oppskrift i fra boken Julekuler, Arne & Carlos og det jeg lurer på er: Man begynner med 3 masker på hver pinne(4pinner) og skal annenhver omgang øke, men det jeg ikke sjønner er hvor man øker for i oppskriften står det: Omgang 8: 32m r (altså 8 på hver pinne) Omgang 9: *-* 1r, øk 1 r, 6 r, øk 1 r, 1 r* Altså man skal strikke den først rett, så øke neste maske(jeg gjør dette med å strikke 2 masker i en slik jeg har lært) og da har jeg jo bare 6 masker igjen? Skal jeg da altså øke på den 2 siste masken eller den siste? Jeg har øket den andre masken som oppskriften viser og den ant siste for det synes jeg virket mest logisk og det virker rett men jeg er litt usikker? :/ Jeg har rett antall masker på pinnene som står i oppskriften men jeg bare fortår ikke helt hvor jeg skal øke, på den siste eller ant siste pinnen? Slike omganger som dette er det fra begynnelsen av men tok utklipp fra midt i slik at dere skal jeg forstå hva jeg mener...Og etter man har øket en del skal man strikke masker sammen på slutten... Sjønner dere hva jeg mener? Håper på hjelp, da jeg er litt nybegynner når det kommer til å lese oppskrifter. Jeg strikker min første kule nå, kun ensfarget så begynner jeg med diagram etterpå når jeg vet hvordan det virker:p Takker for all hjelp jeg kan få! Hilsen ei som gjerne vil få til å strikke julekuler før julen kommer:p (haha!) Endret 31. mai 2011 av redstar
Moscato Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Tipper det er meningen at du skal øke ved å hente opp tråden mellom maskene. Da bruker du i alle fall ikke noen av de du har fra før, og tallene vil da stemme.
Gjest redstar Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Ok jeg tenkte også på det men den måten jeg øker på, det får antall masker pr pinne også til å stemme.. så kansje det kan gjøres på denne måten også? Det er vel samme hvordan man øker? :/ Har det noe å si når det kommer til resultatet? Jeg spurte mormor i forbi farten og hun sa jeg skulle øke på den måten jeg kunne... ?
Gjest redstar Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 Det står en slik illustrasjon i boken også ang øking av masker men er det så forskjell på å øke da? Tusen takk for svar forresten:)
Moscato Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 Det går fint an sånn som du sa også, men som du selv merket, så "bruker" du en maske idet du øker, så du får 5 å strikke etter økningen i stedet for 6, for eksempel. Jeg ville henta opp imellom, rett og slett fordi jeg da slipper å tenke på akkurat det. Når du øker ved å strikke to i en (på pinnen med 8 m som skal bli til 10): 1 r, to i en, 5 r, to i en Når du øker ved å plukke opp mellom maskene (pinne med 8 m som skal bli 10): 1 r, plukk opp, 6 r, plukk opp, 1 r Var det bedre forklart?
Gjest redstar Skrevet 31. mai 2011 #7 Skrevet 31. mai 2011 Ja, tusen tusen takk for at du tok deg tid til å svare! til deg!
pulverheksa Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 På julekulene skal du øke i slutten av den nest siste maska. Du stikker nest siste maske rett, og så plukker du opp økemaska, det er jo egentlig maska fra forrige omgang. det er en veldig god illustrasjon foran i boka. jeg syns det ble finest når jeg gjorde det slik og ikke tok opp og vrir tråden mellom de to siste maskene, slik som jeg vanligvis øker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå