Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okey, da har jeg funnet drømmeleiligheten! Men jeg har ikke vært med på noen budrunder før, så er veldig usikker på hvordan det er lurt å gjøre det.

Leiligheten har en prisantydning på 1 490 000,-

Tilsvarende leiligheter har i den siste tiden gått for 1 690 000 - 1 760 000.

Denne har litt lavere standard enn de andre på kjøkken og bad, så føler jeg ikke kan gå over 1 700 000.

Hvordan er det lurt å gå fram?

Alternativ 1:

Skremmebud. Legge inn et høyt bud tidlig. hvor høyt må man da egentlig gå?

Og har det noe effekt når eg ikke har mulighet til å gå MYE høyere enn hva tilsvarende leiligheter har gått for?

Alternativ 2:

Være passiv i budrunden og legge inn et bud helt på slutten.

Men så er det jo sånn at første budet må være skriftlig, så da er det kanskje lurt å ha lagt inn et skriftlig bud tidligere sånn at man bare kan gi et bud muntlig når fristen nærmer seg?

Flere alternativer?

Dere med erfaring, hjelp meg!!

Har så utrolig lyst på leiligheten :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, er det et OBOS-kontrollert bosted er jo å stjele leiligheter på forkjøpsretten tingen :)

En hver person med OBOS-medlemskap kan overta en leilighet til det budet til slutt har endt på, er det flere som kjemper vinner den med lengst ansenitet i OBOS.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte nylig, og valgte skremmebud-taktikken. La inn bud på visning allerede (mest praktisk pga at jeg ikke har tilgang til fax), og gikk opp til et rundt tall ca 120 000 over prisantydning. Det var mange på visning, og jeg ville forsøke å riste av meg de fleste. Dette klarte jeg i allefall, og det var bare en person i tillegg til oss som fortsatte å by, men da vi bød over ham en gang, ga han seg. Kanskje han ville teste om vi hadde lagt inn skremmebud på max-grensa vår (som jeg vet noen gjør) - men vi hadde altså litt mer å gå på.

Jeg tror jeg ville sett an hvor mange det kommer på visning før jeg velger taktikk. Er det veldig mange, kan skremmebud kanskje være lurt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte nylig, og valgte skremmebud-taktikken. La inn bud på visning allerede (mest praktisk pga at jeg ikke har tilgang til fax), og gikk opp til et rundt tall ca 120 000 over prisantydning. Det var mange på visning, og jeg ville forsøke å riste av meg de fleste. Dette klarte jeg i allefall, og det var bare en person i tillegg til oss som fortsatte å by, men da vi bød over ham en gang, ga han seg. Kanskje han ville teste om vi hadde lagt inn skremmebud på max-grensa vår (som jeg vet noen gjør) - men vi hadde altså litt mer å gå på.

Jeg tror jeg ville sett an hvor mange det kommer på visning før jeg velger taktikk. Er det veldig mange, kan skremmebud kanskje være lurt.

Det var bare 4 i tillegg til meg som skrev seg på liste!

Det er jo ikke så mange?

Skrevet

Jeg vet ikke om det hjelper så mye med taktikk i budrunden jeg. De som har tenkt å by har jo alle en grense for hvor mye de kan/ønsker å by, og den med høyest grense er den som mest sannsynlig vinner budrunden. For min del har det i alle fall ikke betydd noe som helst i budrunden hva de andre har bydd, jeg har uansett måttet gi meg på min egen grense.

Det eneste vi har forsøkt å gjøre er å sørge for at det var vi som la inn budet på vår grense - slik at vi ikke risikerte at noen fikk leligheten for et beløp vi også kunne betalt, men ikke strekke oss over. Hadde vi hatt 2 mill som grense og noen haded bydd 1.950 ville jeg klinket til med 2 med en gang, fremfor å by 1.975 og dermed stå i fare for at de andre fikk den for 2.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke om det hjelper så mye med taktikk i budrunden jeg. De som har tenkt å by har jo alle en grense for hvor mye de kan/ønsker å by, og den med høyest grense er den som mest sannsynlig vinner budrunden. For min del har det i alle fall ikke betydd noe som helst i budrunden hva de andre har bydd, jeg har uansett måttet gi meg på min egen grense.

Det eneste vi har forsøkt å gjøre er å sørge for at det var vi som la inn budet på vår grense - slik at vi ikke risikerte at noen fikk leligheten for et beløp vi også kunne betalt, men ikke strekke oss over. Hadde vi hatt 2 mill som grense og noen haded bydd 1.950 ville jeg klinket til med 2 med en gang, fremfor å by 1.975 og dermed stå i fare for at de andre fikk den for 2.

Ja det er sånn vi også har tenkt. Og vi fikk leiligheta vi ville ha i dag :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å sitte på gjerdet til budfristen nærmet seg.

Dette var den gang megler kun hadde lov å formidle bud med frist minimum 24 timer etter siste annonserte visning.

Når de fleste andre hadde budt fra seg la jeg inn bud 50.000 over inneværende, som ble kontret en gang av ett høynet bud på 10.000 før jeg høynet med yterligere 30.000. = Solgt!

Men umulig å si hvilken taktikk som virker best. Man må enten bare føle på magefølelsen eller kaste seg ut i en av dem litt vilkårlig.

AnonymBruker
Skrevet

Er jammen meg glad det finnes folk som dere, som er villige til å gå flere hundre tusen over takst, nå som jeg selv skal selge leilighet. Lenge leve galskapen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var bare 4 i tillegg til meg som skrev seg på liste!

Det er jo ikke så mange?

Nei, jeg synes ikke dette var mange. Hadde ikke gått for skremmebud her. Lagt inn et edruelig bud og ventet.

Hvordan gikk det med budrunden, TS? :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke dette var mange. Hadde ikke gått for skremmebud her. Lagt inn et edruelig bud og ventet.

Hvordan gikk det med budrunden, TS? :)

Jeg fikk den!!! :)

Herregud, budrunde er så utrolig intenst.

Ble en blanding mellom litt taktikk og litt spontant budgiving.

Skulle legge inn et skremmebud, men en kom meg i forkjøpet.

Deretter økte budene med 10 000 pr gang. til jeg økte med 30 000 for å "skremme litt" og håpe at de andre hadde en maksgrense jeg akkurat passerte.

ble kontret en gang med et minibud, men når jeg da økte med et minibud til var den min :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med leilighet! :yvonne:

Budrunder er helt klart intenst.

Særlig mot slutten når du nærmer deg din egen grense, nettopp har lagt inn bud godt over prisantydning og fristen nærmer seg. Vil det eller vil det ikke komme noen kontring fra en annen budgiver, og vil selger akseptere budet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...