larssr Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Begynte i en 50% fast stilling i august. Nå i juni får jeg ikke lønn men i stedet feriepengene jeg har opptjent minus 4/26 av en månedslønn. Jeg skal ha fire uker ferie (hele juli). Juni lønning får jeg i juli. Skal jeg bli trekt ytterligere i juli lønningen ettersom jeg ikke har opparbeidet meg ferie? Jeg har jo ikke fått lønn for en måned, pluss at det er trekt de siste dagene som skal dekke den femte ferieuka. Men jeg kan vel ikke ta fem uker ferie nå, og med vanlige lønninger ut året? Noen som kan hjelpe meg med å oppklare dette?
Annikken Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Jo, det er riktig. Det første året etter f.eks. endt studie er derfor ganske kjipt sånn. Forklaringa er: Du får ikke lønn for ikke å jobbe. Feriepenger er "lønn" for den tiden du har ferie, og siden mange tar ut ferie i juli osv, velger man å erstatte lønn med feriepenger da. Og feriepengene baserer seg som kjent på fjorårets inntekt, da du ikke kan kalkulere feriepenger korrekt basert på samme året. Spørsmålet er om du kan nekte å ta ut 5 uker, og heller si du bare vil ta 3. Ellers, mange bedrifter opererer med at du kan overføre 10 dager til neste år, men det hjelper jo ikke noe på penge"problemet" du du da uansett blir trukket for 5 uker. Så alternativet er om det er ok for arbeidsgiver at du bare tar ut 3 uker. Her må noen som er god på arbeidsrett ta over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå