Gå til innhold

barn og kreft

Gjest gotthard

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard

i morgen blir en tung dag i barnehagen , vi skal ha informasjonsmøte med alle foreldrene om at en gutt på snart 3 år har kreft og skal begynne med behandling nå.

vi skal stå og si at denne gutten kansje ikke lever når vi feirer jul i år , at vi alle må krysse fingrene for at han klarer seg til ny året for da mener legene at om han lever så lenge så er sjangsene gode for at han overlever.

vi skal innformere om at 2 av foreldrene i barnehagen opplever foreldrenes værste marerit .

jeg mistet selv min far pga kreft og så smertene på nært hold , jeg så hva cellegiften gjorde med han , hvilke smerter det ga og jeg kan levende forestille meg hva denne gutten gjenomgår , hva foreldrene gjenomgår og jeg skulle ønske jeg kunne gjort noe for og hjelpe....

men det kan jeg ikke...

dagen etter i morgen blir en tung dag i barnehagen , da har mange av barna fåt vite av sinne foreldre at denne gutten er veldig syk , da kommer mange av barna til meg og vil ha svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist å høre :(

Blir ikke enkle dager fremover. For en betydning julekalenderen får i år :cry:

Lykke til og håper det vil gå bra med gutten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må dere si at han kanskje ikke overlever jula??? Er utsiktene sååå dårlige akurat når det gjelder han??? Overlevelsesprosenten er veldig stor når det gjelder kreft hos barn, godt over halvparten blir bra, ihvertfall når det gjelder levkemi, som er den hyppigste kreftformen hos barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - er neimen ikke noen lett oppgave nei..... :(

Verden er grufull noen ganger............ hva har et lite barn gjort for noe "galt" - som skal rammes av noe slikt!

Ønsker lykke til - og krysser fingrene for at den lille gutten klarer seg. Men at det blir tøft - det er det ikke tvil om! :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

vi skal si det så foreldrene i barnehagen skal vite det , så de ikke lover sinne barn at alt blir bra men så plutselig blir barnet borte osv.

i følge foreldrene til barnet er det sykehuspresten som sa vi skulle innformere foreldrene i barnehagen om det , og vi pakker det så klart inn veldig bra , sier ikke rett ut at slik er det.

"etter jul vil sjangsene for at barne klarer seg stige "osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kreftforeningen har bøker om kreft for barn, som forklarer på en enkel måte hva som skjer i kroppen.

Har selv passet et lite barn med kreft i en lengre periode, fordi det var for mye farlige bakterier i barnehagen. Dette barnet var helt naturlig i forhold til sin sykdom, og elsket å lese i kreftboken. Barnet var stolt over at det var laget en bok som handlet om dennes situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Maa bare si at veldig mange kreftsykebarn klarer seg veldig bra! Og at de taaler behandlingen mye bedre enn voksne, selv om de faar storre doser i forhold til vekten!

Onsker dere lykke til!

Og dere maa vaere forbredt paa at selvom det gaar bra med dette barnet, vil det maatte vaere borte fra barnehagen det meste av tiden pga. lave blodverdier og faren for infeksjoner!

Men, haaper dere likevel for familiens skyld klarer aa holde kontakten!

Selvom de fleste barn overlever kreften, er det dessverre ikke alle som gjore det. Og det bor en vite selv om en selvsagt haaper at det gaar bra.

Jeg jobber som spl paa en avd med kreftsyke barn, og jeg maa bare si at barna og familiene pleiere aa klare seg forholdsvis bra, selvom situasjonen naturlig nok er vanskelig!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir sikkert en tung da. men jeg tror barna kanskje er de som vil takle det best. synes det er riktig at foreldrene til de andre blir informert, slik at barna kan snakke med foreldrene sine også om de spm som kan dukke opp etterhvert. det blir sikkert mye snakk om det en stund fremover, men en kreftbok for barn høres jo veldig bra ut. for barn trenger å info som er tilpasset de. tror det er viktig for at de ikke skal være unødvendig redde for det som skjer. det er jo mange som blir sykere av behadlig, det kan i hvert fall se slik ut, og da er det jo bra at barna føler at de kan snakke om det. både han som har kreft og de andre.

ønsker deg og de andre i barnehagen lykke til. det kommer sikkert til å gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...