Gjest Emily25 Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Hei! Jeg har en liten Jack Russel terrier på snart 1 år. Hun pleier å løpe i sirkler etter halen sin, prøver å fange den eller noe. Det ser ikke ut som hun er sur eller noe, men bare leker rett og slett. Prøver å fange den eller noe... Hun har begynt å gjøre det litt mer i det siste og da fikk jeg bare lyst til å søke rundt på nettet om akkurat dette og fikk til "svar" at det kan være negativt. At hunden ikke får nok aktivitet og/eller hjernetrim. For lav stimuli...? Jeg skjønte ikke så mye. Men er det noen her som har erfaring ang dette? Burde jeg gjøre noe annerledes her? Hun får til daglig minst 2-3 turer om dagen ++ flere tisseturer. Disse to hovedturene er en på morgenen og en på ettermiddagen. Disse turene er på 20 minutter- 40 minutter hver, blir altså ca. 90 minutter tilsammen utenom tisseturene daglig. hjernetrim fikk hun mer av før da hun var valp ettersom hun ikke er like gira nå, men hun får også det en gang i blant. Trenger hun kanskje mer tur? Og daglig hjernetrim? Jack Russler er jo aktive og livlige hunder!
Tre Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 På en voksen hund er det som regel understimulans, men for en som er 1 år gammel tror jeg nok bare det er valpefakter. Min gjorde også det inntil han ble mer voksen. Du kan jo fosøke med hjernetrim igjen og se om hun slutter da, men jeg tror som sagt bare hun er ung og leker.
MsZ Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 Halejaging er ofte et tegn på stress hos hund, og vil ofte eskalere om du som eier ikke stopper det. Jeg hadde litt tendenser på dette hos min hund, men løste det enkelt ved å bare rolig men bestemt stoppe henne da hun begynte med det, gi henne en komando, slik som "rolig" eller "gå å legg deg" slik at jeg fikk brutt mønsteret. Samtidig begynte økte jeg mengden hjernetrim i form av lydighetstrening, triks, oppgaveløsning osv.
FantasDick Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Siden hun bare er ett år kan det hende det er noe som går over, men på voksne hunder er det ofte tegn på stress, over/understimuli osv. Forsøk å avlede når hun jager halen, og se om det endrer seg over en viss tid.
Envy Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 Her bedriver kattungen halejakt Tror nok det er ganske vanlig at unge dyr gjør dette. Det er jo en veldig lett tilgjengelig leke Ville ikke bekymret meg så voldsomt over det, var jeg deg. Vent og se an litt først, begynner hunden å vise andre tegn på at det er noe den "sliter med" i tillegg er det på tide å konatkt dyrlege og forhøre seg om råd
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Min gjør også dette til tider, men at hun gjør det gjerne når hun leker ute, f.eks. når du sparker ball etc. Men min hund er snart 10 år da...
Gjest Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 At en hund jager halen sin (mye), KAN også være et tegn på at det "klør bak", som i at hunden har orm. Om det vedvarer, hunden slikker seg mye bak, så ville jeg kjørt ormekur
Gjest Emily25 Skrevet 8. juni 2011 #8 Skrevet 8. juni 2011 TS her! Jeg har ennå ikke tatt med hunden min til veterinær. En dag ser det ut som alt er bra, men neste dag aker hun seg rundt og jager stadig halen sin. Eller så prøver hun å komme fram til rumpa si. Så selv om hun bare er 11 måneder, så tror jeg hun ikke leker denne gangen. Hun klør, det er jeg ganske sikker på. Men greia er at jeg vet ikke helt hva det er. Men hun lukter ikke. Jeg har flere ganger sett på rumpa hennes og prøvd å lukte (haha føler meg dum) men hun lukter ingenting. Helt ren og fin rumpe ser det ut som. Så enten innbiller jeg meg det, eller så har hun ormekur eller faktisk fylte analkjertler. I går så gjemte hun seg stadig under pulten når kjæresten min satt på pcen eller så klamrer hun seg til oss noen ganger. Som om hun prøver å fortelle oss noe? :S Magefølelsen min sier at hun prøver å si noe ihvertfall! Og så var det noen sekunder i går kveld der hun begynte å skjelve bittelitt da jeg bare skulle sjekke rumpa hennes... Jeg har ikke råd til dyrlege nå, ikke hvis det koster meg mer enn 600 kr ihvertfall. Om noen dager før jeg lønn og da kan jeg sikkert ta hu med til dyrlegen, men vil helst slippe hehe! Men må man så må man jo selvfølgelig.
Gjest SelvesteTerese Skrevet 8. juni 2011 #9 Skrevet 8. juni 2011 Min holder også på slikt men nå er dette en 4 mnd gammel valp. Men siden hunden bare er 1 år er det nok bare valpefakter
sequin Skrevet 8. juni 2011 #10 Skrevet 8. juni 2011 Du behøver ikke være redd, det er bare valpefakter i og med at den er så ung og at det er en Jack Russel
FantasDick Skrevet 8. juni 2011 #11 Skrevet 8. juni 2011 Er det valpefakter at det klør i rævva? Om hunden prøve å komme til ved rumpa, klenger, skjelver litt og man ser at den klør tror jeg det er noe annet valpefakter som feiler den. TS får følge med litt, og ev. ta hunden til vet.
Gjest Skrevet 9. juni 2011 #12 Skrevet 9. juni 2011 Ja. Om hunden AKER SEG RUNDT på rumpa, så er dette IKKE valpefakter. Følg litt med, og ta hunden med til veterinær når du får råd til dette. Jeg er selv "motstander" mot å dra til dyrlegen i hytt og pine (fordi det er svindyrt!), men har du en grei dyrlege, så kan han si deg hva du skal gjøre. Evt. kanskje du bare kan gi den ormkur uten å måtte inn til konsultasjon. (Bor du i nærheten av Sverigegrensa, tjener man masse penger på å "hamstre" ormkurer der.) (Og.. Ja, jeg vet at grunnen til at man sluttet å selge ormkurer på apoteket i Norge, var akkurat overbruk av det når det ikke var nødvendig.. Jeg har ikke råd til å være så forferdelig pertentlig på det.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå